2016. 12. 02.

A Talgo nyert Spanyolországban

Nem igazán meglepő, bár nem is teljesen papírforma: a házi beszállítónak számító Talgo nyerte el a spanyol államvasút, a Renfe 15 nagysebességű vonatra kiírt tenderét. A modern idők jegyében a szerződés 30 éves éves üzemeltetést is tartalmaz, illetve opciókat további 15 szerelvényre és 10 évvel hosszabb karbantartási periódusra. A megállapodás tartogat még néhány érdekességet is - kattintsanak a részletekért!




A spanyol államvasút, a Renfe már ősidők óta a Talgo stabil megrendelőjének számít, így nem nagy meglepetés, hogy a cég 15 új, nagysebességű vonatra kiírt tenderét ismét a spanyol gyártó nyerte. A most elnyert 787 millió euros megrendelés keretében a Talgo 330 kilométer/óra sebességre alkalmas, 521 utas befogadására képes Talgo Avril szerelvényeket szállít, valamint 30 éven keresztül vállalja a vonatok karbantartását. Sőt, a cég 99,1%-os rendelkezésre állást vállal a szerződés teljes időtartamára! Ami tovább fokozza az ígéreteket, az nem is a további 15 szerelvényről szóló opció, hanem a karbantartási szerződés 10 évvel, azaz 40 évre történő hosszabbításának lehetősége. A vonatok műszaki paraméterei is figyelemre méltóak, ugyanis 3 áramrendszer alatt (1.5 kV és 3 kV egyenáram, illetve 25 kV / 50 Hz váltakozó áram) és számos vonatbefolyásoló rendszerrel (spanyol ERTMS és ASFA, francia TVM és KVB) felszerelt szakaszon képesek közlekedni. Ebből is nyilvánvaló, hogy a Renfe északra tekint, és hosszú évek küzdelmei után végre nem csak a régebbi, TGV-alapokon nyugvó S-100 sorozatú AVE-szerelvényekkel, hanem hazai gyártású vonatokkal is be kívánja venni a francia nagysebességű vonalakat.

A cég sajtóközleménye kiemeli, hogy a Talgo ezúttal az összes Európában tényezőnek számító járműgyártót megmozgató tenderen nyert - és érdekes módon az Oaris-szerelvényekkel eddig nem túl jól hasító hazai konkurenciát, a CAF-ot is legyőzte (a további pályázók a Siemens, Alstom és a Bombardier voltak). A modern trendeket jellemzi, hogy az ajánlatok értékelése során a műszaki paraméterek 35%-os, míg a teljes élettartamra vetített energia- és karbantartási költségek illetve egyéb gazdaságossági mutatók 65%-os súllyal estek latba; a Talgo mindkét fő kategóriában a legjobb ajánlatot nyújtotta. A Talgo elnöke, Carlos Palacio szerint a cég ezzel újra bizonyította, hogy referenciának számítanak a nagyon nagy sebességű (300 kilométer/óra feletti) járművek piacán.
A vasutak számára komoly érv lehet, hogy a Talgo Avril 3+2 üléskiosztás mellett a szokványosnál nagyobb kapacitást kínál; ezt mock-up modellen magunk is szemrevételeztük az InnoTrans-on, és tényleg vállalhatónak tűnik, bár a vasút egyik megmaradt előnye a repülőhöz képest éppen a "középső ülés" hiánya. A nyers üzemeltetői-gazdaságossági szempontokat tekintve viszont az Avril-vonatokkal ígért jobb energiahatékonyság és megnövelt ülőhelykapacitás a liberalizált vasúti piacon komoly fegyvernek számíthat. Bár a most szállítandó szerelvények nem rendelkeznek majd nyomtávváltó rendszerrel, az Avril-család a jövőben nyomtávváltós kivitelben is elérhető lesz - ez mondjuk a Renfe szabadpiaci terjeszkedési terveihez jöhet kapóra.

A Talgo imázsfilmje az Avril-vonatcsaládról


Magyarics Zoltán