Negyvenhét használt személykocsit vásárol a České Dráhy az ÖBB-től. A járművek jó állapotú UIC Z1-es személykocsik, amelyek elsősorban a Railjetek forgalomba állításával váltak feleslegessé az osztrák vasútnál.
Újabb adag osztrák személykocsit vásárolt a ČD: a járművek jó állapotú UIC Z1-es kocsik, amelyek a távolsági forgalomban váltak feleslegessé. A klimatizált kocsikkal a csehek újabb adag régi személykocsit tudnak majd kiváltani, javítva az utazási körülményeket.
A járművek, ahogy említettük, az UIC Z szabványnak megfelelő járművek, 200 km/h-s engedélyezett legnagyobb sebességgel, klímaberendezéssel rendelkeznek. A kocsik korlátozások nélkül alkalmasak a nemzetközi forgalomra, a ČD elsősorban Németország, Ausztria és Lengyelország felé veti majd be a járműveket.
A 21-90 500-as sorozatból most 14 darabot vesz a ČD. Ezen a felvételen még 2009-ben a Transalpin EC szerelvényében látható az egyik ilyen kocsi a Westbahnhofon
A ČD még a tél folyamán átveszi a járműveket az ÖBB-től és a szükséges vizsgák után forgalomba is állítja majd őket. A következő évek során pedig a ČD arculatának megfelelő színezést kapnak, a következő fővizsgák során alaposan átvizsgálják a kocsik klímaberendezéseit. A ČD-nek már amúgy is komoly tapasztalata van az ÖBB-s kocsikkal, hiszen már közel száz jármű üzemel a cseheknél, amelyeket az ÖBB-től vásároltak. A ČD-nek pedig összességében több mint kétszáz UIC Z1-es kocsi áll rendelkezésére, ezen túlmenően a régi járművek felújításával is komfortos, színvonalas járműveket szeretnének forgalomba adni, hiszen komoly versenyre kell számítaniuk a belföldi piacon, a nemzetközi forgalomban pedig magas elvárásoknak kell megfelelni.
A mostani „eresztésben” az ÖBB-től az alábbi járműtípusok érkeznek majd:
- 4 darab Amz (73 81 19-91 500 pályaszámtartomány)
- 7 darab Bmz (61 81 21-90 000 pályaszámtartomány)
- 20 darab Bmz (61 81 21-90 100 pályaszámtartomány)
- 14 darab Bmz (61 81 21-90 500 pályaszámtartomány)
- 2 darab WRmz (61 81 88-90 200 pályaszámtartomány)
A járművek az ÖBB-nél a legújabb Railjet-vonatok forgalomba állításával váltak feleslegessé az osztrákoknál. Érdemes tudni, hogy az ÖBB-től ezúttal nyomásálló kocsikat is vesz a ČD, ez lesz az első ilyen beszerzése a cseheknek.
Az ÖBB-től a ČD-hez kerül az UIC Z1-es flotta nagy része. A képen egy 19-91 500-as sorozatú kocsi még 2009-ből (fotók: Magyarics Zoltán)
A kocsik pályaszám szerint a következők lesznek:
Amz:
Amz:
- 73 81 19-91 510-1
- 73 81 19-91 519-2
- 73 81 19-91 531-7
- 73 81 19-91 537-4
- 61 81 21-90 006-1
- 61 81 21-90 011-1
- 61 81 21-90 021-0
- 61 81 21-90 032-7
- 61 81 21-90 033-5
- 61 81 21-90 035-0
- 61 81 21-90 038-4
- 61 81 21-90 102-8
- 61 81 21-90 104-4
- 61 81 21-90 105-1
- 61 81 21-90 106-9
- 61 81 21-90 108-5
- 61 81 21-90 109-3
- 61 81 21-90 114-3
- 61 81 21-90 117-6
- 61 81 21-90 118-4
- 61 81 21-90 120-0
- 61 81 21-90 130-9
- 61 81 21-90 131-7
- 61 81 21-90 132-5
- 61 81 21-90 134-1
- 61 81 21-90 139-0
- 61 81 21-90 140-8
- 61 81 21-90 141-6
- 61 81 21-90 142-4
- 61 81 21-90 146-5
- 61 81 21-90 148-1
- 61 81 21-90 504-5
- 61 81 21-90 508-6
- 61 81 21-90 517-7
- 61 81 21-90 523-5
- 61 81 21-90 535-9
- 61 81 21-90 543-3
- 61 81 21-90 548-2
- 61 81 21-90 557-3
- 61 81 21-90 566-4
- 61 81 21-90 568-0
- 61 81 21-90 570-6
- 61 81 21-90 575-5
- 61 81 21-90 587-0
- 61 81 21-90 594-6
- 61 81 88-90 201-8
- 61 81 88-90 215-8
Nyilván jogosan vetődik fel a kérdés: a MÁV-START nem csaphatott volna le ezekre a kocsikra, jelentős előrelépést hozva a magyar vasúti személykocsipark színvonalában. Igaz, a két étkezőkocsi a MÁV-START-nál pont annyira értelmezhetetlen lett volna, mint a CRD-ingavonatok vezérlőkocsijai... De nyilván ilyen rossz állapotú használt kocsik nem vehetik fel a versenyt a mindössze két darabot számláló IC+-flottával és csak a tervasztalon létező, bizonytalan darabszámú, évek óta ígért szériával.Mindeközben az igazi versenyre is kényszerített cseh vasút jelentősen bevásárolt és többek között, de nem kizárólag ÖBB kocsijaival, azok felújítása után magas színvonalú utazási lehetőséget kínál Prágából Berlin, Hamburg és még Budapest felé is. Miközben Magyarország és a MÁV-START esetében a realitás a több mint húsz éves CAF-kocsik döcögve haladó felújítása és a megváltás várása a soha meg nem valósuló IC+-kocsiktól. Eközben pedig a meglévő flotta csak rohad szét és teljesen következlenül használja emiatt már a járműveit a MÁV-START: nincs olyan szegedi vagy békéscsabai IC, amiben ne lenne posta-Bhv vagy Halbi; a hétvégi erősítést pedig manapság kizárólag az elővárosi (!) személykocsik jelentik a távolsági, neadjisten az InterCity-vonatok esetében is.Eközben pedig megannyi fővizsga hiányzik, halasztódik és tolja maga előtt a vasúttársaság ezeket a „fizetős” dolgokat és várjuk a csodát. Csak tudnánk, mire vár igazán a „niiincs kocsiii” kórus meghatározó hangja és a MÁV-START első embere a személykocsik és ezáltal a személyszállítási piac frontján?
Halász Péter