2016. 09. 28.

A kínaiak már a spájzban vannak - keletről vásárol a LEO Express

Amire már régen számítani lehetett: a kínai járműgyártók megindultak az európai tendereken is. A cseh LEO Express magánvasút tegnap három villamos motorvonatot rendelt a China Railway Rolling Stock nevű gyártótól, melyeket 2018-ban kell leszállítani. A szerződés opció tartalmaz további 30 vonatra, 2019-2021 közötti szállítással. Utóbbi opció lehívása valószínűleg nagyban függ attól, hogy a cseh cég régiós terjeszkedési tervei mennyiben lesznek sikeresek.



Cseh magánvasút kínai járművekkel tarol egy magyar közszolgáltatási tenderen - horrorisztikus jövőkép, főleg egy MÁV-START dolgozó szemszögéből. Nos, ennek továbbra is kicsi az esélye, de a világ a jelek szerint ebbe az irányba mozdul körülöttünk és már csak a magyar piacnyitás hiányzik a koktélból. A 2012-ben Prága és Ostrava között piaci alapú (open access) szolgáltatással nyitó LEO Express magánvasút tegnap három villamos motorvonat szállítására írt alá szerződést az egyik nagy kínai járműgyártóval, a China Railway Rolling Stock Corporation-nel (CRRC). Az üzlet keretében a CRRC 2018 közepére fogja leszállítani a többáramrendszerű, futurisztikus megjelenésű járműveket - ismeretlen áron. Peter Köhler, a LEO Express vezérigazgatója azt is elmondta az ügylet kapcsán, hogy a német és lengyel piacon kívánnak terjeszkedni a közeljövőben, és folyamatosan pályáznak közszolgáltatási tendereken is. Ezzel egybevág, hogy a mostani szerződés 30 darabos opciót is tartalmaz. Ez egyrészt szólhat a kínai termékekkel kapcsolatos óvatosságról, de a nagyívű piacbővítési tervekről is.

A LEO Express új kínai motorvonatának látványterve
(grafika: LEO Express)

Ami a kínai gyártót illeti, ez már nem a sufni-szint: az állami (mi más) többségi tulajdonban lévő CRRC 175 000 munkavállalót foglalkoztat és a világ legnagyobb vasúti járműgyártója. A CRRC cégcsoportnak ez a második európai megrendelése - CSR Zhuzhou Electric Locomotive, a CRRC elődvállalata, két villamos és négy dízel motorvonatot szállított a macedón állami vasúttársaságnak. Nem meglepő módon a cégcsoport illetékese külön is kiemelte a tényt, miszerint az Európai Unió területéről ez az első megrendelésük, melyet reményeik szerint számos további követ majd. Az ebből adódó bizonyítási kényszer minden bizonnyal előnyére válhat a LEO Expressnek, aki első kuncsafthoz méltóan bármit megkaphat majd, ugyanakkor valószínűleg nem tölti el felhőtlen örömmel az európai gyártókat. Hogy ne mennjünk messzire: LEO Express eddig FLIRT-motorvonatokat használt, így a Stadler a jelek szerint máris elvesztett egy potenciális visszatérő vevőt. És ez minden bizonnyal még csak a kezdet: a kínaiak sokéves kitartó gátlástalan, ám kultúrájukban elfogadott másolás technológia-transzfer után a visszarepülő bumeráng elvén törhetnek be az európai piacra. Nem mellesleg az amerikaira is, ugyanis az Egyesült Államok piacán is egyre aktívabban pályáznak - bár ott a piacvédelmi törvények a külföldi gyártókat előbb-utóbb helyi üzemek létrehozására kényszerítik. Így járt a CRRC részét képező CSR Sifang is, mely a Chicago-i metróhálózat 400 kocsiról szóló megrendelésének elnyerése miatt összeszerelő üzemet nyit az Egyesült Államokban. A bostoni MBTA 284 metrókocsira aláírt szerződése kapcsán pedig a Massachusetts államban található Springfield-ben húz fel összeszerelőüzemet a CRRC.

A LEO Express jelenleg Stadler FLIRT motorvonatokkal üzemelteti vasúti járatait
(fotó: Halász Péter)


Magyarics Zoltán