Az InnoTrans első szakmai napja a járművek tekintetében nem tartogatott komoly leleplezéseket, így mi magunk is inkább felmértük, hogy mi mindenre számítsunk a következő napok során. Rövid képes beszámolónkból az is kiderül hogy a második napon hogyan feszül egymásnak egy magyar és egy svájci járműgyártó a média figyelméért folytatott küzdelemben. Napi hírösszefoglalónk Berlinből.
A sort kezdjük az iparág híreivel, amelyek között akad egy-két újdonság és meglepő bejelentés is.
Solaris / Stadler Rail — A svájci és a lengyel gyártó közös bejelentése érdemes a „nap híre” címre. A Solaris Bus & Coach S.A. és a Stadler Polska Sp. z o.o., a svájci járműgyártó lengyel érdekeltsége bejelentette: együttműködési megállapodást írtak alá. A városi vasúti szektorban és a – Magyarországon ismeretlen – könnyűmetrók (light rail) témájában ötvözi tudását a két cég. Az együttműködésnek köszönhetően elsősorban Lengyelországban, de általában Európában is erősítheti a két cég a piaci pozícióját a „nagyokkal” szemben. A Stadlernek nem ez az első „helyiérdekű” üzlete - cégcsoporton belül is külön utakat jár a két évvel ezelőtt bemutatott, a Stadler minszki üzemében fejlesztett és gyártott „Metelica” villamos. Erre a járműre az orosz piacon azóta már érkezett megrendelés, a mostani Solaris-Stadler együttműködés pedig hasonlóan jól működhet majd a helyi piacon.
Stadler Rail / Vossloh — A spanyolországi Vossloh-gyárban épített UKDual mozdonyt mutatták be a nagyközönségnek. A gép érdekessége, hogy a meglehetősen csekély méretű brit űrszerlvénybe egy teljes értékű villamosmozdony mellett egy kisebb teljesítménnyel bíró dízelgépet is sikerült belepasszírozni. Az első ügyfél a Direct Rail Services lesz, az ő színeikben pompázik az InnoTranson is látható jármű, a 88003-as gép. Olvasóinknak déja vu érzése lehet a kép alapján - két évvel ezelőtt a UKLight néven futó dízeles változat járt Berlinben. Az EuroDual-mozdonycsalád kétéltű változatai már ősidők óta szerepelnek a Vossloh kínálatában, de a kontinensen nem sok babér termett a járműnek, így a brit kivitel új fejezetet nyit a Vossloh életében.
A Stadler Rail zászlaja alatt jelent meg a UKDual gép: a járművet az egykori Vossloh valenciai üzeme építette a brit igények szerint: a villanygép mellett egy kisebb teljesítményű, de nem csak last mile vontatásra alkalmas dízel egységet is kapott a jármű.
A képes beszámolók sorát kezdjük a magyar érdekeltséggel: az FMK-008-as mérő-motorvonatot kedden délelőtt mutatja be a MÁV-csoport a szakmai közönségnek és a szaksajtónak. A sajtómeghívóban a sikert már meg is előlegezték a járműnek, így remélhetőleg a valóság is idomul majd a vágyakhoz.
A büszkeséggel a jelek szerint nem árt óvatosan bánni: a mérő-motorkocsi LED-es fényszórójánál a „szilózás” nem csekély mértékben sikerült igénytelenre. A LED-ek panelje sem lett elfedve a nem túl igényes megjelenésű tömítéssel, és inkább háztáji barkácsolásra, mint komoly járműgyártóra vall. Mindenesetre az FMK-008-ast érdemes lesz közelebbről is szemrevételezni - hamarosan erre is sort kerítünk.
Mellbevágó megjelenésével az ÖBB 1063-asainak „felturbózott prototípusa” alighanem elviszi a pálmát ebben a kategóriában. A gép szuperkondenzátorral és akkumulátorokkal kiegészítve képes arra, hogy felsővezeték nélkül is közlekedjen – cserében az akkupakkok elhelyezése nem éppen szerencsés a mozdonyvezető látómezeje tekintetében. Az osztrák kutatás-fejlesztési pályázat támogatásával megvalósuló projekt kivitelezője a TecSol GmbH, céljuk pedig egy teljesértékű akkumulátoros tolatómozdony megalkotása. A kissé esetlen megjelenésű szerkezetet a következő napokban részletesebben is szemügyre vesszük majd.
A brit igényekre szabott Siemens Desiro-család újabb darabja ezúttal a SouthWestTrains színeiben várja a látogatókat. A 2014-ben látott Thameslink-változathoz hasonló áll-leesős élményt produkált a vonat, melyből 30 példány áll majd szolgálatba a London délnyugati elővárosait kiszolgáló hálózaton.
A britekre jellemző 3+2-es ülésosztás ezúttal 2+2-vé redukálódott a korábban már látott értékek mellett - így már kényelem szempontjából is fogyaszthatóbb a jármű.
Igen érdekes megoldást mutatott be a közönségnek a Rail Adventure is: az eltérő nyomtávú járművek kerekei alá helyezhető, Loco Buggy fantázianevű forgóvázzal a széles vagy éppen keskeny nyomtávolságú járművek szállítása sem okoz különösebb gondot. A normál nyomtávon itt épp a finneknek épült, orosz nyomtávú Vectron várja a látogatókat.
Az aradi Astra Rail állandó szereplő Berlinben, idei egyik újdonsága pedig a brit piacra készülő, 60 köbméteres nyitott teherkocsi ("Eas-kocsi"), mely a kontinensen érvényes szabványok mellett a megfelel a hatályos brit Group Standards előírásoknak. A kocsi többféle hosszban rendelhető, különféle befogadóképességel és tengelyterheléssel. Ilyen kocsikkal Magyarországon is találkozhattunk az elmúlt időszakban, mivel az Astra hazánkon keresztül szállította ki az elkészült példányokat. A brit igényekre szabott aradi nyitott teherkocsi meglepő újításokkal is szolgál, ilyen többek között a gumirugós forgóváz.
A RegionalBahn olvasóit
Szundi Szabolcs, (a Közlekedési Osztály vendégszerzője),
Halász Péter,
Magyarics Zoltán
tudósítja az InnoTrans 2016 szakkiállításról.
Szundi Szabolcs, (a Közlekedési Osztály vendégszerzője),
Halász Péter,
Magyarics Zoltán
tudósítja az InnoTrans 2016 szakkiállításról.