2016. 10. 17.

Csak egy kép – Dallas viccvillamosa

A közösségi közlekedési projektek finanszírozása és a politikai törekvések néha egész furcsa megoldásokat eredményeznek, és több helyen összefuthatunk kifejezetten céltalannak tűnő új villamosvonalakkal. Mai képünkön egy ilyen, 2013-ban beindult vonal első, önmagában is meglehetősen egyedi járművét mutatjuk meg olvasóinknak.



A 2008-as pénzügyi válság és a kedvezőtlen gazdasági folyamatok hatására komoly likviditást pumpáltak a piacokra az Amerikai Egyesült Államok pénzügyeinek állam (szövetségi) irányítói. Ami az ilyenkor már bevált receptnek nevezhető infrastruktúra-beruházásokat illeti, a 2009-es American Recovery and Reinvestment Act részeként létrehozták a Transportation Investment Generating Economic Recovery (TIGER) pályázati keretrendszert, melyen keresztül először 2011-ben 1,5 milliárd dollárt, majd a későbbiekben évi nagyjából 500 milliót ítéltek oda infrastruktúrafejlesztésre.
A források jelentős része vasúti személyszállítási és városi közösségi közlekedésre ment - utóbbi esetben pedig a „villamosreneszánsz” hullámára felülve számos villamos és light rail projekt is befutott. Az egyik legfurcsább ezek közül a texasi nagyváros, Dallas villamosvonala.
Bár Dallasban már komoly kiterjedésű, főleg elővárosi személyszállítási funkciót ellátó light rail hálózat üzemel (leginkább a budapesti HÉV-re hasonlít, némi belvárosi, villamosjellegű szakasszal), igazi villamos először a TIGER 23 milliós hozzájárulásával jöhetett létre. A villamosvonal első szakasza 2015 áprilisában nyílt meg – 4 megállóval, egy darab villamoskocsival, és 30 perces követéssel, vasárnapi üzemszünettel. 2016 augusztusában újabb szakasszal bővült a vonal: két további megállóval 3,94 kilométeresre bővült, és ennek örömére igen sűrű, 20 perces követésre váltottak, amihez már egyidejűleg két (!) kocsi kell. Ehhez összesen négy kocsit szereztek be, méghozzá önmagában is kuriózumnak számító járművekből: a Brookville Equipment Corporation nevű cég „Liberty” (szabadság) fantázianevű, saját fejlesztésű alacsonypadlós típusából eddig összesen ez a négy példány készült el.


Képünkön az elsőként szállított, 302-es pályaszámú jármű pózol két (rövid) bevetés között a vonal északi, Union Station végállomásán. Megfigyelhető, hogy bár felsővezeték van a jármű felett, az áramszedő le van eresztve. Ennek oka, hogy a villamosok akkumulátoros üzemben teszik meg a Union Station és az első megálló közötti szakaszt, mely egy hosszú hídon fut a Trinity folyó és egy autópálya-csomópont felett. A Union Station megállóban lévő rövidke felsővezeték csak az akkumulátorok töltésére szolgál.
Magát a villamosvonalat funkció szempontjából nehéz értelmezni, és az üresen forgolódó villamosok alapján gyanús, hogy a helyieknek sem megy a dolog. Egy egészségügyi intézményen kívül kertvárosi részeket tár fel a villamos, márpedig Texasban ilyen helyeken még kerékpározni vagy gyalogolni sem szokás, nemhogy buszra vagy villamosra szállni.

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.