A svájciakról eleddig úgy tudtuk, hogy elsősorban a vasutat részesítik előnyben a közlekedés tekintetében. Ezért is megdöbbentő a hír: a községek Interlaken és Spiez között a regionális vonatok helyett buszokat szeretnének 2023-tól – ez sokkal előnyösebb lenne a helyieknek.
Bern kantonban, a turisztikai szempontból kiemelkedő fontosságú Jungfrau-régió lábainál tömörít huszonnyolc települést a Regionalkonferenz Oberland-Ost nevű szervezet. A szervezet égisze alatt működnek együtt a községek, képviselik a régió érdekeit. E testület ülésén hangzott el legutóbb: fenntartják a 2016 tavaszán hozott határozatukat, ami szerint 2023-tól a regionális vonatok helyett autóbuszokkal szeretnék megoldani a közlekedést Interlaken és Spiez között.
A helyiek azt mondják, hogy a távolsági forgalomban tervezett fél órás ütem bevezetése csak a regionális vonatok kínálatának csökkentésével oldható meg, ez viszont önmagában nem megoldás, így a települések olyan megoldást szeretnének, amely a helyiek igényeinek jobban megfelel. Hozzátették: a vasúti közlekedés és a távolsági vonatok sűrítése a turizmus érdeke, amit maximálisan támogatnak is.
A regionális vonatok és a távolsági járatok csatlakozása Spiezben megoldott – a buszok esetében ez közel sem lenne ilyen egyszerű, ettől fél Leissigen település vezetése
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az érintett települések közül a legutóbbi ülésen mindössze egy teleülés visszakozott: Leissigen inkább maradna a vasúti közlekedésnél, érvelésük szerint az így is nagy közúti forgalomban nem lenne megfelelően biztosítható az autóbuszok menetrendszerűsége, ez pedig kihatással lenne a csatlakozások biztosítására Interlakenben és Spiezben is. A többiek azonban nem osztják ezt az aggályt, bár tudják, hogy Därlingennél fejleszteni kell a közúton, az erre vonatkozó előzetes tanulmányok elkészítése már folyamatban van a szövetségi kormányzat megfelelő hivatalánál. A regionális együttműködés többi tagja azt mondja, hogy a buszközlekedés előnyös lehetne a visszakozó településnek is: a falu központjába kerülhetne a tömegközlekedés, nem a falu szélén lenne a vasútállomás és így a közlekedési csomópont.
A tiltakozó település, Leissingen térképe – maradnának a „faluszéli” vasútnál
Därlingen a szűk keresztmetszet a helyi utak tekintetében, itt fejlesztések kellenek majd a buszforgalom beindításához – már ha a kanton is támogatja az ötletet
(térképek: Openstreetmap)
(térképek: Openstreetmap)
A regionális vonatokat jelenleg a BLS-től rendelik meg Spiez és Interlaken között, egészen pontosan Zweisimmen és Interlaken között. A vonatok menetrend szerint a BLS egyik Re 4/4 II-eséből és EW III-as ingavonatból állnak. A távolsági vonatok között megtalálhatók ma is a Németország felől érkező ICE-k, a Bázelből és Bernből érkező IC-k pedig emeletes vagy EW IV-es kocsikból álló ingaszerelvények.
A régió terveiről és javaslatáról, amelyek 2023-tól lépnének életbe a kanton megrendelőszervezetének nagy tanácsa dönt majd.
Halász Péter