Magyarországon belül lassan hiába keressük a MÁV-START 470-es sorozatú mozdonyait, hiszen a különböző elszámolásbeli kintlévőségek miatt többet vendégeskednek Ausztriában, mint amennyit itthon vannak a gépek. Ennek ellenére a vasúttársaság komoly lendülettel látott neki a tíz darabos flotta „színesítésének”, a legújabb ezek közül a 470 001-es, amely az 1956-os forradalom 60. évfordulója alkalmából kapott új gúnyát. Csak egy képet mutatunk, mindjárt a hajtás után.
A 470 001-es, vagy korábbi számán a 1047 001-es volt az első, az akkor még a MÁV állagába került EuroSprinterek közül 2002-ben. A nagy becsben tartott gép sokat vendégeskedett azóta az osztrák hálózaton is, hiszen az ÖBB felé a különféle járműfutások ellentételezéseként a gépeket bevetették a belföldi forgalomban is. Ám a mozdonyos vonatok sora egyre rövidebb Ausztriában is, főleg, ahova elengedő a 470.0-ás sorozat 160 km/h-ban limitált végsebessége, tekintettel arra, hogy a MÁV annak idején nem rendelt LZB-t az ennél nagyobb tempóhoz, mert ugye minek is?
A 470.0-ások a nyugat-ausztriai személyvonatozás után legutóbb ismét Bécs környékén bukkantak fel: elsősorban a Franz-Josefs-Bahnhof és Gmünd között közlekednek a mozdonyos ingavonatokkal. Az „FJB” és a Budapestre tartó EC-k közötti átállítós menetek pedig általában a csúcsidőben tíz perces ütemben Schnellbahn-vonatokkal kiszolgált Vorortelinién át vezet – ám itt napközben ritka a motorvonatokon kívül bármi más is.
Pont ezért volt teljesen meglepetésszerű pont a 470 001-es megjelenése Oberdöblingnél. Ez a hely nem mellesleg egyike a kedvenc fotóhelyemnek: a Strauß-Lanner-Park alatti alagútból éppen kilépő vonat ugyanis Hütteldorf felé menet egy nagyon rövid időre a napvilágra ér, majd el is tűnik az állomásba bevezető, a Billrothstraße alatti aluljáróban és máris a peron mellett robog. Van hát így valami különleges hangulata ennek a helynek és az itt készült képeknek, még ha a teljes szerelvény a gépmeneteket kivéve nem fér bele a képbe és a világosságba.
Írásunk ezúttal egy „bónuszképet” is tartalmaz: az előbbi helyszínről megfordulva még egy gyors lövéssel „hátulról” is megörökíthető a rövidke vonat. A képen amúgy hangsúlyosan látszik a Alois Machatschek és Wilfried Schermann tervezte megállóhely perontetője és csarnoka, miközben a pálya a Krottenbachstraße megálló felé kanyarog tovább.
(fotók: Halász Péter)
Írásunk ezúttal egy „bónuszképet” is tartalmaz: az előbbi helyszínről megfordulva még egy gyors lövéssel „hátulról” is megörökíthető a rövidke vonat. A képen amúgy hangsúlyosan látszik a Alois Machatschek és Wilfried Schermann tervezte megállóhely perontetője és csarnoka, miközben a pálya a Krottenbachstraße megálló felé kanyarog tovább.
Halász Péter