Az indulás előtt bezárt ajtók és a specializált felügyelőcsoportok érezhetően növelték a pontosságot a távolsági közlekedésben, a Deutsche Bahn elégedett az eredményekkel. Magáról az ideáról már írtunk korábban és most az első eredmények értékelése után úgy tűnik, hogy beválni látszik a rendszer.
A DB Fernverkehr nemrég – kísérleti jelleggel – bevezette a TGV-nél már ismert indulási időnél hamarabbi ajtózárást és már az első eredményekről tudott beszámolni a sajtónak Rüdiger Grube. A vállalatvezető szerint pozitívan hat az újítás a vonatok pontosságára, már alulról karcolják a 80 %-os pontosságot. Pontosnak akkor minősül egy vonat, ha a tényleges érkezési időpont legfeljebb 5:59 perccel tér el a menetrenditől. Az új rendszerben a vonatszemélyzet 1 perccel korábban zárja a szerelvények ajtajait, hogy az „óramutató ugrására” lehessen elindítani a vonatot, ami az utasok érdekében történik. Bár maga is volt már elszenvedője az új rendszernek, mégis örömét fejezte ki, hogy a vonaton ülő 500 utas pontosan indulhatott útjára.
A tapasztalatokat összegző sajtókonferencián „bevallották”, hogy az első félévben – az újítás előtt – jelentősen rosszabb mutatókat hoztak. Konzekvenciaként levonták, hogy a vágányzárak nagy mennyisége és a napi 850 távolsági vonat összeférhetetlen, 8 helyszín különösen kritikusan tudta befolyásolni a pontosságot.
Egy ICE-T szerelvény érkezik Köln főpályaudvarára. Az állomás pontosság tekintetében finoman szólva sem volt a csúcson, de az új rendszer meghozta eredményét
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A tíz legfontosabb állomást különös figyelem övezi: „Planstarterteam”-nek nevezett csoportok felügyelik a vonatok pontos indítását. A sereghajtó Köln Hauptbahnhof 50 %-os pontossággal kezdett, de Grube szerint „az eredmények bíztatóak: átlagosan minden nagy német állomáson 15 %-ot javolt a pontosság”.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a most 65 éves vasúti felsővezető szerződése 2017-ben lejár, de egyes pletykák szerint nagy eséllyel a felügyelő bizottság és így közvetetten a szövetségi kormányzat 2019-ig meghosszabbítja a megbízását. Bár érdemben nem kívánt a témával foglalkozni, a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak leszögezte, láthatóan nem szenved hiányt témákban és kihívásokban. A nyugdíj még nem gondol, szavai szerint „Egy biztos: dolgozni örökké fogok”. Amellett sem érdemes szó nélkül elmenni, hogy 2017-ben szövetségi választások lesznek, így a hosszabbítással egy esetleges választási vereség esetén a mostani kormánypártoknak, elsősorban pedig a közlekedési szaktárcának, amelynek vezetője a CSU-s Alexander Dobrindt, lenne embere a vasút vezetésében, amely nem mellesleg az ország egyik stratégiai vállalata.Adorján Péter, Halász Péter
Adorján Péter