Véget ért a ČD-nél a a helyi „posta-Bhv-program” – persze csak némi iróniával nevezzük csak így a csehek járműfelújítási sorozatát, hiszen a magyar felújításoknál nagyságrendekkel komolyabb munkáról van szó.
A ČD átvette az utolsót abból a hatvankét kocsis rendelésből, amely a korábbi Bp282 sorozatú kocsik felújításaként született meg a Škoda-csoporthoz tartozó Pars Nova műhelyében. A projekt összköltsége közel 1,1 milliárd korona volt.
Ilyenek voltak a kocsik a felújítás előtt
(a képek a Vagonweb oldaláról származnak)
(a képek a Vagonweb oldaláról származnak)
A most felújított kocsik többsége eredetileg az 1980-es évek végén és az 1990-es évek elején készült a studenkai vagongyárban. A termes kialakítású járművek elsősorban a helyi és rövid távolsági forgalomban szolgáltak. A járművek belső kialakítása azonban már nem felelt meg a kor követelményeinek, az elöregedő kocsik üzemeltetése drága és nem túl hatékony volt a komoly versenyre kényszerített ČD-nek. Az utazási komfortot valamilyen módon mindenképpen növelni kellett és így a jellemzően belföldi forgalmú kocsik felújítása és átépítése során jó minőségű távolsági forgalmú kocsikat nyertek, amelyekkel akár – mint azt a lentebbi példák is mutatják – a nemzetközi forgalomban is részt lehet venni éppúgy, mint a belföldi helyi vagy rövid távolsági járatokban.
A járművek nagy része már forgalomban is van, a többi pedig a decemberi menetrendváltásig áll csatasorba. Elsősorban belföldi forgalomban találkozhatunk a továbbra is termes kivitelű járművekkel, de egy részük nemzetközi forgalomban, elsősorban Szlovákia és Magyarország felé is felbukkanhat, elsősorban a Prágáig vagy még rövidebb szakaszon közlekedő EC-kben. A menetrendváltás után a kocsitípus fő feltalálási helye a Prága és České Budějovice között közlekedő belföldi, minőségi gyorsvonati viszonylat lesz majd és részben a Prága és Luhačovice közötti járatokon is megjelennek. Innen a legöregebb fülkés B-kocsikat vonja majd ki a ČD – ahogy a cseh lapok fogalmaznak, a ČD szégyenfoltjai ezek a járművek, amelyek rokonai Magyarországon még belföldi és nemzetközi forgalomban is fel-felbukkannak.
A Budapest és Prága között közlekedő EuroCtiy-járatokban is találkozhatunk a felújított járműtípussal
A felújított járművek legfeljebb 160 km/h-val közlekedhetnek (a donor járművek csak 120-al mehettek), klimatizált az utasterük, az ülések mellett elektromos csatlakozások kaptak helyet, miközben a fedélzeten ingyenes wifi-hozzáférést is biztosít a ČD. A koscik akadálymentesek és kerékpárszállításra is van lehetőség; a páholyos üléseknél pedig felhajtható asztalok vannak. A kocsik biztonságosak is: a régi, menet közben is nyitható, az utasok által pedig nem túlzottan kedvelt ízelt ajtókat lengő-tolóajtók váltják fel.
A felújított kocsik a Bdpee231 sorozatként találhatók meg a ČD flottájában.
A kerékpáros előtérben van a hangosítás bemondóhelye. Kézibeszélő is van, így legfeljebb a magyar vonatkísérők lustasága miatt nem hallhat a Prága felé utazó hangos tájékoztatást a MÁV-START által gondozott szakaszon
A kocsik teljesen új vezérlést és energiaellátó rendszert kaptak. A kapcsolótábla kerékpáros előtérben van. A tágas előtérért cserében itt nincs WC
A kerékpáros peron egyben a kocsi kézifékes vége is
Az utastér kényelmes, néhány kivételtől eltekintve csak páholyos üléseket találunk
A kocsikban digitális utastájékoztató rendszer van – képünkön ennek beállítása még nem sikerült az indulás előtt fél órával a magyar vonatkísérő személyzetnek
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter