2017. 01. 07.

Döglődő párduc a cseheknél

Nem indul jól az év a ČD-nél: a Škoda Transportationtól frissen beszerzett InterPanter motorvonatokat már is le kellett állítani és a helyüket újra visszavették a régi kocsikból álló szerelvények az Rx-járatokon Prága és Brünn között.





Nemrégiben állította forgalomba a „magasabb minőségű gyorsvonatok” („rychlík vyšší kvality”) nevet viselő vonatok némelyikében a Škodától rendelt új, InterPanter motorvonatokat a ČD. Ám a történet, úgy tűnik, egyelőre nem lesz hosszú életű, ugyanis máris le kellett állítani a szerelvényeket, a helyüket az Rx-járatokon pedig a régi B és Bdt sorozatú termes és fülkés kocsikból álló vonatok vették át.
Az intézkedés elsősorban Prága és Brünn között közlekedő járatokat érinti, itt kell ugyanis a menetrendváltás előttről ismert, jobbára műbőr huzatos kocsikra visszaszokni az utasoknak az alacsonypadlós, klímás motorvonatok helyett – írja az iDnes cseh hírportál.
A ČD sajtósai megerősítették a lap értesüléseit: Petr Šťáhlavský, a cseh állami vasúttársaság szóvivője szerint valóban visszatértek a régi szerelvények az R19-esként jelzett viszonylatra a motorvonatok nagyarányú fekvemaradásai miatt: jelenleg a tizennégy állományban lévő szerelvényből naptípustól függően 11-12 vonat szükséges a fordák kiadásához, 2-3 vonat pedig javításra vár tervezetten. Ám most legalább öt vonat esett ki a forgalomból, a ČD szerint különböző hibákkal. A nagyobb fejfájást az okozza azonban, hogy három vonat esetében a vontatási transzformátorral akadtak bajok, ez pedig komolyabb beavatkozást igényel.

InterPanter a brünni főpályaudvaron – kevesebb van forgalomban, mint amennyi kellene
(forrás: Wikipedia)

A vasúttársaság tárgyal a gyártóval a hibák mielőbbi javítása tekintetében. Egyik megoldásként felmerült az, hogy az áramnemváltást ne automatikusan, hanem kézi vezérléssel intézzék, ez segíthet a gyártó szerint a gondok kiküszöbölésén. Tudni érdemes, hogy a vonatok által járt Praha hlavní nádraží–Česká Třebová–Brno hlavní nádraží viszonylaton Svitavy előtt találkozik az északi területeken használt 3 kV-os egyenáramú rendszer és a déli részeken használatos 25 kV 50 Hz-es váltóáramú rendszer. Elvileg a motorvonatok a rendszerváltást automatikusan kellene végezzék, ám ez láthatóan nem működik és csak gondokat okoz.
A Škoda részéről úgy tervezik, hogy a ČD rendkívül hamar forgalomba állíthatja ismét az új motorvonatokat, ezzel biztosítva az utasok számára a megígért kényelmet, így a klíma mellett a wifit és az elektromos dugaljakat is – ezeket a régi kocsik esetében nélkülözni kell az utazóknak. A ČD-nek amúgy is magasra van téve a mérce, hiszen a piaci versenyben leginkább élen járó viszonylaton közlekedteti ezeket a vonatokat, így könnyen elszipkázhatják egymás elől megfelelő ajánlatokkal az utasokat a ČD, a RegioJet és a LEO Express is.

Halász Péter