Budapest tömegközlekedése mindig is komoly érdeklődésre tartott számot: Nyugat-Európa felől szívesen jönnek a közlekedésbarátok „szafarizni” az Ikarusok és a régi villamosok miatt; a helyiek pedig a változó flotta és hálózat miatt tarthatják érdekesnek a magyar főváros közösségi közlekedését. Azt, amire sokszor szeretünk panaszkodni is, hiszen Budapest a kétmillió forgalomirányító városa, hogy némi túlzással éljünk. Az elmúlóban lévő év néhány pillanatát megörökítő képes évértékelőnk következik.
A RegionalBahn oldalán ritkán írunk a budapesti tömegközlekedésről: ezt megteszik sokan mások helyettünk, így legalább akkor adunk valami mást az olvasóknak. Ám azt nem szabad elfelejteni, hogy szerkesztőink egy része budapesti, így ha másért nem, hát szabadidős tevékenységként, kikapcsolódásként követi az eseményeket a magyar fővárosban is. Mostani írásunkban sem törekszünk a teljességre, inkább egy-egy szubjektíven kiragadott, a szerzőnek valamiért érdekes vagy emlékezetes pillanatot mutatunk meg felvételeinken, amely átöleli az egész évet és annak fontosabb történéseit.
A 2016-os esztendő első „nagy dobása” a Budai Fonódó Villamos átadása volt. Igaz, ekkor még a Lánchíd budai hídfőjében vezető aluljáró nem készült el, így a hálózat sem lett teljes még késő tavaszig, de a legfontosabb, névadó szakaszon jártak a villamosok már. A január 16-i történésekről hosszabban is beszámoltunk, így ezúttal csak egy képet mutatunk az akkor készítettekből.
A felvételen éppen a 2207-es számú CAF Urbos 3/5-ös halad be a Margit híd budai hídfője alatti vágányfonódásra, amelynek biztosítása fényjelzőkkel történik – ám a szerkezet időről időre megmakacsolja magát és ilyenkor a BKV szakembereinek helyszíni beavatkozása szükséges a villamosforgalom fenntartásához.
Ha már emlegettük, akkor ugorjunk egyet térben is időben is: a Lánchíd alatti szakaszt március 14-én adták át a forgalomnak, itt épp az első üzemnapon a 2205-ös CAF ereszkedik le a szűkős, íves vonalvezetésű építménybe észak felé menet.
A Budai Fonódó Villamoshálózat első üzemnapján, január 16-án készült ez a kép a Dózsa György téri megállónál, csak mintegy mellékesen az MYK-394-es rendszámú Volvo 7900A típusú hibridbuszról. Az 5-ösön, a 7-esen és a 9-es vonalon közlekedő kocsikat a T&J Busz Projekt Kft. üzemeltette a BKK megbízásából – ám ekkor még nem is gondoltuk, hogy a cég állítólag kétes tulajdonosi szerkezete miatt pár hónap múlva, június 29-én szerződést bont a céggel a Budapesti Közlekedési Központ, a buszok pedig a cinkotai Volvo-telephelyen várják sorsuk jobbra fordulását. A kérdés az az, hogy vajon mi lesz a főváros 2015-ben forgalomba állított, akkor és azóta is legkorszerűbbnek számító buszaival?
A dél-pesti térség jellemzően kiesik a közlekedésbarátok érdeklődési köréből. A meglehetősen csavaros vonalvezetésű 166-266-os buszcsalád vonalon közlekedő Van Hool A330-asokat a BKV még 2012-ben szerezte be használtan Hollandiából. A kocsik azóta viszonylag megbízhatóan teljesítenek a dél-pesti garázs kötelékében. A képen éppen február 7-én fordul be az MCA-012-es rendszámú kocsi a Szinyei Merse Pál utcából a Nagybánya utcába. A háttérben a ferihegyi vasúti megálló felüljárója látszik.
Budapest-Ferencváros Gubacsi rendezőjének gurító-kihúzója mellett érkezik a 3-as villamos vonalán közlekedő 2220-as számú CAF Urbos 3/5-ös a Gubacsi út/Határ út nevű végállomásra. A Határ út mentén vezető villamosvonalat a 3-as felújítása keretében nem újították fel, csak a megállóperonok újultak meg. Így különös kontrasztot mutat a modern villamos a régi, elhasználódott pályával.
Ez a felvétel február 22-én készült az Örs vezér tere zuglói oldali végállomásán. Tulajdonképpen semmi igazán érdekes nem látható rajta... Vagy mégis? Az Ikarus 200-as család tagjai Budapesten a mai napig a tömegközlekedés alapjait jelentik: többek között e buszok miatt is szeretnek Budapestre kirándulni a nyugat-európai közlekedésbarátok. A BPO-131-es ezen a napon épp a 131-es viszonylaton teljesített szolgálatot. Mögötte a VT-Arriva Kft. üzemeltetésében álló MHU-745-ös rendszámú Mercedes-Benz Citaro 2-es pihen, hátul pedig egy Škoda-Solaris Trollino 18-as troli várja az indulást. A kép bal szélén a 81-es vonal kétrészes kocsijainak némelyike is látható: ezek a járművek a reggeli és a délutáni csúcs közötti időt a végállomáson töltik.
Néhány évvel ezelőtt a közlekedésbarátok még a csodájára jártak az UV-k, majd később az ICS-k közé valamilyen ok miatt keveredő és így a 41-es villamos külső végállomására eljutó Tátráknak. Ám ma már csak egy kézlegyintéssel elintézzük: Tátra a 41-esen, na és? Március 14-én készült ez a felvétel Kamaraerdőben, ahonnan korábban még HÉV-ként Törökbálintra, majd villamosként Budaörsig mentek tovább a járművek – a vonal a mai napig őrzi karakteres jellegét.
A már említett március 14-i napon készült ez a felvétel a Keleti pályaudvar Kerepesi úti oldalán található végállomáson. Tulajdonképpen mondhatnánk, hogy ezen sincs semmilyen érdekesség, ám ez nem igaz: hétvégén hivatalosan a 80-as troli vonalán nem közlekedik már Ikarus-GVM trolibusz. Persze a gyakorlat ettől eltér, hiszen jobb híján a telephely ezeket a kocsikat is beveti, ha műszaki hiba miatt pótolni vagy cserélni kell egy-egy kocsit. A GVM-ek napjai azonban lassan megszámláltatnak: közülük öt kocsi, a 228-as, a 240-es, a 259-es és a 272-es számú már útnak indult az év végén Ukrajnába, ahol a harminc éves kocsik még mindig minőségi ugrást jelentenek Біла Церква (Bila Cerkva) városának troliüzeme számára.
Március 25-én még csak sejtettük, hogy valami lesz a HÉV-vonalakkal és általában az elővárosba kijáró tömegközlekedési viszonylatokkal. A főpolgármester, Tarlós István szerint ugyanis nem fővárosi feladat ezek üzemeltetése és az állammal folytatott szájkarate után végül a HÉV-ek a MÁV-csoporthoz rendelt BHÉV Zrt. üzemeltetésébe kerültek november 1-jével; a buszvonalakon a szolgáltatást a szaktárca pedig közvetlenül rendeli meg a Volánbusztól...
Március 25-én viszont még a BKV-hoz tartott a HÉV, ekkor készült Tököl állomáson is ez a felvétel a 861+631+862 pályaszámú szerelvényről.
A főváros szintén ritkán látogatott és fotózott térsége Rákosmente. Itt éppen Rákoshegyen járunk, ahol a vasútállomás előtti végállomásán pihent március 25-én a cinkotai garázs NBW-011-es rendszámú Mercedes-Benz Connecto busza. A 98E jelzésű járat a kőbánya-kispesti végállomással köti össze Rákoshegyet munkanapokon, csúcsidőben. A hangulatos és kissé elfeledettnek ható végállomáson kicsit furcsának tűnnek a korszerű buszok – pár éve még csak Ikarus 260-asok jártak itt.
Elnézve a különböző rendkívüli villamos- és trolipótlásokat, a BKK-nak és a BKV-nak megvannak azok az alapemberei, akik – úgymond – „bármit elvállalnak”. Ilyenek lehetnek az egyetlen BKV-s Ikarus V187-esre beosztott vezetők is, hiszen az MDD-721-es rendszámot viselő kocsival már meglehetősen sok helyen találkozhatott az utas. Itt éppen április 4-én a 80A trolibusz vonalán pótolt az egyedülálló kocsi, a Fischer István utcai megálló előtt, a Fogarasi úton örökítettük meg az autóbuszt.
A tervezett és az operatív pótlások idején sok furcsaság összejöhet egy felvétel erejéig. Itt is erről van szó: a szentendrei Volán-pályaudvar tárolóterén a BKV FKU-931-es rendszámú Volvo 7700A típusú kocsija mellett a Volánbusz KPK-923-asa pihent meg. A felvétel április 9-én készült, amikor is ezen a hétvégén Békásmegyer és Szentendre közötti szakaszon tervezetten pótolták a H5-ös jelzésű HÉV vonatait az autóbuszok.
A kép elkészítése után lépett oda hozzánk a Volánbusz pályaudvarán szolgálatot teljesítő biztonsági őrként bemutatkozó úriember fotózási engedélyt követelve. Ám rövid és higgadt tájékoztatás után már mi éreztük kellemetlenül magunkat, hogy a biztonsági őrt ki kellett oktatni a közforgalom számára megnyitott terület fogalmáról, valamint arról is, hogy ha valamit tilos tenni, azt célszerű jelezni – ez nem teljesült ezúttal sem. A Volánbusznál amúgy is divat, hogy minden látható tiltó jelzés hiányában üldözik a fotósokat, mert nyilván atomtitkokat őriznek a buszállomások. Csak éppen a fotózási tilalmat kitáblázni, na azt nem kell, minek? Ja igen, a fenti kép olyan helyen készült, ahol a gyalogosok szabályosan keresztezhetik a buszok útját.
Szintén az április 9-10-i hétvégén nem csak a HÉV-et pótolták buszokkal, hanem az 1-es villamost is a Bécsi út/Vörösvári út és Zugló vasútállomás közötti szakaszon. A Szentlélek térnél a villamospótló buszok kivételesen nem a közúton haladtak ezen a hétvégén, hanem a középperon mellett álltak meg – Budapesten eleddig ritkán látott kreatív megoldásról van szó. Az igazsághoz persze hozzátartozik az is, hogy a Nagykörúton azért volt már ilyesmire példa.
A Városliget és ezen belül is a Dvořák sétány és az Olof Palme sétány találkozása a trolibuszfotósok kedvelt célpontja. Szinte mindig lehet itt valamelyik viszonylat járművéről megfelelő képet készíteni. Június 1-jén a 79-es trolibusz vonalára beosztott 8019-es számú Škoda-Solaris Trollino 12-esről készült ez a felvétel.
Ekkor készült ez a felvétel a BPO-429-es rendszámú Ikarus 280-asról. Az egykori „pirosorrú” kocsi már évek óta a hagyományos BKV-s színeket viseli, ám a Troligarázsból nem került el és sokszor láthatjuk különböző pótlások alkalmával. Itt épp a 75-ös troli vonalán közlekedett, a nyár folyamán ugyanis a viszonylat újlipótvárosi szakaszán zajló útfelújítások miatt az önjáró trolibuszok és az autóbuszok vegyes üzemével biztosította a BKV a zavartalan közlekedést. A dízelüzemű kocsikra jellemzően csak hétköznap és főleg csúcsidőben volt szükség, egyéb időszakban akadt elegendő önjáró trolibusz a vonal kiszolgálására.
A 99-es autóbuszjárat méltatlanul mellőzött fotótémája a budapesti közlekedésbarátoknak. Jó, Józsefvárosnak sincs túl nagy vonzereje, ezt is be kell vallani. A vonalon az utóbbi időben a Franiciaországból használtan beszerzett gázbuszok jellemzőek: a Van Hool newA330-asok a korszerű, CNG-s üzemű kocsik, korábbi üzemeltetőjük, Dijon városa a teljes flottát lecserélte (nem csak a gázbuszokat) és így nyílt lehetőség a viszonylag korszerű buszok 2014-es budapesti forgalomba állítására. A képen az MPW-603-as, a dijoni 1294 WT 21 rendszámú, 260-as azonosító számút viselt kocsija várja az indulást a Népszínház utcai végállomáson. A BKV 2015-ben forgalomba állított még 11 hasonló gázbuszt, azonban az MUM-638...MUM-649 rendszámtartományba sorolt kocsik a svájci Lausanneból érkeztek Budapestre.
A nyár a villamospótlások jegyében telt Budapesten. A budai oldalon a fonódó hálózathoz kapcsolódó peronépítések miatt volt vágányzár – a nyári szünetben szünetelt a közlekedés a Fehérvári úton és a csatlakozó vonalak egy részén. A Szent Gellért téren végzett munkák miatt a pesti Kiskörúton sem jártak a villamosok, így a 47-es és a 49-es pótlóbusz mellett a 48-as pótlóbuszt is beindította a BKK: ez a Deák Ferenc tér és a Fővám tér között ingázott, szóló kocsikkal. A Fővám térben a hídfő előtt tengelyben fordultak a buszok, ahogy ezt a MFW-512-es rendszámú szóló Volvo 7700-as is tette június 17-én. A kocsi amúgy Hollandiából került a BKV-hoz még 2012-ben.
A BKV azonban nem csak Franciaroszgából vagy éppen Hollandiából vett szóló buszokat használtan, hanem a berlini szóló Volvo-flotta nagy részére is lecsapott. A német fővárosban már meglehetősen lelakott járműveket felújította a budapesti közlekedési cég és néhány egyedi esetet kivéve meglehetősen megbízhatóan üzemelnek az esztétikus megjelenésű kocsik a magyar fővárosban.
Június 19-én az Etele téri tárolótéren pihenő NCZ-573-ast sikerült megörökíteni. a busz Berlinben a 1400-ás azonosítót és a B-V 1400-ás rendszámot viselte. A kocsit nem mellesleg Berlinben is lefotózhattuk, látható is a Wannseenél készült kép a buszok berlini életéről szóló írásunkban.
A már említett dél-budai villamospótlás idején a Deák Ferenc tér és Budafok, Városház tér között közlekedő 47-es pótlóbusz kocsijait a dél-pesti garázs kocsijaival adták ki. A képen a MUU-901-es rendszámú Van Hool newAG300-as érkezik a Leányka utcai felüljáró felől június 19-én. A MUT és MUU rendszámtartományba sorolt kocsikat a BKV a hollandiai Utrechtből vásárolta és állította forgalomba 2015-ben.
A nyárból természetesen a jó öreg Ikarusok sem maradhattak ki: a BPO-315-ös éppen a 65-ös autóbusz igényvezérelt szakaszának felső végpontjáról, a Szépvölgyi dűlőtől indul vissza a Kolosy térre. Az igényvezérelt szakaszt a közelben lakók mellett a Hármashatárhegyen túróázok is szívesen igénybe veszik.
Maradjunk még az igényvezérelt járatoknál: július 30-án készült ez a kép is. Budaliget, Géza fejedelem utca és Solymár, Kerekhegy között a 157-es busz csak igény esetén közlekedik esténként és hétvégente. A vonalon a BKV 2014-2015 során forgalomba állított Solaris Urbino 10-esei közlekednek, bár elvileg nagyobb busz is elférne és el is fér szükség esetén a vonalon. A négy pici Solarist a budapesti cég Nizzából vette meg: a 2014-ben szolgálatba állított kocsik az MPV-s rendszámcsoportot kapták, míg a 2015-ben szolgálatba állított negyedik kocsi viszont az NAE-s tartományba került. A képen az MPV-998-as várja az indulást Solymáron.
Nem mellesleg a kerekhegyiek régi álma teljesült a 157-es busz meghosszabbításával: régóta szerették volna elérni, hogy közvetlen buszjárat vezessen ide is, amire végül 2014. április 1-jétől került sor.
Szintén július 30-án készült ez a felvétel Békásmegyer, Újmegyeri téren. A 34-es vonalon közlekedő MHU-760-as Mercedes-Benz Citaro 2-est a VT-Arriva Kft. üzemelteti. A hétvégén csendes járaton hétköznap csúcsban bizony komoly gondok vannak. a békásmegyeri utakon kialakuló torlódás mellett az Árpád híd térségében lévő dugók sem tesznek jót a menetrendszerűségnek – utóbbiak talán megszűnnek vagy legalábbis mérséklődhetnek 2017 tavaszán, amikor a Róbert Károly körút felújítása befejeződik a XIII. kerületi szakaszon. Addig viszont marad a dugóban araszolgatás...
A nyár végén a XIV. kerületben került sor egy érdekes változtatásra: a Vezér utcai gázvezeték felújítása miatt két hétig az Örs vezér tere felé az egyébként a Vezér utcán közlekedő 31-es, 131-es, 144-es és 231-es buszok a Csertő utca és a Füredi utca felé kerültek. A 31-es busz megállás nélkül tette meg a kerülőt (a környéken amúgy csak a Vezér utca és a Fogarasi út sarkán állna meg), míg a többi járat a Csertő utcai trolimegállókban is megállt. A képen az FLR-747-es rendszámú kocsi robog az Örs vezér tere felé augusztus 15-én a Csertő utcán.
Röviddel később pedig az MFW-501-es érkezett a 144-es viszonylaton közlekedvén. Ez a két hetes időszak amellett, hogy a Fogarasi úton kisebb-nagyobb torlódásokat okozott, némi színt viszont hozott a piros trolibuszok felségterületére a Csertő utcában, ahol dízel busz menetrend szerint csak éjszaka, a 907-es járaton közlekedve fordul meg.
Ugrunk egyet időben: Mindenszentek napján készült ez a felvétel a 28B jelzésű időszakos viszonylaton közlekedő TW 6000-esről. A 28B a temetői forgalom idején a Keleti pályaudvar és az Új köztemető között ingázott. A 1541-es pályaszámú „Hannus” az egykori Északi Járműjavító mellett érkezik a Könyves Kálmán körút/Kőbányai út megállóhelyhez az őszi fák alatt. A kocsi amúgy 2001 óta, azaz immáron tizenöt éve szolgál Budapesten – az 1975-ben gyártott kocsi Hannoverben a 6040-es számon közlekedett.
A temetői forgalomról álljon itt még egy kép: az Új köztemetőhöz vezető villamosvonal mentén a Sírkert út 2015 őszi felújítása során vágták ki a beteg gesztenyefákat. Egy évvel később a 1560-as kocsi (ex ÜSTRA 6020) érkezik a város felől a temető főbejáratához november 1-jén, a 37-es vonalon közlekedve. A temetői forgalom időszakát kivéve a 37-es hétvégén nem jár ki az Új köztemetőhöz, ekkor csak a 37A viszonylaton ingáznak a kocsik a Blaha Lujza tér és a Sörgyár között.
Egykor egy népes flotta volt, ma már igazi ritkaság az Ikarus 405-ös midibusz a BKV-nál, ma már csak kilenc buszt tart állományban a közlekedési cég. Az LPZ-954-es eredetileg DUH-598-as rendszámon segítette a mozgáskorlátozottak utazását, ám 2012-ben leváltották őt és társait a BKV vezetői által vásárolt Renault Master mikrobuszok. 2013-ban a kocsit felújították és 2015 őszén új rendszámmal állományba vették. A mai napig kissé furcsán hat az Ikaruson a klíma, ami amúgy működik is megbízhatóan! Bár erre a kép készítésekor, november 1-jén nem volt szükség... A kocsi jellemzően a budafoki, midibuszos vonalakon lelhető fel.
Ha már emlegettük az előbb a temetői forgalmat, akkor maradjunk is ennél még egy kicsit: a budafoki temetőhöz az amúgy meglehetősen ritka 158-as járatot sűrítő 158B is csatlakozott a novemberi ünnepnap környékén. Az NCZ-545-ös rendszámot viselő kocsi Berlinben a B-V 1366-os rendszámon közlekedett Berlinben Budapestre való eladásáig.
November vége és december eleje nem kedvezett az M2-es metrónak: a falevelek okozta csúszósság miatt a felszíni szakaszon lassújelet vezettek be, ám ez sem akadályozta meg azt, hogy december 5-én összeütközzön két metrószerelvény a Pillangó utcánál. A vizsgálatot most hagyjuk, erről a KBSZ és a hatóságok is beszámolnak majd, ha időszerű lesz, mi most inkább koncentráljunk a reggeli órákban megszervezett és délutánig tartó metrópótlásra. A mintegy harminc buszt felemésztő rendkívüli metrópótlás idején a buszok a gödöllői HÉV vontatóvágányon közlekedtek, amelyet a 2006 nyári tervezett pótlás idején alakítottak át a buszok számára is használható úttá. A pótlásban a központi és garázstartalék buszok mellet vonali kocsik is részt vettek – tiszteletet érdemelnek a helyszíni forgalomirányítók és a buszvezetők is, akik a megszokott rend helyett metrópótlással voltak kénytelenek foglalatoskodni.
A képen a Pillangó utcától indul a BPO-423-as rendszámú Ikarus 280-as a Puskás Ferenc Stadion felé a HÉV vágányain.
December 3-ától kaptunk egy menetrend szerinti metrópótlást is: a Kossuth Lajos téren a korábbi MTESZ-székház bontása miatt nem állnak meg az M2-es metró szerelvényei. A Deák Ferenc tér felől az M2A jelzést kapott metrópótló busszal közelíthető meg a tér (a 15-ös és a 115-ös busz mellett). A képen december 6-án fordul a Vértanúk ternénél az LYH-104-es rendszámot viselő Mercedes-Benz Citaro.
A metrópótló busz mellé kaptunk egy metrópótló hajójáratot is! A D2-es viszonylat a Batthyány tér és a Kossuth Lajos tér között ingázik negyedórás ütemben, két hajóval. A vonalon a BKK által megrendelt hajójáratokon amúgy is szolgálatot teljesítő dunai hajók közlekednek. A képen épp a Várhegy motoros érkezik a Batthyány tér felől a Kossuth Lajos térre december 6-án délelőtt.
December elején a zuglói és újpalotai villamosvonalakon is buszozhattunk: karbantartás miatt a 3-as, a 62-es helyett részben, a 69-es helyett pedig a teljes vonalon buszok jártak. December 6-án a 69-es villamos helyett közlekedő pótlójáraton kaptuk lencsevégre a BPO-463-as rendszámú Ikarus 280-ast a Szerencs utca/Bánkút utca megállónál.
Ugyancsak december 6-án örökítettük meg a 311-es pályaszámú Ikarus 435-ös trolibuszt az Erzsébet királyné útjánál a Róna utcában található fordulóban. A típust a közelmúltban felújította a BKV, komolyabb vázjavításon is átestek a kocsik, ám magaspadlós kivitelükből és a nem mindig megfelelő üzemkészségük miatt érdemes figyelni rájuk – ki tudja, meddig koptatják még a budapesti aszfaltot és felsővezetéket?
A sor végére maradt egy alkonyati felvétel: a 62-es villamos vonalára került beosztásra december 6-án délután a 1577-es pályaszámú TW6000-es kocsi. A jármű érdekessége, hogy 2002-2005 között a HTM-nél Hágában üzemelt, majd visszakerült Hannoverbe, ahol nem helyezték újra üzembe. Az 1976-ban gyártott kocsit 6053-as számon üzemeltette a hannoveri ÜSTRA és a holland HTM is; 2010-ben pedig a BKV vette meg. 1577-esként 2011 elején vette állagba a budapesti cég.
A helyszín is említést érdemel: a háttérben az egykori józsefvárosi pályaudvar épületegyüttese látszik bal oldalt, ahonnan 2006. december 12-én este ment el az utolsó vonat. Jobbra pedig a BKV Baross villamoskocsiszínje látszik.
A villamos előtt a Fiumei útról a Salgótarjáni útra vezető vágánykapcsolat látszik, amelynek a városból kifelé vezető irányának kereszteződősét néhány évvel ezelőtt kivették – állítólag csak ideiglenesen. Korábban erre jártak a BNV felé a 29Y viszonylat járművei és a temetői forgalomban is volt olyan változat, hogy a Keleti pályaudvar felől a 37-es vonalán jutott el a mentesítő viszonylat az Új köztemetőhöz – eme vágánykapcsolat segítségével. A kapcsolat párját a kereszteződés túloldalán az 1-es villamos vonalára kiálló vagy éppen a Nagykörútról a Mester utcán át a kocsiszínbe beálló villamosok napi szinten használják.
Halász Péter