2016. 12. 29.

Csak egy kép – Volt egyszer egy igazi Dacia

Volt idő, amikor még „igazi” vonatokból bőségesen akadt Bécs és Budapest között. Ezek egyike volt a híres-hírhedt Dacia nemzetközi gyorsvonat, amely volt idő, hogy este nyolc után indult el Bécsből Budapest felé és tovább, Bukarestbe. Ezeket a nem is olyan régi időket idézzük meg most egyetlen, ám évtizedes múltra visszatekintő kép segítségével.


Ma már sok vasútbarát szinte el sem tudja képzelni, milyen volt az élet a Railjetek megjelenése előtt Budapest és Bécs között a vasúton. Pedig Railjetek nem is olyan régóta, mindössze nyolc éve járnak a két főváros között – előtte „kis” és „nagy” EC-kkel lehetett utazni. Utóbbiak voltak a Bécsen túl, Münchenbe (Bartók Béla EC, jellemzően 62/63-as vonatszámmal) vagy éppen Dortmundba, menetrendi időszaktól függően Kölnbe (Liszt Ferenc EC, jellemzően 24/25-ös vonatszámmal) közlekedő járatok, míg előbbiek Budapest és Bécs között töltötték fel a hiányzó ütemeket, ha ugyan szükség volt még erre. A kis EC-k sorába sorolható a Dacia nemzetközi gyors is, amely Bukarestet kötötte össze Budapesttel és Béccsel.
Ám a Dacia komoly hírnévvel bírt a késések tekintetében is, így az első Bécsbe tartó vonattal utazni óhajtó utas ki volt téve a román és a magyar vasút összjátékának. Igaz, ekkoriban még volt Budapestről Bécsbe induló vonatrésze is a Daciának, rossz esetben elküldték azt önállóan, a többi kocsit meg majd valamelyik EC vitte tovább Bécsbe. Rossz esetben megtörtént az is, hogy a Keleti bejáratánál integethetett a késve érkező román részben utazó utas a Bécsbe induló stokknak – és elkönyvelhette a kétórányi késést.

(fotó: Halász Péter)

Mostani felvételünk egy nap híján pont tíz évvel ezelőtt készült. A Westbahnhofon indulásra készülő Dacia nemzetközi gyors látható, amely ekkor még este nyolc után, egészen pontosan 20:03-kor hagyta el a pályaudvart. A vonat Budapestig közlekedő részét ekkor az ÖBB állította ki, ráadásul az elsőosztályú kocsi mellett még étkezőkocsi is jutott a 2006. december 30-án este a 1116 004-es által továbbított szerelvénybe.
Manapság az este nyolc utáni vonat Bécsből Budapestre csak álom. A MÁV-START saját kontójára nem indít vonatot ilyenkor már; a román fél pedig hajthatatlan a Dacia nemzetközi gyorsvonat kapcsán uralkodó állapotokon való változtatáson. Pedig ha legalább normális módon, eszement felárak nélkül lehetne igénybe venni az amúgy kétes minőséget kínáló vonatot, még talán a 19:40 körüli utolsó bécsi indulás is vonzó lehetne nem csak az egy napra Bécsbe látogatóknak, hanem az Európa nyugati feléből, több átszállással érkező utasoknak. Talán a következő menetrendi évadra azért sikerült a MÁV-START-nak valamilyen módon ezt a helyzetet orvosolni – meglátjuk.

Halász Péter