Visszalép a nürnbergi S-Bahn üzemeltetésére kiírt tendertől a National Express. A Bayerische Eisenbahngesselschaft még 2015 elején nyilvánította nyertesnek a brit érdekeltségű céget, ám a DB Regio megtámadta a döntést. A bíróságok végül nem adtak nekik igazat, de a britek az üzemkezdetig hátralévő rövid idő miatt inkább visszaléptek a tendertől.
Még 2015 februárjában adtunk hírt arról, hogy a nürnbergi S-Bahn üzemeltetési pályázatát 2018-as kezdéssel a National Express nyerte meg. Ám a DB Regio nem hagyta annyiban a döntést és a jelenlegi operátor bírósághoz fordult jogorvoslatért. A hosszas jogi csűrés-csavarás után azonban végül a BEG-nek, mint megrendelőnek és a National Expressnek lett igaza, ám ezt a döntést is megtámadta a DB. A jelenlegi helyzetben, alig több mint két évvel a 2018 decemberi üzemkezdet előtt még mindig nem biztos, hogy ki is lesz az új operátor, ezt a helyzetet viszont nem vállalja fel a brit érdekeltségbe tartozó cég és közölte: visszalépnek a tendertől, ajánlatukat nem tartják fenn, hanem visszavonják.
A National Express visszalépésével biztossá vált: nem a Škoda RegioPanterjei járnak majd Nürnberg térségében – az azonban még nem dőlt el, hogy ki lesz és milyen járművekkel jön az új operátor
(grafika: Škoda Transportation)
(grafika: Škoda Transportation)
Indoklásuk szerint a hátralévő rövid idő alatt nem tudják biztosítani a megfelelő üzemkészséget, hiszen a bizonytalan helyzetre tekintettel nem rendelték még meg a Škoda Transportationnél a hálózatra szánt motorvonatokat, ha pedig most tennék azt meg, akkor nem biztos, hogy az engedélyezési eljárás és a járművezetők képzése időben lezárulna, ezzel viszont olyan helyzetet teremtenének, amelyet számos másik magántársaság már megtett az utóbbi időben, ami komoly költségnövekedést jelent és jelentős presztízsveszteséggel jár. Csak egy példa: a Meridian is pótló vonatokkal kezdte meg a szolgáltatást München térségében még 2013-2014 fordulóján, ugyanis nem állt rendelkezésükre a megfelelő számú FLIRT 3-as motorvonat.
A megrendelőszervezet, a Bajor Szabadállamot képviselő Bayerische Eisenbahngesselschaft közölte: az eljárás során a leggazdaságosabbat választották ki, ám az NX visszalépésével közel sem teremtődött olyan helyzet, hogy automatikusan a DB Regio kapná meg az üzemeltetés jogát. A BEG ugyanis továbbra is a leggazdaságosabbat szeretné megrendelni a lehetséges megoldások közül. A megrendelőszervezet várhatóan még ebben az évben döntés hoz majd a leendő operátor személyéről, tekintetbe véve az újonnan előállt helyzetet.
A National Express Németországban jelenleg a Rajna-Ruhr-vidéken van jelen, itt már most két viszonylat üzemeltetésért felel és a jövőben az RRX-hálózat egy részén is ez a cég közlekedtetheti a vonatokat.
Halász Péter