2016. 10. 11.

Vasúti menetrend - már a Google Térképen is

A Google, a MÁV-START és a GYSEV ma közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy mostantól Magyarország teljes belföldi vasúti menetrendje elérhető a Google Térkép online útvonaltervező rendszerében. Komoly az előrelépés, és mindenképpen jó az irány - már csak a jegyváltási megoldáson kell reszelni.



A Google fontos célja, hogy a Térkép (Google Maps) minél átfogóbb és pontosabb információval támogassa a felhasználókat a tájékozódásban az interaktív térkép havonta több mint egymilliárd felhasználóját. Sokan közülük tömegközlekedéssel kapcsolatos információt keresnek, és a technológia fejlődés irányát jelzi, hogy a keresések felét mobileszközről bonyolítják le. A Google Térkép 2007 óta szolgáltat tömegközlekedési adatokat a világ városaiban: a funkció mára a világ 64 országának közel 20 000 városának és több mint 3 millió állomásának közlekedési információit tartalmazza. A helyi tömegközlekedési adatok már több magyar városban is elérhetőek, többek között Budapesten, Miskolcon, Debrecenben és Pécsett. Ehhez a földrajzi adatokon túl a tömegközlekedési cégek információinak integrációja szükséges. A Google, a MÁV, a MÁV-START és a GYSEV együttműködése ezen a területen jelent előrelépést, mivel mostantól a teljes belföldi vasúti menetrend elérhetővé válik a Google Térképen. A rendszer október 11-én 10 órától éles, és a menetrendi tervadatokat tartalmazza.


Budapest-Keleti és Miskolc-Tiszai közötti összeköttetések a Google Térkép keresőjén
(forrás: MÁV-START)

Heal Edina, a Google magyarországi vezetője kiemelte, hogy fő célkitűzésük időt megtakarítani a felhasználóknak a közlekedési szolgáltatók menetrendi adatbázisainak és a térképinformációk egyesítésével. Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a sajtóeseményen elmondta: „A Google Térkép alkalmazásban a vasút elsőként jelenik meg a magyarországi helyközi és távolsági közösségi közlekedési szolgáltatók között az ismert és népszerű felületen. Európában, ha nem is elsők, de élen járók leszünk ezzel a franciák, németek, osztrákok után. Mindez azt jelenti, hogy sok millió számítógépen, táblagépen és okostelefonon válunk egyetlen kattintással vagy érintéssel elérhetővé a hazai és külföldi utasaink számára.”
Csépke András, a MÁV-START vezérigazgatója ezt azzal egészítette ki, hogy a Google Térkép integráció hatására forgalomnövekedésre számítanak a külföldi utasok körében, mert ezzel az ismert platformmal a turistákat / nemzetközi utasokat könnyebben „vonatra lehet ültetni”. A mostani fejlesztés 4 hónapos, 11 milliós beruházás volt, mely Csépke szerint a MÁV legjobb ár-érték arányú beruházása. A keresőmotor jelenleg a legrövidebb és legközelebbi eljutási időket ajánlja fel, így a hagyományos MÁV-START keresőhöz képest egyszerűsített funkciókkal bír - akinek szüksége van a részletesebb keresési lehetőségre, annak nyilván továbbra is a START saját keresőfelülete lesz a kedvező választás. Csépke kiemelte, hogy az utast segíteni kívánják a számára fontos információk minél gyorsabb megszerzésében, így a fejlesztés kiválóan illik a MÁV-START stratégiájába. (Erről a stratégiai célról mondjuk nem ártana értesíteni a vasutas dolgozók jelentős részét, akik késett vonaton sem kínozzák magukat a hangos fedélzeti utastájékoztatással...)

Bár a magyar-osztrák vasút képviselői nem exponálták magukat, a GYSEV menetrendi adatait is ismeri a Google Térkép

Heal Edina (Google), Dávid Ilona és Csépke András a sajtótájékoztatót követően; az integráció mindkét cégnek előnyös lehet és „win-win” helyzetnek tűnik minden érintett számára
(fotók: Szundi Szabolcs)

A rendszerbe integrálták a jegyváltási funckiót, bár ez az a pont, ahol nem tűnik versenyképesnek a Google Térkép, ugyanis csak egy link mutat a MÁV-START jegyvásárlási oldalára, ahol újra le kell folytatni a keresést a jegyvásárláshoz - a jelek szerint kifogyott a lendület a fejlesztésnél. A rendszer nem ismeri a valós idejű adatokat, aminek szintén vannak veszélyei - elvileg vehetünk jegyet olyan átszállásos útra is, mely a késés miatt már a keresés pillanatában sem tartható; igaz, ezt pénztárban is el tudjuk játszani, és nagyon kevés helyen látni „bolondbiztos” megoldást a problémára.


Magyarics Zoltán, Szundi Szabolcs

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.