Ha speciális igényekre szabott mozdonyokat akar venni egy vasúttársaság Svájcban, kézenfekvő, hogy a Stadler Railhez fordul. A hazai cég ezúttal is vállalta a kihívást és a Matterhorn Gotthard Bahn számára hét új mozdonyt szállít rövid időn belül.
A Matterhorn Gotthard Bahn, azaz az MGB még 2003-ban jött létre a korábbi Furka-Oberalp Bahn és a Brig-Vips-Zermatt Bahn, azaz a FO és a BVZ egyesülésével. Az új regionális vasúttársaság 144 kilométernyi, méteres nyomtávolságú hálózatot üzemeltet Wallis, Uri és Graubünden kantonokban, a vonalhálózatát pedig bejárja a híres Glacier-Express is.
Az MGB az elsősorban az üzemi célokat szolgáló vontatójármű-flottájának megújításán dolgozik és ennek keretében rendelt összesen hét új mozdonyt a Stadler Railtől. A svájci járműgyártó több típust ajánlott az MGB-nek: a megrendelés két villamos tolatómozdonyra (Tea 2/2 sorozat); egy dízel-villamos tolatómozdonyra (Gm 2/2 sorozat) és négy dízel-villamos vonali mozdonyra (HGm 2/2 sorozat) vonatkozik, utóbbiak fogaskerekű és adhéziós üzemben is kell közlekedjenek. Az új mozdonyok forgalomba állításával az MGB komoly mértékben csökkentheti a zajterhelést és a légszennyezést a vonalai mentén.
Az MGB célja a régi dízelmozdonyok kiváltása. A képen a Tm 2/2 4972-es pályaszámú gép várja a következő feladatot Andermatt állomáson
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az MGB az új gépekkel a jelenleg szolgálatban lévő dízelmozdonyait szeretné kiváltani a tolatószolgálatban, ezen túlmenően pedig az HGm 2/2-esek a pályafenntartás munkáját is segítik a jövőben. Az infrás gépek ugyanis tehermentesíthetik azokat a motorkocsikat és mozdonyokat, amiket ilyenkor a személy- és teherforgalomból kell kivenni az anyagvonatok mozgatására.
Egy kaptafára készülnek: fent a HGm 2/2-es, lent pedig a Tea 2/2 és a Gm 2/2 sorozatú gépek látványterve. Az azonos platformra épülő gépek könnyebb üzemeltetést jelentenek az MGB-nek
(grafika: Stadler Rail)
(grafika: Stadler Rail)
A Stadler Rail részéről utaltak arra: a mozdonyok azonos alapokon nyugszanak, a vezetőállás szinte azonos mindegyik gépen, így a mozdonyvezetők képzése és a típusok közötti átjárhatóság is könnyebb lesz. Ugyanolyan filozófia mentén épül fel a mozdonyok hajtása és vezérlése is, ezzel a kezelőszemélyzet munkája mellett a karbantartás feladatai is egyszerűsödnek majd. A 8,37 méter hosszú és 2,65 méter széles mozdonyok villamosberendezéseit az ABB szállítja. A villamos tolatómozdonyok ráadásul még a vezetőállásról vezérelhető központi ütköző-vonókészüléket is kapnak, amivel a tolatószemélyzet munkáját könnyítik meg. A dízelhajtású járművek a legszigorúbb kibocsátási normáknak (Euro-III-B) is megfelelnek. A fogasüzemben is használható mozdonyok a Göschenen és Andermatt közötti Schöllenenbahn és a Zermatt és Gornergrat közötti Gornergratbahn fogasléces szakaszain is közlekedhetnek.
Az MGB és a Stadler Rail képviselői által aláírt megállapodás szerint a járműbeszerzés költsége 23 millió frank, hozzávetőlegesen mintegy 6,5 milliárd forint.
Halász Péter