A következő évek során folytatja a Wiener Linien a bécsi U4-es metró felújítását. A város egyik legrégebbi forgalomban lévő vonalszakaszára ráfér a ráncfelvarrás, hiszen a nehézmetrók előtt már a XX. század eleje óta jártak itt nagyvasúti, később pedig Stadtbahn-szerelvények.
A bécsi U4-es metróvonalat az 1970-es és az 1980-as évek során fokozatosan helyezték üzembe, miután a korábbi, a Dounaukanal és a Wien medre mellett vezető Stadtbahn-vonal folyamatos átépítésével. Az ekkori átépítés felújítás is volt, de az évek, évtizedek során jelentősen elhasználódott a pálya, a biztosítóberendezések és az állomások egy része a mai napig nem akadálymentes. Ráadásképpen nem kevés állomás műemléki védettséget is élvez, így különösen fontos a megfelelő karbantartás, felújítás.
A Stadtpark állomás műemléki felújítása 2017 elejére befejeződik. A munkák jó ideje tartanak, de a vonatforgalmat fenntartják, egyszerre csak az egyik peront zárták, zárják le az utasok elől
(fotók: Mandred Helmer / Wiener Linien)
(fotók: Mandred Helmer / Wiener Linien)
A Wiener Linien még 2013 nyarán jelentette be az U4-es vonal átfogó felújítási programját. Az akkor hat évre tervezett munkák azonban elhúzódni látszik, hiszen a nemrégiben közzétett infografika szerint 2024-ig tartanak a „további modernizációs munkák”. Az viszont igaz, hogy az állomások felújítása befejeződik majd 2019-ig.
A Wiener Linien infografikája a következő évek felújítási programjáról
(grafika: Wiener Linien / APA)
(grafika: Wiener Linien / APA)
A most közzétett információk szerint a jövő év elején befejeződik majd a Stadtpark megálló műemléki felújítása és elkezdődik a Friedensbrücke megálló hasonló jellegű renoválása. 2018-ban pedig a Roßauer Lände megálló kerül majd sorra. A biztosítóberendezési központok közül 2017-ben kerül sor a Karlsplatz felújítására és ugyancsak sor kerül majd a Schottenring kezelési körzet átépítésére. A pálya felújítása 2017 tavaszán a Spittelau és Roßauer Lände közötti részen folytatóik majd, itt elsősorban a kitérőket cserélik majd ki. 2018-ban pedig egy nagy falat következik: a heiligenstadti végállomás és ezzel együtt valószínűleg a Wasserleitungswiese kocsiszín területén dolgoznak majd a pályások. 2019-ben kerül majd sor a Längenfeldgasse–Karlsplatz szakasz teljes kizárására, ekkor a teljes alépítményt kicserélik majd ezen a szakaszon.
2016 tavaszán és nyarán az U4-es metró nyugati végét pótolta buszokkal a Wiener Linien – a fő forgalmi irányokat azonban nem ezekre a járatokra irányították, hanem a párhuzamos közlekedést erősítették
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A konkrét pótlási rendről egyelőre még nem adott információt a Wiener Linien, de az eddigi évek tapasztalataiból valószínűsíthető, hogy erősítik a párhuzamos eljutási lehetőségeket, a konkrét metrópótló viszonylat pedig elsősorban a helyi forgalmat szolgálja majd ki. Természetesen, ha konkrét elképzelések látnak majd napvilágot, akkor arról beszámolunk olvasóinknak.
Halász Péter