Mintegy tizenöt százalékkal több utast vihetnek a várhatóan 2018 végén szolgálatba álló villamosok a mostaniakhoz képest. Összesen harminc új kocsit vásárolnak az Elba-parti városban, de az új villamosok miatt itt-ott a pályához is hozzá kell nyúlni.
Mondhatnánk azt is, hogy irigylendő a drezdaiak problémája: 2018 végén állnak forgalomba a mostani villamosoknál mintegy 15%-kal több utast szállítani képes új kocsik. Ám üzemeltetésükhöz szükség van bizonyos szakaszokon a pálya átépítésére is: elsősorban ott, ahol túlságosan közel vannak egymáshoz a vágányok, meg kell növelni a vágánytengely-távolságot.
A jelenlegi drezdai alacsonypadlós villamosok befogadóképessége a DVB szerint kevés és nem tudják felvenni a versenyt a jövő kihívásaival
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A kapacitásbővítése amúgy szüksége is van a drezdai cégnek: csak 2016-ben közel 156 millió utasuk volt, ez az előző évhez képest három millió fővel több. A DVB vezérigazgatója, Andreas Hemmersbach szerint pedig több vonalon, így például a St. Petersburger Straßén vezető vonalon egyszerűen több villamos már nem fér a menetrendbe. Az ilyen szakaszokon lehet megoldás a szélesebb kocsiszekrénnyel bíró jármű, ehhez viszont meg kell növelni helyenként a vágánytengely-távolságot.
Ezekkel a munkákkal célszerűen 2018-ig kellene elkészülnie a DVB-nek, ekkortól ugyanis folyamatosan állnak majd forgalomba az új, az eddiginél szélesebb kocsiszekrénnyel rendelkező villamosok. Várhatóan 2020-ra valamennyi járművet szolgálatba állítják, így a jelenlegi 2-es, 3-as és 7-es vonalon jelenhetnek meg a széles kocsik. Megjegyzendő, hogy a 2-es vonalon mindössze csak egy ötszáz méteres szakaszon kell belenyúlni a pályába. A 3-as esetében már 1,7 kilométernyi pálya átépítése szükséges, a 7-es esetében ennél még több helyen kell beavatkozni a DVB szerint.
A rostocki Vossloh Tramlink a 2014-es InnoTransra készülve. Jól látható, hogy a járdák és a peronok szintje felett szélesedik ki a kocsiszekrény – hasonló megoldásban gondolkodnak Drezdában is
(Volkmar Otto / Messe Berlin)
(Volkmar Otto / Messe Berlin)
A DVB jelenlegi, amúgy 2,3 méter széles kocsijai 1996 és 2010 között készültek. A mostani beszerzés keretében érkező kocsik viszont 2,65 méter széles kocsiszekrénnyel rendelkeznek, ám a járművek nem teljes egészében lesznek ilyen szélesek, csak a padlószint felett szélesednek majd ki. A tervek szerint a rostocki 6N2 típushoz hasonló Stadler-Vossloh Tramlink kocsik lesznek az új drezdai villamosok.
Halász Péter