Gondban van a cseh vasút, legalábbis ami a nemzetközi forgalomban részt vevő mozdonyokat illeti. A ČD 380-as sorozatú gépei ugyanis egyelőre nem közlekedhetnek Németországban – vagy ha mégis, akkor csak jelentős korlátozásokkal.
A DB és a ČD együttműködésének egyik jelentős pontja lehetne, hogy megszűnik a Prága és Berlin, illetve Hamburg között közlekedő EuroCity-vonatok esetében a negyedórás drezdai gépcsere. Ennek elméleti lehetősége meg is van, hiszen a cseh vasút 380-as sorozatú gépei alkalmasak a német pályákon való közlekedésre. Ám csak elméletileg, mert a gyakorlatban a német hatóságok akadályokat gördítettek a Škoda 109E típusú gépek nagysebességű üzeme elé.
Az idnes.cz hírportál értesülései szerint a drága mozdonyok egyelőre nem kapták meg a teljeskörű engedélyeket, mert amíg maga a járműtípus rendelkezik a német engedélyekkel – elvégre a DB Regio hasonló gépeket állít forgalomba a közeljövőben Bajorországban –, a cseh típus mégsem rendelkezik a megfelelő engedélyekkel. A pályvasút, a DB Netz szerint a cseh gépek nem rendelkeznek megfelelően biztos vezetéssel, mivel a pályára ható terhelésük extrém esetében akár kisikláshoz is vezethet, vagy a járművek keltette rezgés és fizikai terhelés az infrastruktúra elemeiben okozhat károkat.
Vonatra járó Messerschmitt Prágában: Budapest és Bécs felé jó, Berlin felé nem jó a Škoda-mozdony
Ennek következtében a Škoda gépei nem közlekedhetnek a tervezett 200 km/h-s sebességgel, csak csökkentett, százhatvanas tempóval járhatnak. Ez a korlátozás viszont nem felel meg a vonatok közlekedésével szemben támasztott elvárásoknak, a menetidő ilyen esetben jelentősen megnövekedne, ami nem tartható fenn a feszített menetidővel dolgozó járatok esetében. A probléma megoldásán a Škoda, a ČD és a DB AG közösen dolgozik.
A dolog érdekessége, hogy a gépek a Szlovákia, Ausztria és Magyarország felé gond nélkül közlekednek, a százhatvanas tempó nem okoz gondot a járműveknek. Az is igaz, hogy a jelenleg bejárt vonalakon ennél magasabb sebességgel nem is közlekednek.
A ČD jokere: a 371-es sorozatú gépek korlátozások nélkül járhatnak ugyan Németországban, de ezek a mozdonyok konzerválják a drezdai gépcserét is, hiszen csak a Prága–Drezda szakaszon járnak, beljebb a nagysebességű közlekedés miatt nem engedi őket a német fél
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A probléma rendezéséig egyelőre marad a gépcsere Drezdában, aminek viszont megvan az az előnye is, hogy a ČD a régebbi mozdonyokat is tud használni ezen a viszonylaton: a jokerként bevethető 371-es sorozatú gépeket az 1990-es évek elején gyártotta a Škoda, az ezredforduló táján pedig felújították a sorozat egy részét. A német szakaszon a DB AG 101-es és 120-as sorozatú gépei továbbítják a vonatokat.
Halász Péter