2017. 01. 04.

Büfémentes gyorsvonat

Várhatóan a 2017-es lesz az utolsó olyan év, amikor a Netinera-csoport üzemeltetésében közlekedő Alex-vonatokon büfékocsi működik. A már most is meglehetősen szűkös kínálatú szolgáltatás megszüntetése része a decemberi menetrendváltással életbe lépő új közszolgáltatási szerződésnek is.




Várhatóan a 2017 decemberi menetrendváltással vonja ki a forgalomból a Die Länderbahn, az Alex-vonatok üzemeltetője a még szolgálatban lévő büfékocsikat. A szolgáltatás megszüntetése mögött az áll, hogy a meglehetősen szűkös választékú kínálatra láthatóan nem volt nagy igény, üzemeltetése költséges és sok macerával járt. Ráadásul a 2017 decemberében életbe lépő (átmeneti) közszolgáltatási szerződés nem írja elő a büfészolgáltatást, a járműparkba pedig lassan komoly mértékben be kellene fektetni, hiszen lassan 10 éve közlekednek a járművek Bajorországban.

Az 56 80 85-95 153-7 pályaszámú, BR sorozatjelet viselő kocsi az eredeti, TEE-re hajazó festésben várja az indulást a müncheni főpályaudvaron még 2011 augusztusában
(fotó: Halász Péter; a cikk kisképét Magyarics Zoltán készítette)

A büfé kínálata jelenleg is néhány péksütemény, szendvics, kávé és némi alkoholtartalmú italokból álló szortiment, amelynél a legtöbb állomási büfé is többet kínál, ráadásul olcsóbban is. A büfé fenntartása eleddig legfeljebb azért volt érdekes az Alex üzemeltetőjének, korábban az Arrivának, majd később a Netinerának, mert a fedélzeti jegyárusítás helyszíne is a büfé volt.

A nem túl bőséges étlap az Alex Treff néven futó büfében
(forrás: Die Länderbahn)

A büféknek a DB-től vásárolt, korábbi étkezőkocsik adtak helyet. A járműveket a 1960-as és az 1970-es években gyártották, jobbára az akkori TEE- és InterCity-forgalom számára. A kocsik jelentős részét az Alex-színterv szerint fényezték át a felújításuk során, ám egy jármű az eredeti, TEE-fényezéshez közelítő formában állítottak forgalomba. A kocsik főleg München és Hof között járnak, az Alex déli ágán, Lindau és Oberstdorf felé ritkábban fordulnak elő. A járművek éttermi részét sima ülőhelyes kocsiként használják, másodosztályú utastérként.

Halász Péter