Testkamerák és korszerű megfigyelőrendszerek vigyázzák a DB utasainak és területeinek épségét. Az eddigi tesztek eredményei bizakodásra adnak okot.
Az augusztusban három berlini állomáson (Ostbahnhof, Alexanderplatz, Zoologischer Garten) elindított teszt eredményeit értékelte a napokban a DB biztonsági főnöke Hans-Hilmar Rischke, amint az a vasárnap kiadott közleményben olvasható. Röviden összefoglalva: kevesebb támadás, szidalmazás és megbízható bizonyítékok. Az állomási személyzettel gyűjtött pozitív tapasztalatok után az utazó személyzet bevonásával folytatják a biztonságot növelő eszközök tesztelését.
Tíz esetben a Szövetségi Rendőrség hasznára váltak a felvételek, amelyek 12 ember 3500 munkaóráját dokumentálták. A nagyjából kéz méretű eszközök monitorán megjelenik a felvételre kerülő kép, így a tapasztalatok alapján az elkövetők önmagukat felismerve általában jobb belátásra térnek.
(fotó: Pablo Castagnola / DB AG)
A DB tavasztól nagyrendezvények – főleg fesztiválok, labdarúgó-mérkőzések – esetében szeretné az állomásokon és a vonatokon is kipróbálni az eszközöket. A biztonsági személyzetet érő inzultusok jelentős részét alkohol hatása alatt álló személyek követik el. Emellett 2023-ig 85 millió €-t fordít a szövetségi állam és a vasút az állomási kamerarendszerek korszerűsítésére. Manapság 700 állomás 5000 kamerája mellett 27.000 kamera van beépítve az S-Bahn és regionális járművekbe.
Múlt héten adták át Nürberg Hauptbahnhof új rendszerét: 188 kamera, 17 km vezeték, 1,8 millió euró jellemzik a beruházást. A folyamatos felügyeletet a DB Sicherheit és a Bundespolizei közösen látja el és kölcsönösen segítik egymás munkáját. Ronald Pofalla, a DB gazdasági, jogi és szabályozási vezetője szerint az utasok biztonsága a legfontosabb, az új rendszer növeli az állomás biztonságát és segíti a Szövetségi Rendőrség munkáját.
(fotó: Hartmut Reiche / DB AG)
Thomas de Maizière szövetségi belügyminiszter is a biztonság növelésének egyik fontos elemeként hivatkozott a beruházásra. A bűncselekmények felderítése mellett a megelőzésben és az elrettentésben is nagy szerepe lehet a megfigyelésnek, ezért jó és hatékony partnerként tekint a vasútra. Fontos kiemelni, hogy a közleményekben kiemelik a munkavállalói oldallal való kétirányú kommunikáció és tájékoztatás valamint az adatvédelmi törvényeknek való legpontosabb megfelelést.
Érdemes tudni, hogy Németországban a hazai gyakorlathoz képest sokkal szigorúbban ítélkeznek a bíróságok a személyhez kapcsolódó adatokkal kapcsolatos esetekben, különös tekintettel a kép- és hangfelvételek esetében. A biztonságot növelő audió és videó megfigyelő rendszerek által készített felvételeket 48 óra elteltével meg kell semmisíteni vagy elérhetetlenné kell tenni a kezelőszemélyzet számára. Az itthoni szabályok szerint 16 napig lehet hozzáférni a járművek és állomások felvételeihez. A rendszerek kiépítése ugyan nagyobb múltra tekint vissza, de általában a kiépítéskori technikai-technológiai színvonalat tükrözik. A telefonokba épített, nem ritkán 15-20 megapixeles érzékelőlapok korában anakronisztikusnak hat a PAL rendszerű videofelvétel 0,4 megapixeles felbontása.
Adorján Péter