2016. 10. 24.

Mainzelbahn: a leghosszabb és legújabb

Németországban lassan, de biztosan bővülnek a villamoshálózatok. Elsősorban persze az ország nyugati felére jellemző ez – ezúttal Mainzból hoztunk hírt egy épülő villamosvonalról, amely Németország jelenlegi leghosszabb, épülő szakasza.


Rheinland-Pfalz tartomány fővárosában két éve épül egy új villamosvonal, ami mostanra már alakot öltött és lassan megkezdődnek a próbák. A 9,2 km hosszú új szakasz 21 perces menetidőt biztosít majd a Hauptbahnhof és Lerchenberg között. Az 1000 mm-es nyomtávú, kétvágányú pálya 18 megállót szolgál majd ki. A Stadion 05 elnevezésű megálló viszont a jelenlegi tervek szerint az 1. FSV Mainz 05 mérkőzései után biztonsági okokból nem kerül kiszolgálásra.

Az új mainzi villamoshálózat – az 53-as viszonylat az új építésű szakaszt használó járat

Ezzel természetesen a szurkolók nem értenek egyet, ezért a városvezetés még átgondolja a terveket. A megépítést a Johannes Guttenberg-Universität és a Hochschule Mainz kampuszait kiszolgáló jelenlegi napi 1200 autóbuszjárat korszerűbb, kényelmesebb és környezetbarátabb kiváltása indokolta. Természetesen a felsőoktatási területek igénye nem tartana el egyedül egy vonalat, ezért Bretzenheim, Marienborn és Lerchenberg városrészek dolgozóit és lakóit is bekapcsolja majd a vonal.
Lercehnbergben található a közszolgálati ZDF adók központja és a különleges üvegekkel (főzőlapoktól a távcsőlencséig) foglalkozó Schott AG kutatóközpontja is útba esik majd a villamossal. A lakók természetesen megosztottak az új vonallal kapcsolatban, némelyek szerint az 5 perc időnyereség elveszik majd a főpályaudvari átszállással, másoknak megfelelőbb helyen van a mostani buszmegálló, de sokan örülnek a fejlődésnek és várják a december közepi megnyitást.

A villamosvonal jelentősen csökkenti a közutak terheltségét, rengeteg busz és azok kapacitása szabadul majd fel – de nem akkor, amikor az 1. FSV Mainz 05 otthon játszik
(grafikák: MVG Mainz)

Az projekt 84 millió eurós költségéből 44 milliót a szövetségi állam, 31 milliót a város és 9 milliót a tartomány állt. Ahogy az lenni szokott, az átadásra megemelkedtek az árak és 4,2 milliót kell majd hozzáírni a számlához. A bővítéshez kapcsolódóan a korábbi 9 mellé további tíz Pakowban készülő Stadler Variobahn is érkezik, melyeket a Holding Graz AG rendelésével együtt kezelt a gyártó.
A nemzeti színű szalagok átvágásakor persze nem lesz vége a történetnek, már tervezik a Zollhafen lakóterületként való hasznosításakor felmerülő utazási igények kiszolgálását, ami egy 505 méteres új szakasz lesz a kocsiszín (Depot) és a Rajna-part között.
A projekt részleteiről a helyi közlekedési szolgáltató MVG és a tartományi közszolgálati média, az SWR tematikus oldalán többet is megtudhatunk a jól szerkesztett, informatív weboldalaknak köszönhetően.
Érdemes megjegyezni, hogy az új pálya egy részén már korábban 1946 és 1956 között járt már villamos – ám az akkori közlekedéstervezési elveknek megfelelően autóbuszok váltották a vaskerekű szerelvényeket.

Adorján Péter