A motorvonatok térnyerésével egyre több helyről tűnnek el a mozdonyok és a mozdonyos ingavonatok. Ezúttal a Rajna-Ruhr-vidékről tűnik el a hagyományosnak mondható ingavonat – pedig nem is igazán a 143-asokkal továbbított szerelvények az „őseredetiek”.
Majd negyed évszázadig dolgoztak, dolgoznak a Rajna-Ruhr-vidék gyorsvasúti szerelvényeinek élén az eredetileg az NDK államvasútja, a DR számára gyártott 143-as sorozatú mozdonyok. A „Síntrabantok” 1991-ben kerültek nyugatra, a DB mozdonyigényét kielégítendő és a DR mozdonyfeleslegét csökkentve. A gépek beváltak: bár csak 120 km/h az engedélyezett legnagyobb sebességük, de a jobb gyorsítóképességükkel sokkal inkább alkalmasabbnak bizonyultak a gyorsvasúti forgalom támasztotta feltételek teljesítésére, mint a korábban itt használt 111-es sorozatú gépek.
2011 augusztusában a 143 288-as és ingavonata érkezik Düsseldorf Hauptbahnhof felől Düsseldorf Volksgartenhez – a vonat a düsseldorfi előkészítő pályaudvarra tart éppen
A „Síntrabant” becenevű mozdonyok az eredetileg a 111-esekhez beszerzett, az 1970-es és az 1980-as években épített speciális ingavonati szerelvényekkel közlekedtek. Az x-Wagenek rövidebbek a megszokott 26,4 méteres kocsiknál, kisebb a kerékátmérőjük és csak a magasperonos forgalomra alkalmasak. Oldalanként három széles ajtó biztosítja a gyors utascserét.
A könnyűszerkezető kocsik és a mozdonyok üzemeltetése azonban ma már nem igazán kifizetődő, így a DB AG egyre kevesebbet használta a járműveket – mindinkább motorvonatok váltották a szerelvényeket. Legutóbbi „virágkorukat” 2010-2011-ben hozta el a 422-es motorvonatok forgalomból való átmeneti kivonása, ám ezután ismét csökkent a vonatok száma. A Rajna-Ruhr-vidéken ma már jobbára csak csúcsidei sűrítőjáratokat jártak ezek a szerelvények, ám lassan végleg eltűnnek a hálózatról.
A 143 259-es 2015. augusztus 25-én Düsseldorf-Wehrhahn megállóhelyen robog át szerelvénymenetként, hogy Dortmund térségében segítsen a délutáni csúcsidő forgalmában
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Németországban a Rajna-Ruhr-vidéken még egy S-Bahn-üzemben vannak mozdonyos ingavonatok: Nürnberg térségében .A DB Regio állományába tartozó düsseldorfi mozdonyok egy része is ide költözött át: legutóbb a 143 215-ös és a 143 336-os került át Nürnbergbe. A 143-asokat egyelőre az x-Wagen-ingák régi mozdonyai, a 111-esek helyettesítik. Legutóbb a 111 155-ös került beosztásra egy négykocsis ingavonat végére, a szerelvény pedig csúcsidei sűrítőmeneteket teljesített Dortmund és Bochum között.
Halász Péter