A Wiener Liniennél lezárták az autóbuszflotta megújításának első szakaszát – és azzal a lendülettel vágtak bele a következőbe: 2019-ig összesen kétszáz új, Euro-6-os buszt állítanak forgalomba, amelyeket az EvoBus szállít majd.
A bécsi buszpark megújítása már évek óta terítéken van. Mi magunk is számtalanszor írtunk már a témáról, de érdemes az okokat is összefoglalni. A bécsiek korábbi házi szállítója, az MAN leállt az LPG-s, azaz folyékony földgázas motorok gyártásával. Az évtizedek óta ismert technikát a CNG-re, a sűrített földgázra cserélték le – ám a két technológia nem kompatibilis egymással. Az LPG-s üzemre berendezkedett Wiener Liniennek így mindenképpen lépni kellett valamerre – számos próba után a dízel buszok mellett döntöttek. Az új buszok szállítója pedig a Mercredes-Benz márkaneve is magáénak tudó EvoBus lett és eleddig összesen 240 autóbuszt szállítottak az osztrák fővárosba.
Az eddigi gázüzemű buszok technológiája elavult, a Wiener Linien döntéskényszerbe került – a dízelekre szavaztak. A viszonylag új LPG-s buszok is hamarosan mennek a levesbe, így az éppen a Cobenzlhöz kapaszkodó 38A-n közlekedő MAN Lion's Cityktől is búcsúzhatunk
A következő körben is az EvoBus szállítja majd a kocsikat. A mostani rendelés azonban nem kettő, hanem mindjárt három típusra vonatkozik: 53 normál, 12 méteres szóló; és 84, 18 méteres csuklós autóbusz mellett 62 csuklós, négytengelyes, 20 méter hosszú autóbuszt is szolgálatba állít a Wiener Linien.
A szóló és normál csuklós Citaro 2-esek beváltak Bécsben
Az extrahosszú kocsikat elsősorban a most is zsúfolt kocsikkal közlekedő vonalakon állítják majd szolgálatba, az első ezek közül a Dunával párhuzamosan, Heiligenstadt és az Ernst-Happel-Stadion közelében lévő Stadion metrómegálló között közlekedő 11A jelzésű járat lesz majd. A későbbiekben a szintén zsúfolt, részben elővárosi jellegű 26A viszonylat lesz majd Kagran és Groß-Enzersdorf között az extrahosszú kocsik újabb otthona és a tervekben szerepel a belvárosból kifutó, régebben megszüntetett villamost pótló, a Baumgartner Höhét kiszolgáló 48A viszonylat is.
A 11A viszonylat lesz az első, ahol a húsz méteres csuklós autóbuszok felbukkannak majd. A vonal északi részén, elsősorban Brigittenauban komoly gondot jelent a csuklós buszok kapacitáshiánya, ami csak nagyobb buszokkal vagy sűrítéssel oldható meg – ez utóbbit már meglépte a Wiener Linien a nemrégiben beindított 11B járat formájában
A buszok alapvetően megfelelnek majd a korábbi kocsiknak, jelentős különbség nem lesz közöttük. Viszont a gyártás során szerepet kapnak majd az osztrák beszállítók is: az üléskárpitokat és a híradástechnikai rendszereket a bécsi Transelektronik szállítja majd és az EvoBus mannheimi gyárában építik majd be azokat a buszokba.
Az extrahosszú csuklós buszok nem lehetnek ismeretlenek a bécsiek előtt: a szomszédvárban, Pozsonyban évek óta megbízhatóan üzemelnek a Mercedes-Benz Capacityjei
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A Wiener Linien csak úgy mellékesen jegyezte meg, hogy a dízelbuszokkal párhuzamosan 12 méteres elektromos buszok beszerzése is napirenden van, az erre vonatkozó tender már a második szakaszba jutott. A hibrid buszokkal való felsülés után a bécsiek inkább a tisztán dízel vagy tisztán elektromos megoldásokban látják a jövőt.
Halász Péter