2016. 10. 27.

Kapacitásproblémák Essenben

Gondban van az esseni városi közlekedési cég az EVAG: a nagy tömegeket megmozgató rendezvények idején ugyanis képtelenek biztosítani a megfelelő kapacitást a Stadtbahn-hálózaton. Az ok prózai: a járművek a műhelyekben állnak.





Az egy héttel ezelőtti Nemzetközi Játékkiállítás idején feltűnően hiányoztak a harmadik kocsik a vonatokról: ilyenkor a vásárterület felé közlekedő vonatok ugyanis nem egy vagy két, hanem mindjárt három csatolt kocsiból állnak a Stadtbahn-hálózat érintett vonatai. Az Internationale Spielwarenmesse négy napja 2016-ban összesen 174 ezer látogatót vonzott és a tömeg már a metróközlekedést is akadályozta – írja a Westfälische Allgemeine Zeitung online kiadása. Hol van ez a szám az Essen Motorshow egy hétre jutó 360 ezres látogatószámához? A vásárvárost kiszolgáló U11-es vonalon Nils Hoffmann, az EVAG szóvivőjének elmondása szerint minden üzemképes járművet bevetettek.
Nyolc éve a Loveparade idején még képesek voltak megfelelő kapacitású szerelvényeket kiállítani, de a járművek nem lettek fiatalabbak és a szaporodó hibák kijavítása is tovább tart. 2025-től elvileg új vonatok szolgálnák ki a város három vonalát, de sem feltételfüzetről, sem határidőről nem született még döntés.

A mostani Stadtbahn-kocsik öregek és elhasználtak, sokat állnak a műhelyben – ez pedig az EVAG-nak komoly gondokat okoz. A korábban már felújított 5211-es számú B80C sorozatú kocsi a Hauptbahnhofnál látható a normál nyomtávolságú Stadtbahn magasperonja mellett

A közlekedési cégnek nincs sok mozgástere, mert egy EU direktíva szerint 2022-re a közösségi közlekedést teljesen akadálymentessé kell alakítani. Ezért most azon gondolkoznak, hogy a villamosokkal közösen használt állomásokat (Philharmonie, Rüttenscheider Stern és Martinstraße) úgy alakítanák át, hogy két különböző magasságú peron mellett lehessen megállni. A dolog érdekessége, hogy a villamosok 1000 milliméteres nyomtávolságon, míg a Stadtbahn vagy metrószerelvények 1435 milliméteres nyomtávolságú vágányokon közlekednek. A kettős peron amúgy nem újdonság Németországban: Kölnben, Stuttgartban vagy éppen a közeli Duisburgban is van ilyen a Stadtbahn-állomásokon, ahol a klasszikus(abb) villamosjáratok közösen használják a metrókkal a megállót.

A londonból 1995-ben vett DLR-kocsikból álló vonat érkezik a kiállítási terület felé tartó U11-es viszonylaton. A Martinstraße állomás egyike azoknak, ahol jó eséllyel a peron egy részének szintjét lejjebb viszik majd az akadálymentesítés követelményeinek megfelelően. Látható: a villamosjáratok 1000 mm-en, a Stadtbahn-szerelvények 1435 mm-en közlekednek

A jelenlegi helyzet szerint Essenben a közös peronok mellett két 60 méter hosszú vonat is megállhat, de az átépítés után a harmadik kocsi az alacsony peron mellé kerülne, így szinte kizártnak tűnne a hosszú vonatok közlekedtetése. Ennek az lenne a hatása, hogy kiállítási területhez vezető Stadtbahn-vonal óránkénti 48 vonatos kapacitását (itt 7 villamos- és Stadtbahnvonalról beszélünk összesen) kihasználva sem lehetne kényelmesen elszállítani az utasokat.
Az EVAG flottája sem túlságosan bőséges: jelenleg az esseni cég 45 Stadtbahn-kocsival rendelkezik, ezek nagy része már jóval túl van a 40. életévén, ezek a Rajna-Ruhr-vidék egységes Stadtbahn-kocsijaként tervezett, a hannoveri TW6000-esekkel némi rokonságot mutató B80-as sorozatú járművek, ezekből 24 épült az EVAG számára a DUEWAG-nál 1976 és 1985 között. A flotta fiatalabb része az a 21 darab jármű, amelyet 1986-ban és 1989-ben építettek a londoni DLR számára, ám a britek 1995-ben megváltak a járművektőől, mert teljesen új biztosító- és vonatvezető rendszert telepítettek, amikhez a kocsikat átalakítani igen költséges lett volna.

Az 5103-as B80C kocsi egy csatolt U11-es szerelvény hátsó egységeként a már látott Martinstraße állomáson. Halász Péter felvételei 2015 nyarán készültek

Az esseni cég az utóbbi mintegy másfél évtized során nem vívta ki a helyiek szeretetét: az EVAG a szolgáltatási színvonal folyamatos csökkentéséről lett ismert, többször ritkították a követést, rakták későbbre a nappali és előbbre az éjszakai üzemkezdetet. Manapság csak 6 óra után indul a 10/20 perces követés, az esti átmenet pedig már 18:30 körül megtörténik. Szombatonként 7 óráig csak éjszakai járatok közlekednek és a nappaliak is csak 15/30 perces ütemben a Stadtbahn- és a villamoshálózaton, ebből következően pedig a buszhálózat java részén is.

Adorján Péter, Halász Péter