2017. 01. 07.

Hibridflotta a BKV-nál?

A BKV autóbusz-flottája meglehetősen karcsú lett az elmúlt évek során. Köszönhető ez annak, hogy több másik operátor is megjelent a színen és persze annak is, hogy a régi autóbuszok nagy részét rohamtempóban vonta ki a forgalomból a fővárosi cég. Most viszont bajban vannak: az M3-as metró tervezett, talán 2017 nyarán kezdődő felújításához igenis kellenek a buszok, amiket a BKV-nak kellene kiállítani a csillagok jelenlegi állása szerint.


A címben rejlő kérdés már régóta foglalkoztatja a közlekedési szakmát: a T&J Busz Projekt Kft. 2016 nyári „kirúgása” óta egyelőre várakozó állásponton van a cég által vásárolt Volvo 7900-as hibrid csuklósokból álló 28 darabot számláló flottája. A kocsikat időnként meg-megmozgatják, de egyelőre minden olyan lehetőség, amely felmerült a beüzemelésükre, végül igaztalannak bizonyult. A tétlenül álló buszpark viszont jó lenne a BKV-nak, ahol a metrópóltás miatt átcsoportosításra kerülő járművek helyére szolgálatba lehetne állítani ezeket a kocsikat.

A T&J Busz Projekt Kft. autóbuszai az 5-ös, a 7-es és a 9-es vonalon közlekedtek a többi járművel vegyesen 2015-ben és 2016 első felében

Azt egyelőre még nem tudni, hogy a volt T&J-s Volvók milyen formában kerülhetnek a BKV-hoz, de a legvalószínűbb megoldás az, hogy – hasonlóan az Inter Tan-Ker Kft-vel már meglévő szerződéshez – rendelkezésre állást vásárol majd a fővárosi cég. Ezzel lekerül a válláról a karbantartás kötelezettsége és a buszokat, ahogy a T&J-s időszakban is, a Volvo Hungária Kft. tapasztalt szakemberei tartják majd karban. Az egyelőre nem eldöntött, hogy mind a 28 autóbuszra szüksége lenne-e a BKV-nak (logikusan persze igen), vagy csak egy részükre?
Egy biztos, hogy a metrópótlással mindenképpen összefüggésben van a mozgolódás a piacon, miután a főváros és a kormány eleddig nem jutott egyezségre a buszos pótlás kérdésében és így a BKV és a főváros saját maga próbálja kigazdálkodni a szükséges járműmennyiséget.

A 9-es vonalon Kőbánya és Óbuda között viszonylag jól szerepeltek a csuklós Volvók

A BKV-nak van némi tapasztalata a hibrid autóbuszokkal: 2015 nyarán tesztelés alatt volt a cégnél egy szóló hibrid Volvo 7700-as busz, amelyet később, a hazai tesztprogram végeztével meg is vásárolt a BKV jutányos áron. Az MBK-620-as forgalmi rendszámú kocsi azóta több-kevesebb problémával küzdve a cinkotai telephely szóló vonalain közlekedik.

Az MBK-620-as rendszámot viselő tesztbusz 2015 nyarán még próbakocsiként közlekedett a fővárosban. A 144-es viszonylaton sűrítőként közlekedett a jármű a kép készítésekor – azóta már kék színben főleg a 67-es vonalán találkozhatunk a kocsival
(fotók: Halász Péter)

Még 2016 áprilisában vetette fel a szomszédblog, a Közlekedési Osztály egyik szerkesztője, akkor még csak április tréfaként, hogy mi lenne, ha a Wiener Liniennél annyira nem beváltnak látszó hat szóló Volvo hibridbuszt a BKV megvenné?


Sokáig csak poénnak tűnt az ügy, ám a kocsik 2016. július 1-jei hivatalos állományból való kivonása után komoly realitássá vált a dolog: Budapestre kerülhetnek a járművek, miután kifejezetten ezekre a kocsikra szabott tendert ír ki a BKV értesüléseink szerint. Érdemes itt megjegyezni, hogy Hamburgban is szabadulnak fel hibrid Volvo-buszok, ám ezek nem felelnek meg a BKV igényeinek, az Akácfa utcában kifejezetten a bécsi kocsik Budapestre hozásáról van szó. Ennek ellentmondani látszik a BKV minap megjelent tendere, aminek keretében 25+10, esetleg 15 szóló, hibrid buszt vennének – ugyanattól a gyártótól származó kocsikat. A kapcsolódó dokumentáció szerint pedig nem kell feltétlenül háromajtósnak lennie a buszoknak, elég ha csak két ajtó van a járműveken – ez azt jelenti, hogy számos európai városban felszabaduló kocsi is szóba jöhet. Viszont úgy tudjuk, hogy a bécsieken túl egyelőre nem érdeklődtek egyik felszabaduló hibrid jármű iránt sem a budapestiek. Így tehát jelen állás szerint a BKV-nak legalább összesen 7 darab, saját tulajdonú szóló hibrid Volvo autóbusz áll majd rendelkezésére.

A Wiener Linien hat hibrid 7900-as Volvója a BKV-nál köthet ki még az idén tavasszal. Bécsben nem vált be, Budapesten viszont sikeres lehet?
(fotó: Magyarics Zoltán)

RegionalBahn információk