2016. 11. 28.

Büfémentes InterCity

Az egykori zászlóshajó egyre csak süllyed, már ha a DB AG szolgáltatásait nézzük az InterCity-vonatokkal kapcsolatosan. A járatokon ma már csak elvétve találunk egy-egy „rendes” étkezőkocsit, de az étkezőkocsikat kiváltó bisztrókocsik is visszaszorulóban vannak.





A Deutsche Bahn AG-nál láthatóan nem igazán szeretik az 1970-es években életre hívott „zászlóshajót”, az InterCity-közlekedést. Igaz, 1991-ben az ICE-k elvették a rendszertől az elsődleges szerepet, ám az 1990-es évek végétől kezdve a DB AG mindenkori vezetése, miután az InterRegio-hálózatot elsorvasztották, az IC-kre „szálltak rá”. Egyre kevesebb lett a kiemelkedő szolgáltatás, a fedélzeti gasztronómiát szépen lassan sorvasztották el. Az eredetileg az InterRegio-forgalom számára épített bisztrórészes kocsikat az IC-kbe sorozták át, maga az InterCity, mint termék pedig új pozíciójában valahol a „régi” IC és IR között kapott helyet.
Az InterRegio-vonatok bisztrórészes kocsijait az 1980-as évek végén építették, mégpedig meglévő gyorsvonati kocsik alapjaira. Belátható, hogy valóban elöregedőben vannak ezek a járművek és főleg berendezéseik, amelyeket cserélni, javítani kellene – nem kevés összegért. A DB AG azonban inkább a forgalomból való kivonás mellett dönt a hírek szerint.

Klasszikus étkezőkocsit (a képen jobbra) már nagyítóval kell keresni a DB AG vonataiban, de lassan a bisztrókocsik is kikopnak a napi forgalomból

A legutóbbi intézkedésük komoly vihart kavart: december 11-étől nem közlekednek a bisztrókocsik a Hamburg és Stralsund közötti IC-kben, ami azt is jelenti, hogy Hamburgtól délre sem lesz mindegyik vonatban étkező vagy bisztrókocsi. A Hamburg és Karlsruhe közötti vonatokban a Deutsche Bahn AG a hírek szerint mozgókosaras megoldást szeretne bevezetni – sajátosságaiból adódóan jelentősen szűkített étlappal.
Az utasok protestálnak: az átlagos utazás ezeken a vonatokon mintegy másfél óráig tart és szívesen igénybe vették az utasok eleddig a bisztró kínálatát – már ha működött ugyan. A DB AG szerint azonban általában csak italokat és rágcsálnivalókat tudtak eladni, a meleg ételekhez szükséges eszközöket alig használták. Ennek ellenére az egyik kedvelt étel a bisztrókban és étkezőkocsikban az étkezőkocsik specialitásának is tekinthető chili con carne – igaz, ezt is csak melegítik, nem helyben főzik.

A fedélzeti gasztronómia „amúgy” népszerű a DB-nél, de rövidesen csak az ICE-vonatokon lehet kényelmesen étkezni – itt készült ez a sajtófotó is

A DB AG szerint ahhoz, hogy versenyképes jegyárakat kínáljanak, szükséges valahol karcsúsítani és ez elsősorban az InterCity-vonatok gasztronómiai szolgáltatásán keresztül lehetséges. A számítások szerint a legtöbb vonaton eleve veszteséges a bisztró üzemeltetése. A DB AG figyelmeztet arra is: az utasok étkezési szokásai megváltoznak: a vonatokról áttevődik ez az igény az állomásokra, elsősorban a nagyvárosi állomásokra, ahol számtalan étterem, büfé kínálja magát.

A bisztrók kínálatából a DB AG szerint az utasok a rágcsálnivalókat és az italokat fogyasztják inkább
(fotók: DB AG)

Érdemes azt is hozzátenni, hogy a menetrendváltással debütáló éjszakai IC-vonatokban már eleve nem is lesz bisztrókocsi: a menetrendi keresőben ki is emelik, hogy az IC-ktől elvárható gasztronómiai kínálat nem érhető el ezeken a vonatokon.

Halász Péter