2016. 11. 11.

S-Bahn-mosó Berlinben

Új korszakot nyit a járművek külső takarításában a berlini gyorsvasút friedrichsfeldei telephelyén átadott új kocsimosó – ezzel a kissé talán túlzó felütéssel jelent meg a Deutsche Bahn AG közleménye az új létesítményről, ami azonban valóban fontos előrelépést jelent, még ha talán nem is jelenti egy új fejezet kezdetét a gyorsvasút történetében.



A hálózaton jelenleg gondokat okoz és elsősorban télen jelent problémát a járművek külső takarítása. A kocsik mosására ugyanis eddig a fagyos időben nem volt lehetőség, mert nem rendelkeztek olyan berendezéssel, amely megfelelő melegvízrendszerrel segítené a tél takarítást. A DB AG most viszont beruházott és leánycége, az S-Bahn Berlin GmbH saját maga teremtette elő az új mosó 5,5 millió eurós költségét.
Az új mosót a friedrichsfeldei kocsiszínben telepítették: a 160 méter hosszú kocsimosó kapacitásának köszönhetően télen-nyáron lehetőség van arra, hogy a Stadtbahn-részhálózat (ez magát a Stadtbahnt és az oda befutó vonalakat, az S3-as, az S5-ös, az S7-es és az S75-ös, valamint az Ostkreuz átépítésének végeztével az S9-es viszonylatot jelenti) mintegy kétszáz kétkocsis egysége kéthetente alapos takarításon menjen keresztül – a vonatok külső megjelenése ugyanis nagyon fontos nem csak a cég megítélése kapcsán, hanem annak tekintetében is, hogy kap-e kötbért a szolgáltató vagy sem?
Az elmúlt évek során évi egymillió eurót fordítottak a belső takarítás fejlesztésére, most pedig ideje volt már a külső mosás kérdést is megoldani. Az új mosóban egy vonat teljes mosása 30 percig tart – a régebbi, hasonló berendezések ennél sokkal tovább, átlagosan 60 percig dolgoznak. A mosó kapacitásait elsősorban hétvégén és éjszaka használják majd ki, hiszen munkanapokon csúcsidőszakban szinte valamennyi járműre szüksége van az S-Bahn üzemeltetőjének.

Környezetbarát, hatékony, de nem olcsó – cserében megéri az új mosó a berlini gyorsvasútnak
(fotók. DB AG)

A tervezéskor fontos szempont volt a környezet védelme, így a mosó zárt vízrendszerrel bír. A szennyvíz mintegy 80%-át újra fel tudják használni a következő mosáshoz a vízforgató és -tisztító rendszerek segítségével. Ez nem csekélység, hiszen egy nyolc kocsis vonathoz – ez a berlini leghosszabb vonategység – 3200 liter víz szükséges. A takarítószerek kizárólag biológiailag lebomló szerek, amelyek adagolását a vonat szennyezettsége mellett az évszakok is meghatározzák.
A mosóban két önjáró mosókapu dolgozik, amelyek a vonat mentén mozognak. A rendszer felismeri a vonat elejét és végét, így a kocsik közötti „üres” részne nem dolgozik, ezzel is csökkentve a felesleges vízfelhasználást. A mosó üzemeltetéséhez és a vonat mozgatásához mindösszesen csak egy ember szükséges.
Az új mosó rendszerbe állítása azért is fontos, mert így csökken a terhelése a hálózat meglévő járműmosójának, ami a wannseei telephelyen van, így az erőforrásokat jobban ki tudják használni. A téli felkészülés során is hasznos az új mosó: a jeges, hideg külső felületű vonatokat meleg vízzel is tudják mosni, a szárításról pedig külön szárítóberendezés gondoskodik – ennek 780 kilowattórás teljesítménye 650 áltagos háztartási hajszárítóval vethető össze a DB szerint, ezzel akár 40 fokos meleget is tudnak csiholni a vonatok gyorsabb szárítása érdekében.

Halász Péter