Igazából máris pontosíthatjuk írásunk címét, hiszen azt kellene mondani inkább, hogy ismét teljes a Railjet-flotta az ÖBB-nél: a hatvanadik szerelvény ama kilenc opció része, amelyet később hívott le az osztrák vasút – eredetileg az 51-es szerelvény volt az utolsó a sorban. Viszont a kilenc új vonat forgalomba állítása ismét korszakváltást jelent az ÖBB-nél: Bécs és Salzburg között búcsúznak a menetrendváltással az IC-k.
Átvette a Siemenstől a hatvanadik és egyben ismét utolsó Railjet-szerelvényt az ÖBB-től. Az utolsó vonatot a Siemens vezérigazgatója, Wolfgang Hesoun adta át ünnepélyes keretek között az üzemeltetőnek, amelyet Andreas Matthä, az ÖBB igazgatóságának elnöke képviselt. Az új vonatok forgalomba állításának köszönhetően a menetrendváltás ismét mérföldkő lesz, lehet az osztrák vasúttörténetben: Bécs és Salzburg között búcsúznak az InterCity-vonatok, helyettük Railjetek járnak majd.
Az ÖBB összesen 145 millió eurót költött az új vonatokra, amelyek mozdonyait is a szerelvényekhez igazították – e kilenc gép a 1116 152-1116 160 pályaszámtartományból kerül ki. A Railjet-projekt az elmúlt majd tíz év során összesen kétmilliárd eurójába került az ÖBB-nek, de úgy érzik, megérte.
Matthä szerint ugyanis a Railjet-vonatok az ÖBB prémium-termékei, kényelmes és gondtalan utazást kínálnak. Igaz, hosszabb távon a másodosztályon utazó utasok már nem biztos, hogy így gondolják, de összességében el lehet mondani: a marketinggel megnyerte a versenyt az osztrák vasút.
A Railjet-vonatokból eredetileg 51-et rendelt az ÖBB. A flotta 2012-ben lett először teljes, miután lemondtak a további opcióról. Az opciót hosszas hercehurca után részben átvette, átvehette a ČD, így juthatott a cseh vasút hét szerelvényhez, amelyeket az ÖBB-vel közösen a Prága–Bécs–Graz tengelyen közlekedtetnek. Végül 2014-ben elhatározta magát az ÖBB, hogy mégis rendel kilenc vonatot a Siemenstől, így hatvan darabra növeli a flottát. Apró érdekesség, hogy a Railjet-forgalom 2008-as megindítása előtt, amikor partnerségre lépett az osztrák vasút a DB-vel és a MÁV-START-tal a München–Bécs–Budapest tengely üzemeltetése kapcsán, felmerült, hogy a magyar vasút is venne három szerelvényt, illetve ennyi vonat anyagi fedezetének előteremtésével szállna be a projektbe. Sajnos ebből nem lett végül semmi.
A Siemens számára is fontos volt a projekt: nagysebességű ingavonatokat építettek ráadásul úgy, hogy meglévő járműhöz kellett igazítani azokat. Az ÖBB hatvan szerelvényes flottája mellett a ČD hét szerelvényének nagy része is Ausztriában készült, ami komoly hozzáadott értéket jelent. A végszerelést a simmeringi Siemens-gyárban végezték, a forgóvázak az egykori SGP-üzemből, Grazból érkeztek.
Érdekesség amúgy, hogy az új Railjet-szerelvények orrán látható egy narancsszínű csík is: elméletileg az olasz előírásoknak felel meg így a vonat, ám az ÖBB továbbra is azon az állásponton van, hogy a taljánföldi közlekedés csak a távoli jövő zenéje a számos, sokszor inkább csak nehezítésnek tekinthető szabály miatt, ezt megerősítette nemrégiben sajtótájékoztatóján maga Andreas Matthä is.
Érdekesség amúgy, hogy az új Railjet-szerelvények orrán látható egy narancsszínű csík is: elméletileg az olasz előírásoknak felel meg így a vonat, ám az ÖBB továbbra is azon az állásponton van, hogy a taljánföldi közlekedés csak a távoli jövő zenéje a számos, sokszor inkább csak nehezítésnek tekinthető szabály miatt, ezt megerősítette nemrégiben sajtótájékoztatóján maga Andreas Matthä is.
A Siemens vezérigazgatója, Wolfgang Hesoun és az ÖBB első embere, Andreas Matthä egy vonatkísérő hölggyel az utolsó Railjet előtt a bécsi főpályaudvaron
(fotó: ÖBB)
(fotó: ÖBB)
Az ÖBB szerint az utasok már megszokták és szeretik tehát a Railjeteket. Ennek ellenére folyamatosan követik az utasok igényeit, így alakult, hogy a megszokott három osztályos kínálat részesedését az új vonatokban átalakították: egy elsőosztályú betétkocsi helyett egy további másodosztályú került a vonatba, így a vezérlőkocsiban a kisebb területű business-szakasz mellett elsőosztályú helyek vannak, majd következik a részben elsőosztályú ülőhelyeket kínáló bisztrókocsi és végül öt másodosztályú kocsi zárja a sort a mozdony felé. A fedélzeti szolgáltatások közül kiemeli az ÖBB a wifi-szolgáltatást, valamint az új fedélzeti portált is, amelyen keresztül akár a közszolgálati tévé mintegy százhúsz műsora is elérhető. A vonatokon ugyancsak van lehetőség kerékpárszállítársára, bár a búcsúzó salzburgi IC-khez képest alighanem kisebb volumenben lesz erre lehetőség.
A menetrendváltástól a Westbahnon, illetve az újabb ÖBB-s terminológia szerint a Weststreckén a Railjet-vonatot: az InterCity-járatok helyét veszik át. A vonatok óránként egyszer megállnak a tartományi székhelyek mellett Tullnerfelden, Amstettenben, St. Valentinben és Welsben, valamint Attnang-Puchheimben és Vöcklabruckban, éppúgy, mint a korábbi salzburgi „kirohanós” IC-k.
A Westbahn búcsúzó InterCity-vonatairól a RegionalBahn oldalán még bővebben fogunk írni.
Halász Péter