2016. 09. 30.

Csak egy kép – Rodaun, végállomás

Tíz év alatt sok minden meg tud változni, ám valahogy az évtizede készült képeket még nem nézzük olyan tisztelettel, mint a korábbiakat. Mégis, az elmúlt tíz esztendő során számos változás ment végbe mondjuk a bécsi villamosközlekedésben is, így a pont ezen a napon kerek évfordulós felvétel kapcsán érdemes egy picit megállnunk pár sor erejéig. Elmélkedésünk helyszíne pedig a bécsi 60-as villamos külső végállomása, ahogy még egy kellemes italmérés is várja a tikkadt utasokat. Sör mellé pedig csak egy kép – Bécsből.


Tíz évvel ezelőtt készült mai felvételünk Bécsben, a 60-as villamos Rodaun végállomásán. A Bécs déli határán lévő megállóból persze vezetnek tovább a sínek, ám ezek a tér végén megszűnnek – korábban, 1967. november 30-áig azonban a 360-as vonal ezeket koptatva kocogott Mödling felé. Azóta azonban csend honol a ma is modernnek tekinthető felvételi épület déli oldalán, csak néha vetődik oda egy-egy busz. Az északi oldalon viszont rendszeresen és sűrűn felbukkannak a 60-as számmal ellátott kocsik, igaz, manapság jobbára hosszú ULF-ek járnak a Hietzingig vezető vonalon.
Tíz évvel ezelőtt azonban az ULF-ek még nem vették át az uralmat, a kocsipark nagy része E2-es sorozatú motor- és c5-ös sorozatú pótkocsikból állt, ritkábban azért persze akadt egy E1-essel vontatott c3-as vagy c4-es pótkocsi is. A képen is látható E2+c5 szerelvények jellegzetessége, hogy a bécsiek nem szeretik, ha jól kiszellőzik a kocsi, így a tavaszi vagy őszi idő is komoly üvegházat tud csinálni a járműből. A típust 1977 és 1990 között szállította az SPG-Siemens és a Bombardier a Wiener Linien számára és 122 darab épült a motorkocsikból; a pótkocsikból a 117 darab hagyta el a gyárat. Az itt szereplő 4059-es motorkocsit 1986. október 16-án vette állományba a Wiener Linien.


A kép további érdekessége, hogy a villamos lényegében eredeti állapotában látható. Azóta számos változáson ment át a jármű: jobb oldalra visszapillantót tükröket kapott, majd a célfilmes utastájékoztató eszközöket lecserélték a kétes minőséget biztosító LED-es megoldásokra, ezzel a kocsi 2010. július 1-jétől állt forgalomba. Ám sokat nem maradt az utcán, újra műhelybe került és a hátralévő évek megbízható üzeméhez szükséges korszerűsítésen esett át, hogy immáron Chopper-vezérléssel koptassa a síneket 2011. május 4-étől fogva. A felújított kocsik élettartamát mintegy tizenöt évvel tolták ki ilyen módon, ám kétséges a jelenlegi állás szerint, hogy a magaspadlós kocsik megérik-e majd – esetünkben – 2026-ot, hiszen addigra már bőven forgalomban lesznek a legújabb Bombardier-villamosok az osztrák fővárosban.

Halász Péter