2016. 10. 07.

Menetrendváltástól újraindul a szlovák IC

A ZSSK menetrendváltástól újra elindítja a piaci alapú InterCity-járatait Pozsony és Kassa között. A piaci helyzet miatt leállított szolgáltatás most újraindulhat, mert az állami vasúttársaság szerint van rá igény.


December 11-étől, a 2016/2017-es vasúti menetrend életbe lépésétől ismét közlekednek Szlovákiában InterCity-vonatok. A Pozsony és Kassa között közötti távot a vonatok 4 óra 45 perc alatt teszik majd, ezzel a két város közötti leggyorsabb vasúti kapcsolat jöhet létre.
A ZSSK érdeke, hogy részt vegyen a versenyben és a piaci szereplőkkel azonos szolgáltatást kínáljon utasainak – fogalmazott a vezérigazgató, Filip Hlubocký. A kereskedelmi igazgató, Karol Martinček a bejelentés kapcsán úgy nyilatkozott, hogy a ZSSK felelősen kell viselkedjen a tulajdonosaival és az utasokkal szemben is, ez pedig azt jelenti, hogy a legmagasabb szintű szolgáltatást a saját érdekeiben is nyújtania kell.
A menetrendváltástól napi két pár vonat közlekedik majd. A szerelvényeken egyenként 247 ülőhelyet kínálnak majd. A vonatokra kötelező lesz a helyfoglalás.

A Pozsony és Kassa közötti járatok nagy része közszolgáltatás keretében közlekedik, a ZSSK egy éve kiszállt a piaci versenyből. Most viszont újraindítja a piaci alapú InterCity-járatokat a szlovák állami vasúttársaság
(fotó: Halász Péter)

Fontos tudni, hogy Szlovákiában az expresszvonatig bezárólag rendeli meg közszolgáltatásként a a vasúti közlekedést az állam a ZSSK-tól. A piaci szereplők a prémium kategóriában szabadon, piaci alapon közlekedtetik a vonataikat. Pozsony és Kassa között jelenleg csak a RegioJet kínál InterCity-jellegű szolgáltatást; ez azonban nem jelenti azt, hogy a két város között nincs amúgy közvetlen vasúti összeköttetés közszolgálati alapon. Így a vasúttársaságok elsősorban a fedélzeti szolgáltatással és a gyorsasággal tudnak az utasok kegyeiért versenyezni. A közszolgáltatási szektorban a szlovák állam szeretne versenyt: a Pozsony és Komárom közötti „pilotporjekttel” jók a tapasztalatok, így már folyik a belföldi távolsági tender, ahol igen jó esélyei vannak a ZSSK mellett más piaci szereplőknek is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.