Az közismert és vitathatatlan tény, hogy a tömegközlekedés környezetbarát, különösen, ha az egyéni megoldásokhoz hasonlítjuk. Ám ennek ellenére energiát igényel a tömegközlekedés, amit nem mindegy, hogy milyen forrásból állítanak elő. A Wiener Linien most egy pilotprojekt keretében azt vizsgálja, hogy hogyan tehető önállóvá egy metróállomás energiaellátása?
Az U2-es metróvonal Hardeggasse állomását választotta új projektének teszthelyszínéül a Wiener Linien. A bécsi közlekedési cég szeretne még zöldebb lenni és ezt az elképzelést próbálják meg átültetni a gyakorlatba például úgy, hogy önellátóvá teszik a metróállomásokat energiaellátás tekintetében.
A metróvonalak tekintetében tulajdonképpen kézenfekvő a megoldás: a fékező járművek által termelt villamosenergia eddig vagy elveszett – a fékellenállások meleggé alakítják – vagy az épp induló vonatok vették fel. Bécsben viszont más megoldást is tudnak: a mozgólépcsők, a világítás és általában az állomás energiaellátásához is felhasználható ez az energia.
Az U2-es metróvonal Hardeggasse állomásának energiaellátásában az érkező metrószerelvények is részt vesznek a fékezéskor termelt energia segítségével
A most telepített új eszközök segítségével a metrószerelvények által termelt egyenáramot váltóárammá alakítják és az állomás energiaellátásához használják fel – így az állomás közelébe eső tápszakaszokon mindig mutatkozik majd igény az energiafelvételre, a fékezőellenállásoknak nem kell hővé alakítani a villamos fékezés során termelt energiát.
A metrószerelvények által termelt energiára mindig szükség lesz a Hardeggasse állomás közelében
(fotók: Manfred Helmer / Wiener Linien)
(fotók: Manfred Helmer / Wiener Linien)
A Wiener Linien azt várja a megoldástól, hogy jelentősen csökkenjen a cég széndioxid-kibocsátása. Az egy évnyi próbaüzem után alaposan megvizsgálják a tapasztalatokat és az alapján döntenek, hogy a továbbiakban máshol is telepítenek-e ilyen rendszereket – a Wiener Linien mindazonáltal mindenképpen bizakodó a kérdésben.
Halász Péter