2016. 12. 09.

Közösségi gyorsvonat – Indul a Locomore!

Új magánvasúti gyorsvonatot indul a menetrendváltással Németországban. A távolsági közlekedés szegmensében egyeduralkodó DB Fernverkehrt szeretné megszorongatni a Locomore, amely úgy tűnik, hogy a korábbi próbálkozókkal ellentétben valóban elindítja vonatát – mégpedig a menetrendváltással.




Új piaci szereplő lép színre a német távolsági vasúti közlekedésben a menetrendváltással. A Locomore persze nem igazán ismeretlen cég a piacon, hiszen némi köze volt már a Hamburg és Köln közötti HKX-vonatok beindításához. Ám az amerikai befektetővel felmerült nézetkülönbségek miatt a német partner kiszállt az üzletből és megalapították a saját vállalkozásukat. A financiális alapokat pedig meglepő módon részben közösségi alapokon oldották meg, a leendő utasok voltak azok, akik összedobták az üzem költségeit: jelenleg ez az ügyletet bonyolító portál hozzájárulásával – 79911 euró – összesen 608761 eurót jelent.

Színes kocsikkal jön a Locomore. A régi DB-s járművek megújultak a romániai felújítás során – a képen az InnoTranson bemutatkozó 61 81 22-90 002-9 pályaszámú, Bmz sorozatú jármű

Az új társaság a menetrendváltástól indítja be Stuttgart és Berlin között a szolgáltatást, egyelőre napi egy pár vonattal. A kocsik korábban a DB gyorsvonati járművei voltak és a romániai S.C. Atelierele CFR Grivita S.A. műhelyében építették át őket. Az InnoTranson is bemutatkozott járművek 200 km/h-ra alkalmasak, az ízlet ajtóval rendelkező kocsik korszerű forgóvázat, zárt WC-t és megfelelő biztonsági rendszereket kaptak a felújítás során. A vonatok továbbítását a Hector Rail ES64U2-es gépei végzik majd.

A korábban csak 160 km/h-ra alkalmas kocsik a felújítás során 200 km/h-s tempóra is alkalmas futóműveket és zárt WC-t is kaptak

A vonatra viszonylag olcsó jegyeket kínálnak: a legrövdebb távra 3-5 euró a sztenderd jegyár, míg a „Businesss” 5-8 euró között mozog a vonat éppen aktuális, a jegyváltáskori kihasználtságától függően. Utóbbi „osztályon” azzal kedveznek az utasoknak, hogy a hat fős fülkébe legfeljebb csak három utas kerül, így mindenki kényelmesebben utazhat. Ezen túlmenően a jegyárban foglaltatik a hatvan perces tervezett menetidő felett egy hideg és egy forró ital, valamint egy kis harapnivaló is. A legdrágább jegyek természetesen a teljes vonalra szólnak: itt Stuttgart és Berlin közé 22-65 euró az alapár, míg a Business 38-98 eurót kóstál. Fontos megjegyezni, hogy a vonaton váltott jegyek mindig a legmagasabb árkategóriába tartoznak. Jegyeket amúgy a vonaton kívül az interneten a Locomore honlapján, telefonos ügyfélszolgálaton keresztül és egyes utazási irodákban is lehet váltani. A kerékpárszállítás díja 9 euró.

A fedélzeti kínálatban újszerű megoldás a témák köré csoportosított utazási lehetőség

A vonatokon amúgy négy „osztály”, vagyis inkább terület került kialakításra. A Basic a hagyományos fülkés gyorsvonati szolgáltatást kínálja, míg a Ruhebereich a több vonatról is ismert csendes szakasz, ahol nagyon nem illik hangoskodni, telefonálni, zavarni az utastársakat bármivel is (igaz, máshol sem). A családi szakasz egy hagoymányos és egy nagyobb alapterületű fülkét jelent, ahol a lehetőségekhez mérten akár gyerekjátékokat és olvasnivalót is bekészítenek a kicsiknek. Különleges szolgáltatásnak ígérkezik ezen felül a tematikus fülkék sora: itt az elképzelések szerint azonos érdeklődésű utasok ülhetnek össze beszélgetni, ismerkedni, kommunikálni egymással. A témákat rendszeresen változtatják, lehet szó társasjáték-rajongókról, nyelvtanulókról, sportrajongókról. Az éppen aktuális téma a jegyértékesítési rendszerben is jelzésre kerül, így alkalmasint hasznosan eltölthetik az utasok az utazás idejét a vonaton. Témajavaslatokat is örömmel vesz a vasúttársaság – áll a honlapjukon.

A kocsik azt tudják, amit kell. Meglehetősen fapadosak, de a távolsági busszal szemben jó alternatíva lehet a Locomore kínálata
(fotók: Halász Péter)

Az új operátor meglehetősen új nézeteket is hoz a vasúti közlekedésbe. Fontos számukra a megújuló energia használata – csak ilyen forrásból szerzik be a vontatási energiát, a szolgálati mobiltelefonokat pedig a Fairphonetól rendelték meg. Általában is elmondható, hogy jól használják a közösségi médiát és az internetezőket könnyen megszólíthatják az ilyen jellegű, alapvetően közvetlen kommunikációval. Látszik, hogy nem az öltöny-nyakkendő vasúttársaság képét szeretnék magukénak tudni, hanem a lezserebb, de kiszámítható kép az, ami fontos a Locomorenak.
A társaság terveiből kiderül: a következő években szeretnék bővíteni a kínálatukat. A Berlin–Hannover–Frankfurt–Stuttgart viszonylatot meghosszabbítanák Münchenig; ezen túlmenően tervben van egy Berlin–Hannover–Essen–Köln és egy Berlin–Stralsund–Binz viszonylat beindítása is.

A menetrend egy napos kirándulásokra kevéssé alkalmas, de egy hétvégi kiruccanáshoz, több napos városlátogatáshoz már remek. A hétvégi ingázásról nem is beszélve
Mi magunk kíváncsian figyeljük, mire jut a Locomore: a meglehetősen idegen finanszírozási modell, úgy tűnik, bejött. Ám eleddig a DB mellett nem sok magáncég bírta szuflával: a HKX éppen meglehetősen csendesen vegetál; a Veolia-csoport InterConnex-vonatai pedig már megszűntek. A korábbi probálkozások pedig sorra kudarcba fulladtak – legutóbb a derschnellzug.de fújt visszavonulót.  Az MSM Gruppe Train4You ajánlata pedig be sem indult végül, hiába kínáltak olcsó jegyeket. Mindenesetre mi szurkolunk a Locomorenak, hogy talpon maradhasson, hiszen olyan ötleteket dobtak be már most a fedélzeti szolgáltatások tekintetében, ami valóban egyedülállóvá teszi őket a piacon és komoly alternatívát jelentenek – a távolsági buszokkal szemben.

Halász Péter