Nyolc évvel ezelőtt is már kiveszőben lévő „állatfaj” volt a DB Regionál végnapjait élő 110-es sorozat. Azóta a regionális forgalomból eltűnt az 1950-es és az 1960-as évek meghatározó mozdonytípusa, de az éjszakai vonatok megszűntével általában kiszorult az utasszállító vonatok éléről – sokak örömére, de a nosztalgiázni vágyó vasútbarátok szomorúságára. Szerencsére azért akad a magánvasutaknál még pár példány, amelyik időről időre ablakos vonatok élére kerülhet. Közel nyolc éves képet hoztunk a bajor fővárosból.
Az 1950-es évek végétől meghatározó mozdonytípusnak számított az E10-es sorozat Németországban. Később, 1962-től új formával épültek a mozdonyok: kicsit áramvonalasabb, kevésbé dobozszerű gépek lettek az orrukon kissé megtört járművek, amelyek pont ezért kapták becenevüket: „Élrevasaltak”, azaz „Bügelfalte”.
A korábbi gyorsvonati gépek az 1970-es évektől mindinkább a személyvonatok élére szorultak, de sorsukat csak az 1994-es „Bahnreform” folyamatai pecsételték meg, miután a gépeket a DB Regio állományába sorolták be.
A 2000-es évektől fogva rohamosan csappant a mozdonysorozat állománya, köszönhetően a motorvonatok szolgálatba állításának, majd annak, hogy a DB Regio egyre több helyen vesztette a közszolgáltatási tendereket, ahol pedig nyert, ott szintén modernebb járműveket ajánlott, legyen szó mozdonyos vonatokról vagy éppen motorvonatokról.
Bajorország és München mindig is egyfajta „mozdonytemetőnek” számított: a főpályaudvar és más előkészítő állomások, pályaudvarok közötti forgalomból koptak ki a régi, sokszor még a II. Világháború előtt épített mozdonyok éppúgy, mint a 141-es sorozatú gépek.
(fotó: Halász Péter)
Mostani felvételünk 2009. február 14-én készült a müncheni főpályaudvar előterében szerelvényét előfűtő 110 420-7-es pályaszámú mozdonyról. A Krauss-Maffei és a Siemens gyártotta mozdonyt 1966-ban vette állományba a DB. 2008-ig Dortmundban volt honos, majd 2008. december 14-én került át Münchenbe a gép. Nem sokáig maradt ott a csak hagyományos ingavonati távvezérléssel (KSW36) ellátott mozdony – 2009. április 16-án újra visszakerült a Rajna-Ruhr-vidékre, ezúttal Kölnbe. A mozdony itt sem maradt sokáig, 2009. december 4-ével letétbe került, majd 2010. február 12-ével törölték az állományból. A gépet magát február során vágták szét a Bender nevű fémhulladék-hasznosítással foglalkozó cég opladeni telephelyén, ahol megannyi villamosmozdony végezte be már korábban is és azóta is földi pályafutását.
A mostani kép készítésekor komoly hóhelyzet volt Bajorországban, legalábbis hazai szemmel nézve. Ám a DB-nek ez nem nagyon imponált, minimális késések mellett, meglehetősen korrekt utastájékoztatás mellett abszolválta. Azóta lehet, hogy a DB is kicsit lejjebb csúszott, de ahogy szerkesztőtársam szokta mondani: a DB még romjaiban is impozáns. A mozdony a télies időjárás miatt engedte fel mind a két áramszedőjét, mert így biztosították azt, hogy az áramszedő palettája ne jegesedjen el a hidegben.
Tegyük hozzá: a mozdony mögött sorakozó n-Wagen-ek sor a is impozáns, manapság már erősen keresni kell ezt a szintén az 1950-es évek végén tervezett kocsitípust a német sínpárokon.
Halász Péter