2016. 10. 28.

Jön a moszkvai Talgo

Hosszú ideje húzódik a forgalom felvétele és nem könnyítette meg a döntéshozók helyzetét az európai éjszakai vonatok lassú kihalása sem, de most úgy tűnik, hogy végre minden akadály elhárult az orosz Talgo-szerelvények nemzetközi forgalomban való megjelenése elől. Berlin és Moszkva között december második felében indul be a nyomtávváltós vonatok közlekedése, majd négy órával megrövidítve a két főváros közötti utazási időt.


Az RZD minap megjelent közleménye szerint decembertől a Moszkva–Berlin távon Talgo-kocsikból kiadott nemzetközi vonatok fognak közlekedni a következő menetrendi évadtól fogva. A 13/14. számú vonat, amelyik egyébként a „Стриж”, azaz „Sztrízs” (vagyis [sarlós]fecske) márkanevet viseli, december 17-én indul útnak első alkalommal a Kurszki pályaudvarról. Az első berlini indulás 18-án lesz majd.
Az olvasó nem téved, ha az az érzése támad, hogy valahol már olvasott fecske nevet viselő vonatról és most nem a MÁV-START posta-Bhv-inak nagytakarírási programjára gondolunk. A стриж, azaz sztrízs, magyarul sarlósfecske fantázianevű vonatok nem keverendők össze a a ласточка, azaz lasztocska, magyarul fecske nevet viselő vonatokkal. A sarlósfecskéről az RZD ugynais a Talgo-szerelvényeket nevezte el, míg a szintén fecskére fordítható szóval a Siemenstől vásárolt elővárosi motorvonatokat, a Desiro RUS szerelvényeket emlegetik.
Halász Péter
A teljes vonat Talgo-kocsikból áll majd, így kihasználható az automatikus nyomtávváltás, ennek köszönhetően az eddigi, mintegy két órás breszti álldogálás nagyjából húsz percre csökkenthető. Az összehasonlítás kedvéért: a távot az új vonatok oda (Moszkva–Berlin) 20 óra 14 perc alatt, vissza (Berlin–Moszkva) 20 óra 35 perc alatt teszik majd meg. Jelenleg ez az idő oda 24 óra 49 perc, visszafelé pedig 25 óra 56 perc.
A „Fecske” egyelőre heti két alkalommal közlekedik majd: a Kurszki pályaudvarról szombaton és vasárnap 13:05-kor indul, és helyi idő szerint másnap 7:19 perckor érkezik meg a berlini Ostbahnhofra. Innen vasárnap és hétfőn 18:50-kor indul, és helyi idő szerint 17:25-kor érkezik meg Moszkvába. A vonat Berlin Ostbahnhofig menetrend szerint csak Szmolenszk, Orsa, Minszk, Breszt, Tyereszpol (Terespol), Varsó, Poznany (Poznań), Zsepin (Rzepin) és Frankfurt an der Oder állomásokon áll meg.

Az orosz Talgo-vonatok hamarosan Berlin és Moszkva között is megjelennek, hosszas tervezgetés után
(a kép forrása: Wikipedia)

A szerelvény húsz kocsiból áll majd: öt másodosztályú hálókocsiból, kocsinként 18 hellyel, négy elsőosztályú hálókocsiból (12 hellyel), három elsőosztályú kocsiból, amelyekben 2 VIP-kupé is van, két VIP-osztályú kocsi, amelyek az első osztálynál is magasabb komfortot nyújtanak, két elsőosztályú ülőhelyes kocsi, valamint egy büfé- és egy étkezőkocsi.
A vonatra mind az RZD, mind a DB hálózatából elérhető a jegyvásárlás, a jegyeket leghamarabb 60 nappal a tervezett utazás előtt lehet majd megváltani, és attól függően, hogy mennyivel előre váltunk jegyet, különböző mértékű kedvezmények járnak majd, ezek mértéke 5-10% között mozog. Emellett kedvezményes gyermek-fiatal és nyugdíjas-jegyek is válthatók, négy éves korig pedig egy gyermek utaztatása ingyenes. Az RZD az orosz utasoknak saját, speciális belföldi tarifakedvezményeit is felajánlja, ha valaki „Lux”-kártyával rendelkezik, „Családi”, „Ünnepi” vagy egyéb kedvezményeket a nemzetközi forgalomban is érvényesíthet majd, beleértve a csoportos utazást érintő kedvezményeket is.
Érdekességképpen a cikkünk megjelenésekor, 2016. október 28-án érvényes árak: Moszkva–Berlin-viszonylatra, 2016. december 17-re, egy útra, egy főre, listaáron, kedvezmények nélkül: kupé 12.075 rubel, hálókocsi 16.755 rubel, ülőhelyes kocsi 15.099 rubel, Lux-kategória 50.588 rubel. Forintban ezek az árak rendere 54.464, 75.573, 68.103 illetve 228.176 forint. Szintén érdekességképpen, az Aeroflot légitársaság december 17-én 129 USD-ért (kb. 36.500 forint) 2 óra 10 perces menetidővel közlekedik ugyanezen a távon.

Nánási Zoltán