2016. 10. 25.

Berlin–Hamburg: 20 percezik a Flixbus

Meglepő bejelentést tett az egyik német távolsági buszos cég: a Flixbus 2017 nyarától 20 perces ütemben közlekedtetné a Berlin–Hamburg szakaszon a járatait. Ez naponta és irányonként ötven járművet igényel.


André Schwämmlein, a Flixbus ügyvezetője szerint a járataik most körülbelül 30 percenként indulnak, és ezt szeretnék 20 percre csökkenteni a következő évadban. A cél, hogy az utasok alternatívaként tekintsenek a távolsági buszra, ezért a hónap elején bejelentették, hogy a kisebb városok elérésével, valamint további nemzetközi és éjszakai járatokkal kívánják bővíteni a vonalhálózatot. A Deutsche Bahn által bejelentett év végi kivonulás is megágyazhat a sikerüknek, amivel a mostani 80 %-os piaci részesedést tovább növelhetik. Az államvasút előtt már több buszüzemeltető is visszamondta a koncesszióját, mert az alacsony jegyárak mellett sem sikerült legalább nullszaldósra megtölteni a járatokat.

A Flixbus nem a DB távolsági járataival versenyez, már ami a menetidőt illeti – de az árérzékeny utasokat aligha riasztja el a hosszabb utazási idő
(fotó: Szundi Szabolcs)

Jelenleg a DB Fernverkehr legolcsóbb ajánlata 29,00 €, melyért 1 óra 42 perces menetidőt kapunk egy ICE fedélzetén. A Flixbus 7,90 €-val és 3 óra 20 perces menetidővel indul a versenyben. A 2013-as piacnyitás óta a többszörös akvizíciók hatására gyakorlatilag monopóliummá vált cég év végére 26 millió elszállított utassal kalkulál.
Az új menetrend szerint Berlin és Hamburg között mintegy félszáz jármű közlekedne naponta, ezt viszont valahonnan elő kell teremteni. Ám a Flixbus egyetlen járművet sem tulajdonol, hanem a vonalak üzemeltetését szerződött autóbuszos szolgáltatók végzik. A szolgáltatók fix 1,10 €/km áron fuvaroznak, de a jegyárbevételnek csak a 74 %-át kapják meg. Amennyiben a jegyár nem fedezi a fuvardíjat, a központ kölcsönként könyveli el a fennmaradó részt. A kölcsön összege a jó bevételű vonalakon teljesített járatok hasznából levonásra kerül, így egyes szolgáltatók már hat számjegyű tartozásokat halmoztak föl – az alacsony árak miatt viszont szinte képtelenség tartósan nyereségesnek maradni.
Érdemes kitérni arra, hogy a DB AG számára jelenthet-e komoly veszélyt a Flixbus új terve? A válasz igen és nem is egyszerre. Az ICE-ket jelenleg is már elsősorban a gyors eljutásra vágyó utasok választják, az árérzékeny kuncsaftokat régen elszipkázta már a távolsági buszos piac. Ráadásul Berlin és Hamburg között mondhatni mindig is jól ment a távolsági buszoknak, a város nyugati felének különleges státusa miatt már a hidegháború éveiben is kedveltek voltak a buszok, mert akkoriban sokkal gyorsabbak voltak a tranzitforgalomban, mint a vonatok. Ez azóta persze megváltozott és a vasút is pazar kínálattal várja az utasokat. Ám az ICE-k helyett elsősorban a Berlin és Hamburg között közlekedő IRE-járatnak lehet versenytársa a busz, amely hasonló menetidőkkel, ám még mindig sokkal magasabb jegyárakkal várja az utasokat: itt 19,90 eurótól kezdődik az egyúti és 29 eurótól a menettérti jegy.
Halász Péter

Adorján Péter