2017. 01. 25.

Emeletes álmok

Berlinben, úgy néz ki, ragaszkodnak a hagyományokhoz és az emeletes buszokhoz is. A tervek szerint a mostani több mint 400 új kocsi mellé továbbiakat is vásárolna, hiába nem tűnik a legjobb megoldásnak a városi forgalomban ez a kivitel.




A BVG-nél jelenleg 410 emeletes autóbusz van forgalomban, ezek túlnyomó többsége az MAN Lion's City DD-kből kerül ki, amelyeket 2005-től szereztek be. Az alacsonypadlós kocsik azonban „már benne járnak a korban”, hosszú évek óta róják a berlini utakat. A megbízható típust azonban nem gyártja már az MAN, így a BVG-nek máshol kell nézelődnie. Ennek jegyében rendeltek be a közelmúltban egy-egy bemutatókocsit a VDL-től, a Scaniától és az Alexander Dennistől. Ám ezek nem annyira váltak be, de tapasztalatszerzésnek kiválóak voltak.
A rövidebb, kisebb befogadóképességű buszok előnye viszont, hogy kevesebbet fogyasztanak az üzemanyagból – ami jelentős fegyvertény a 13 méteres MAN-ek 60 literes fogyasztásához képest. a busztesztek kapcsán amúgy a BVG jelezte: ki kell próbálni, hogy a berlini igényeknek megfelelők-e a világ más részein sorozatban gyártott és használt kocsik vagy csak a „személyre szabottak” válnak majd be a német fővárosban? Az biztos, hogy az utasok egyértelműen a hosszabb és két lépcsővel rendelkező buszokat részesítik előnyben, ezeknél az utasáralmás kedvezőbb az emeleten, gyorsabb az utascsere.

Az MAN Lion's City DD-k 2005 óta megbízhatóan muzsikálnak, de most már gondolkodni kell a pótlásukon

Az emeletes buszok tekintetében nem mellesleg azt figyelték meg, hogy amíg az alsó szint teltházas, addig az emeleten számtalan szabad hely közül válogathatna, ha felmenne valaki. A tesztbuszokon pont ezért kijelző is segíti az utasokat abban, hogy döntsenek az emelet mellett: a kijelzőn a szabad és a más foglalt helyeket jelzik. Ám ez sem segít abban, hogy a rövid távra utazó utasok nem szívesen mennek fel az emeletre. Márpedig Berlinben a kifejezetten hosszú távú utak mellett a kifejezetten rövid, egy-két megállós utazások a jellemzőek. Ennyi időre viszont nem mennek fel az utasok az emeletre – emiatt is megfontolandó lenne inkább az utasáramlás szempontjából jobban használható csuklós vagy akár duplacsuklós buszok beszerzése is.

MAN SD200-as már nosztalgiakocsiként a 218-as vonalon – az emeletes buszoknak Berlinben történelmi hagyományai vannak
(fotók: Halász Péter)

Berlinben a modern emeletes buszoknak elsősorban a fal 1961-es felhúzása után volt komoly szerepe: ekkor az S-Bahn bojkottja miatt számos, hosszú távú járatot szervezett a BVG, amiken jól jött a sok ülőhellyel bíró emeletes jármű. A csuklós buszok Nyugat-Berlinben a város egyesítéséig nem is voltak otthonosak, az első nyugati beszerzés 1992-re datálódik, ekkor a Mercedes-Benz és az MAN is szállított kocsikat az immár egyesült közlekedési cégnek. A csuklós buszoknak a volt Kelet-Berlinben volt komoly szerepe, itt a KGST szabályainak köszönhetően nagy számú Ikarus 180-as, majd később 280-as szerepelt a flottában.
A jelenlegi számítások szerint a BVG-nek majd 2021-2022 körül kellene forgalomba állítania az első új emeletes buszt a szériából – addig a BVG képes fenntartani a jelenlegi járműparkot, biztosítják az üzemkészségüket. A BVG-nek nem mellesleg a következő évek során alaposan ki kell bővítenie a flottáját, hiszen a prognózisok szerint az évi 1,01-1,02 milliárd utas a hálózaton teljesen normálisnak tekinthető.

Halász Péter