2016. 10. 20.

Vadonatúj infopont

Újfajta információs pontot tesztel a Deutsche Bahn AG. A végleges változat pedig majd országszerte jövőre jelenhet meg a forgalmas pályaudvarokon. A fő cél a személyes tájékoztatás mellett az „önkiszolgáló” információ adás.






A vasútállomások egyik központi, bár napjainkban egyre kisebb jelentőséggel bíró pontja az információ. A vasúttársaságok elsősorban manapság már az internetes felületeket használják és az utasok ezt is keresik, de számos esetben, jellemzően különféle üzemzavaroknál a mai napi fontos szerepe van a személyes tájékoztatásnak is. A kettő ötvözésében látja a jövőt a német vasút: a DB AG az első új információs pontot már üzembe is helyezte Berlin Südkreuz állomáson.

Az új infopontok nyitottak és modernek – a személyes kiszolgálás mellett az önkiszolgáló tájékoztatás is fontos szerepet kapott

A DB AG „innovációs állomása” lett a helyszíne az első új generációs információs pontnak. A DB AG a tapasztalatok fényében országszerte 82 helyszínen alakítja majd át a meglévő információs pontokat.
A korábbi megoldásokhoz képest újdonság, hogy az infopontok új, nyitott megjelenést kapnak majd. Egy nagyfelületű kijelzőn tájékoztatást adnak arról, hogy éppen mi változik a megszokott vágányokhoz vagy éppen indulási időpontokhoz képest – ezzel a remények szerint csökkenhet az információs munkatársak leterheltsége. Újdonság lesz majd a számos más ügyfélszolgálaton már ismert megoldás, azaz egy monitor az utas felé néz majd, a személyes információadást így segíti a DB AG.

Az utasokat a fontos változásokról, üzemzavarokról nagyméretű kijelzőn is tájékoztatni tudják

Az infopontokhoz önkiszolgáló ügyfélszolgálati pontok is tartoznak majd, ahol az online megrendelt jegyek átvétele mellett lehetőség lesz a késésigazolások kinyomtatására is – ez ugyancsak a munkatársak terheit csökkenti majd. Az új infopontok kialakítása kapcsán számítanak az utasok észrevételeire, de már kikérték a megrendelőszervezetek mellett a különféle mozgásban vagy éppen más sérüléssel élők érdekvédelmi szervezeteinek véleményét is.

Az önkiszolgáló felületeknek komoly szerepet szánnak a jövőben, ezzel tehermentesíteni szeretnék az információs munkatársakat, hatékonyabbá téve a személyes tanácsadást

A személyes tájékoztatást az ügyfelek által is látható kijelzők egészítik ki a pultban
(fotók: Kai Michael Neuhold / DB AG)

Az infopontok cseréje a tervek szerint 2017 őszén indul majd el, első körben Frankfurt am Main; Hannover; München; Lipcse; Köln; Hamburg; Karlsruhe és Berlin főpályaudvarain, illetve a berlini Ostbahnhofon. A program 2020-ra ér majd véget.

Információk élőben

A DB AG bemutatta a „DB Bahnhof live” nevű okostelefonos alkalmazást is: ennek segítségével valamennyi németországi vasútállomással kapcsolatos információk könnyen elérhetők az utasok számára. Az állomási szolgáltatásokkal kapcsolatos információk mellett az érkező és induló vonatok adatait is elérhetik az utasok, valamint az aktuális vonatösszeállítást is elérhetővé teszi a DB AG. Az alkalmazás egyelőre az Androidot vagy iOS-t futtató telefonokra érhető el.
Példaképpen informálódjunk a müncheni pályaudvarral kapcsolatosan. De Németország bármelyik állomását kiválaszthatjuk
A kezdőképernyőn egyből elérjük a térkép mellett az érkező-induló jegyzéket
A fontosabb állomások alaprajzát is elérhetővé tett a DB AG az alkalmazásban, így a különféle üzletek és egyéb szolgáltatások helyét is könnyen megtalálhatjuk
Egy-egy pályaudvar kapcsán ennyi mindenről kaphatunk tájékoztatást
Az információk között fontos szerep jut a vonatok összeállításának. A képen egy regionális járat látható: a megoldás előnye, hogy gyorsítható az utascsere – Magyarországon égetően hiányzik ez, de a MÁV-csoport titkolózása mellett amúgy sincs realitása az ilyen szintű utastájékoztatásnak

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.