Néhány héttel azután, hogy az ÖBB keretszerződést kötött háromszáz Talent 3-as motorvonatra, újabb járműbeszerzésről adtak hírt: 64 Siemens Desiro MainLine motorvonatra vonatkozó megállapodást írtak alá a Siemensszel. Azaz a CityJet flotta 2020-ig 165 darabosra bővülhet majd.
Támogatásáról biztosította a közlekedési miniszter, Jörg Leichtfeld az ÖBB motorvonat-rendelését. A legújabb elképzelések szerint 2020-ig a már megrendelt és szállítás alatt lévő 101 CityJet-motorvonathoz további 64 darab csatlakozik majd, amelyek elsősorban az osztrák főváros térségében közlekednek majd.
Evelyn Palla, az ÖBB Personenverkehr AG igazgatóságának elnöke úgy fogalmazott a rendelés kapcsán: az új vonatok kényelmesebbek lesznek, jobb minőségű szolgáltatást kínálhatnak az utasoknak és elsősorban a teljes villamos motorvonat-flotta a bécsi elővárosban akadálymentes lesz majd.
A Siemens új motorvonataival tehát az ÖBB azt tervezi, hogy a most még forgalomban lévő 4020-as sorozatú motorvonatokat teljes egészében kiváltja a bécsi elővárosban. Ezen túlmenően pedig 2018-ban az egyszintes, felújított Inlandswagenekből álló ingavonatok, közismert nevükön a CityShuttle-ingákat (bár az ÖBB a CRD jelzést használja rájuk) szintén kiváltják, de ezeket még a korábban megrendelt százas flotta segítségével tehetik meg. Bécsben már most is közlekednek CityJetek: az S1-es, az S2-es, az S7-es, az S40-es, az S50-es és az S80-as viszonylatokon már napi üzemben vannak az egy éve debütált motorvonatok – írja az ÖBB közleményében.
Az utasokat kényelmes ülések, soros és páholyos elrendezés is várja a CityJet-ek fedélzetén
Az elővárosi forgalomra tervezett CityJet-motorvonatokban 240 ülőhely várja az utasokat, az akadálymentességről pedig az alacsonypadlós kivitel gondoskodik. Az utasok komfortos ülésekben ülve utazhatnak, tájékoztatásukról pedig a háromrészes szerelvényben 15 monitor gondoskodik. Az utasok számára konnektorok, helyenként asztalok és olvasólámpák is rendelkezésre állnak. A klimatizált motorvonatok engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/h.
Az új motorvonatok továbbra is a Siemens és az ÖBB együttműködésében készülnek: az alkatrészek nagy részét a cégcsoport ausztriai gyáraiban gyártják, a vonatok végszerelését pedig az ÖBB jedlersdorfi telephelyén közösen végzi a vasút és a gyártó, ezzel biztosítva a minél több hazai munkahelyet.
Őrségváltás következik az ÖBB-nél
(Berky Dénes fotói a 2015. november 20-i sajtóbemutatón készültek)
(Berky Dénes fotói a 2015. november 20-i sajtóbemutatón készültek)
Az ÖBB közleménye szerint a Bombardierrel korábban és most a Siemensszel megkötött megállapodásnak köszönhetően rendkívül rugalmasan tud reagálni a közeljövő fejlődésére. Mindez azt is jelenti, hogy a meglévő igények megmaradása és bővülése esetén jelentős fejlődésen mehet keresztül az osztrák vasút elővárosi járműparkja, ami meghatározó lehet a térség egésze számára. Csak egy példa: pont az előző CityJet-rendelés miatt vásárolt a GYSEV is öt hasonló motorvonatot, amelyeket Ventus márkanév alatt állítottak forgalomba.
Veszélyeztett állatfaj: a 4020-asok
Az ÖBB mostani döntésével gyakorlatilag a veszélyeztetett állatfajok közé kerültek a jellegzetesen osztrák és főleg jellegzetesen bécsi 4020-as sorozatú motorvonatok. Az 1978 és 1987 között épített három részes szerelvények egy motor-, egy betét- és egy vezérlőpótkocsiból állva alkotnak egy üzemképes egységet. A szerelvények elsősorban a bécsi gyorsvasúti hálózaton váltották le a korábbi 4030-asokat, de az ország más részén is kivették a részüket a regionális forgalomból. A motorvonatokat alaposabban nem korszerűsítették még, sokáig ugyanis kérdéses volt a jövőjük. Néhány éve még arról lehetett hallani, hogy 2025-ig számolnak velük, és a korábbi százas CityJet-rendelés mellett még volt sansz az üzemben maradásukra, ezt kommunikálta az ÖBB is: mozdonyos ingavonatokat váltottak volna ki velük. Ám most végleges döntést hozott a társaság, a magaspadlós szerelvényektől búcsúzhatunk. A 4020-as motorvonatok jellegzetes mosógéphangja tehát már csak pár évig veri fel a csendet Bécs környékén.A 4020-as motorvonatok szép csendben befejezhetik közel négy évtizedes pályafutásukat az ÖBB új motorvonat-rendelésével. A képen egy vezérlőkocsival felénk eső egység várja az indulást a Franz-Josefs-Bahnhof első vágányán 2015. december 13-án
(fotó: Halász Péter)
A bécsi elővárosi és a hozzá kapcsolódó alsó-ausztriai regionális forgalom az elmúlt években folyamatosan fejlődött, az osztrák főváros környékén továbbra is alacsony a munkanélküliség és folyamatos a régió ingatlanfejlesztése is, mely egyre inkább az elővárosokba és környező településekre tolódik. Ezzel összhangban stabil a kereslet az elővárosi vasúti közlekedésre, a munkavállalói érdekképviseletek (legfőképpen az országos lefedettségű ernyőszervezet, az Arbeiterkammer, AK) pedig folyamatosan lobbiznak a vasúti közlekedés fejlesztéséért. A munkavállalói szervezet nyilvános fórumain állandóak a panaszok az elővárosi vonatok csúcsidei zsúfoltsága, valamint egyes irányokban az átszállásmentes (és ezáltal „garantált”, nem lekéshető átszállásos) kapcsolatok hiánya miatt. Az ÖBB mostani lépésével további erőfeszítéseket tesz az ingázók jobb kiszolgálása érdekében, melynek első eredményei már most is érzékelhetőek: a sokáig 4020-felségterületnek számító S7-es, a bécsi nemzetközi repülőteret is kiszolgáló vonalon a CityJet-szerelvények forgalomba állásával sokat javult az utaskomfort.
Halász Péter, Magyarics Zoltán