2016. 12. 11.

Érvényben az új vasúti menetrend

2016. december 11-étől lépett életbe az új vasúti menetrend szerte Európában, nem csak Magyarországon. A magyar menetrend legalább jó hónapja ismert, az európai vasutak pedig három hónapja közzétették az új menetrendet. Nézzük meg, mi a legfontosabb változás a RegionalBahn „lefedettségi területén!”


Magyarország


A menetrendváltozás témáit mivel is kezdhetnénk mással, mint Magyarországgal. A vasúti menetrendet itt alig egy hónappal ezelőtt tette közzé a MÁV-START. A vasúttársaság kínosan ügyel arra, hogy mindent csak a lehető legutolsó, de még törvényes időpontban tegyen meg, legyen az ügyfélszolgálati válasz vagy éppen a menetrend közzététele.

Sátoraljaújhelyi gyorsvonat a Keleti pályaudvaron 2014 őszén. Azóta még lassabb járat lett...
(fotó: Halász Péter)

Igaz, sok újdonságot nem vártunk az idei menetrendtől, hiszen a vonatok nagy része tavaly decemberben és évközben kikerült a menetrendből. Ám az idén tíz éves ütemes menetrendi rendszer szétverése tovább folytatódott: a 80-as vonalon a sátoraljaújhelyi gyorsvonatok már nem csak Miskolctól, hanem már Kál-Kápolnától minden állomáson és megállóhelyen megáll, mondván, ezzel jobb kiszolgálást, órás ütemet kapnak a megállók. Ez igaz, cserében viszont a Zemplénbe utazó utasok még lassabban érik el úticéljukat. Késő este két budapesti gyorsvonatot is kivettek a menetrendből, helyettük „gyorsított személyvonat” jár a Keleti pályaudvar és Hatvan között, nyilván tovább nem utazna senki.
Budapest és Tatabánya között hétköznap viszont immáron félórás ütemben járnak az elővárosi vonatok: Oroszlány és a főváros között átszállás nélküli kapcsolatot biztosítanak a járatok.
A menetjegyek elővételében mindig gondot jelent a menetrendváltás. A MÁV-START Üzletszabályzatának 6. Cím 6.2.15 pontjába szerint ugyanis:
A vasúti társaság az általa közzétett hirdetményekben foglalt feltételekkel és időszakban – de legkorábban a tervezett utazás idő- pontja előtt 60 nappal – a menetjegyet előre, elővételben is kiszolgáltatja.
Ám a menetrendváltás az a MÁV-START szerint olyan üzemi ok, ami miatt ezt a határidőt radikálisan le lehet csökkenteni. Csak egy példa: eddig 60 nappal korábban lehetett nemzetközi menetjegyet elővételben váltani az online felületen is, most egy szimpla adventi városlátogatáshoz két héttel előre sem lehetett ezt megtenni. Nyilván üzemi ok a lustaság és a trehányság, ez nem vitás.
Magyarországon elvileg e sorok megjelenésekor már létezik nyomtatott menetrendkönyv is, de a digitális változat elérhető a MÁV-csoport honlapján, ide kattintva.

Ausztria


Osztrák szomszédainknál az előző évekhez hasonló komoly változásra már nem kell számítani idén, de azért van miről beszélni. A Westbahnon (amit az ÖBB újabban polkorrekten Weststrecke néven említ, nehogy ki kelljen mondani a versenytárs magánvasút nevét) megszűntek az InterCity-vonatok. Az utólag rendelt kilenc Railjet-szerelvény forgalomba állításával lehetőség nyílt arra, hogy a még megmaradt hagyományos IC-ket is kiváltsák Bécs és Salzburg, illetve Ausztria nyugati csücske között – élőben búcsúztattuk a márkanevet az utolsó napon. Érdemes megjegyezni, hogy a nyáron a Fertő-tó környéke is távolsági vonatokhoz jut majd, két pár távolsági vonat ugyanis Bécs helyett egészen Nezsiderig jár majd Salzburgból.

Az IC 662-es számú vonat az utolsó IC-s napon a Westbahnon, Welsben. Élő közvetítés keretében búcsúztunk a nívós szolgáltatástól
(fotó: Berky Dénes)

A menetjegyek tekintetében fontos változás, hogy a korábbi két napos határidő helyett akár a vonatindulás pillanatáig is lehet olcsó, vonathoz kötött jegyet váltani az ÖBB-nél. Feltéve persze, ha marad még a kontingensből, de ezt igyekeznek úgy alakítani az ígéretek szerint, hogy maradjon.
A Budapest és Bécs közötti forgalomban alapvető változásokra nem kell számítani, minden maradt a régiben.

Németország


Van még egy változás, amelynek egyik főszereplője az osztrák vasút, de mivel területileg jobban illik Németországhoz, mint Ausztriához. A DB Fernverkehr ugyanis kivonult a menetrendváltással a belföldi és nemzetközi éjszakai vonatok piacáról. A helyét a legtöbb helyen az ÖBB vette át a Nightjet-szolgáltatással. Az osztrák vasút a szolgáltatás felelőssége mellett a DB AG-tól átvett 42 darab WLABmz173 sorozatú „Comfort Line” hálókocsit és 15 fekvőhelyes kocsit. A járművekkel így ki tudja szolgálni az új útvonalakat is, amelyek egy részét így vagy úgy felfűzték a korábban is az ÖBB üzemeltette Bécs–Hamburg vagy Bécs–Düsseldorf járatra. Az ÖBB autószállítást is kínál, egyelőre kérdés, hogy a következő években mondjuk Hamburg-Altona pályaudvar átépítésével ez hogyan alakul az északi területeken, ahol az új állomáson már nem számolnak autórakodással.

A DB megy, az ÖBB jön – az éjszakai járatok nagy részét átvette az osztrák vasút. Sikerrel?
(fotó: ÖBB)

A Magyarország felé közlekedő vonatok közül információink szerint a Kálmán Imre EN-al a MÁV-START is „Nightjet-partner” lett, míg a Metropol EN továbbra is a megszokott módon üzleti vonatként, a MÁV-START kontójára közlekedik Budapest és Berlin között.
A DB AG klasszikus éjszakai vonatok helyett erősíti inkább a peremidőszak távolsági közlekedését, az országot átszelő InterCity és ICE-járataival. Az IC-ken azonban a büfé nem üzemel és általában kérdéses ebben a szektorban a fedélzeti gasztronómia jövője is.
A magánvasutak tekintetében változás, hogy a Hamburg és Westerland közötti regionális forgalom a Nord-Ostsee-Bahn-tól átkerült a DB Regiohoz. Elvileg a DB Regio megkapta a NOB „married-pair” személykocsijait is, amelyeket a tartomány által rendelkezésre bocsátott dízel TRAXX-okkal továbbítthatnak, de a személykocsikat még október végén le kellett állítani az EBA rendelkezése nyomán.
Szintén magánvasúti esemény, hogy elindult a Locomore privát gyorsvonata Berlin és Stuttgart között. A meglepő szolgáltatásokat is kínáló cégnek ezúton kívánunk sok sikert, hiszen ők az elsők, akik egyáltalán Berlin tekintetében be is indítják a szolgáltatást.
A németországi menetrend a DB menetrendi keresőjében érhető el, az egyes menetrendi mezők pedig online felületről kereshetők elő és tölthetők le.

Svájc


A helvétek a menetrendváltással látszólag nem tartogatnak sok változást, de ez pont hogy nem igaz! Ugyanis hivatalosan 2016. december 11-étől közlekednek személyszállító vonatok is a Gotthard-bázisalagútban, amelyet amúgy a nyáron, június 1-jén adtak át nagy csinnadrattával. Apró baki, hogy a személyszállító vonatok egyelőre 250 helyett „csak” 200 km/h-val száguldhatnak át az 57 kilométer hosszú építményen.

(fotó: SBB)

A bázisalagút miatt azonban nem most, hanem majd csak jövőre, 2017 decemberében kell alapos menetrendi változásokra számítani a térségben, ekkor jár le az InterRegio-vonatok közszolgáltatási szerződése a hágón és a régi Gotthard-alagúton át közlekedő viszonylatok esetében és egy teljesen új szolgáltatási koncepciót terveznek megvalósítani majd a helvétek.
A svájci menetrend a www.fahrplanfelder.ch oldalon mezőnként letölthető.

RegionalBahn hírösszefoglaló