Elsősorban a nyugat-német vasút jellegzetes járművei az 1950-es évektől többezres darabszámban épített n-Wagenek. A fémtiszta megjelenésük miatt csak „Silberling” néven emlegetett járművek felett azonban a felújításaik dacára eljárt az idő és szép lassan kikopnak a napi forgalomból. Baden-Württemberg tartományban a DB Regio december 1-jén búcsúztatja az ingavonatok arculatát évtizedeken át meghatározó, kerek fejű vezérlőkocsikat.
Az n-Wagenekből álló ingavonatok nem újkeletűek, a kocsik nagy része már az 1960-as években is ingavonatként közlekedett. Egykor azonban még csak a szűk vezetőfülkével bíró vezérlőkocsik voltak a vonatok végén, ám a „Nyúlketrec” („Hasenkasten”) becenevű járművek után egy tágasabb és biztonságosabb vezetőállással bíró kocsit terveztek. A DB karlsruhei főműhelyében született meg az új vezetőállás, emiatt pedig a napi szóhasználatban a kerekded formájú, kissé talán a 420-as motorvonatokra hajazó megjelenésű vezérlőkocsik a „Karlsruher Kopf” nevet kapták. Ezek a járművek évtizedeken át meghatározók voltak a regionális forgalomban, köszönhetően a vezérlőkocsik és az ingavonati rendszer univerzális mivoltának.
Az n-Wagenek eredeti megjelenése fémtiszta volt, innen a „Silberling” becenév. Egy ilyen kocsikból és egy „Karlsruher Kopf” vezérlőből álló szerelvény látható ezen a felvételen
A régi nyugat-német rendszer ugyanis egy 36 érpáros távvezérlő kábelen át kommunikált és igazából csak annyi volt az eltérés, hogy a vezérlőkocsiban dízelmozdonyhoz vagy villamosmozdonyhoz szabott vezetőasztal van-e? Ez a vezetőasztal ráadásul cserélhető volt, így elméletileg a dízelgépekhez épített kocsik könnyen átalakíthatók voltak villanymozdonyos változatra és viszont.
A kocsikat az 1990-es évektől fogva folyamatosan újították fel, ám a 2010-es évektől rohamosan tűnnek el az n-Wagenek és így az ingavonatok is. Ahol marad még ingavonat, ott jobbára a modernebb vezetőállással rendelkező „Wittenberger Kopf” vezérlőkocsik maradnak szolgálatban: ilyennel rendelkezik megannyi n-Wagen mellett a Magyarországon is ismert halberstadti vezérlőkocsi.
A kocsitípus felett eljár az idő, a DB Regio Baden-Württemberg tartományban különleges programmal búcsúztatja a járműveket
A DB Regio Baden-Württemberg tartományban a menetrendváltástól három éven át egy új, átmeneti közszolgáltatási szerződés szerint látja el egyes vonalakon a forgalmat. Ebbe viszont már nem fértek bele a régi vezérlőkocsik, így azokat kivonják a forgalomból. Ennek okán már a nyáron a vasúttársaság helyi képviselete fotópályázatra hívta fel a vasútbarátokat, a nyertesek pedig december 1-jén részt vehetnek a nem mindennapi búcsúmeneten. A tervek szerint mindjárt három vezérlőkocsi és egy betétkocsi közlekedik majd Ulmból (indulás 10:44-kor) Crailsheimbe (érkezés 12:25-kor), ahol a három vezérlőkocsit ünnepélyes keretek között adják át a DB Museumnak. A különmenet 13:30-kor indul majd vissza Crailsheimből Ulmba, ahova a tervek szerint 15:52-kor fut be a vonat, immáron vezérlőkocsik nélkül.
A DB Regio hozzáállása, legalábbis Baden-Württemberg tartományban példa nélküli, ám megszívlelendő és követendő. Másutt ugyan egy-egy eltűnő, meghatározó járműtípust nem búcsúztattak ilyen nagy visszhanggal, de a svábok ezúttal is és korábban a 420-as motorvonatok búcsújakor is bizonyították. fontos a múlt emlékeinek tisztelete, fontos a vasúttársaság közlekedésbarátok általi megítélése. Egy fordulattal nézzünk szét itthon is: vajon a MÁV-START elbúcsúztatja valaha is az utolsó dízelmozdonyos vagy villanymozdonyos Bhv-s ingavonatot? A kérdés igencsak aktuális, hiszen a régi több száz darabos Bhv-flottából alig maradt valamennyi, ingavonatot, „parasztingát” pedig már csak elvétve találunk. Vajon a MÁV-START felismeri majd az imázsépítés eme lehetőségét? Kíváncsian várjuk.
Halász Péter