Decembertől kitiltják a svájci hatóságok a Bombardier TRAXX-mozdonyait. A Gotthard-tengelyen nem közlekedhetnek majd a második és harmadik generációs gépek, mert nincs engedélyük az ETCS-üzemben való közlekedésre.
2016. novemberéig szóló engedélekkel rendelkeznek a Bombardier mozdonyai Svájc esetében és egyelőre nincs szó arról, hogy ez az engedély meghosszabbításra kerülhet. Így az SBB mellett több magánvasút is bajba kerülhet, akik a Gotthard-tengelyen második vagy harmadik generációs TRAXX-okkal dolgoznak, hiszen november végétől ezek a járművek a BAV engedélyének hiányában nem közlekedhetnek a vonalakon. Márpedig az ETCS Level 2-es vonatbefolyásoló rendszerrel kapcsolatos engedélyeket eddig még nem szerezték meg a Re 486 és 487-es, illetve a 186-os és a 187-es sorozatú mozdonyok.
A Gotthardról kitiltották némelyik TRAXX-ot: a képen látható német 185-ösök közlekedhetnek ugyan, de a modernebb, több áramrendszerű rokonaik már nem. Legalábbis a jelenlegi állás szerint novembertől vége a dalnak, ha Bombardier addig nem módosít a szoftveren
(fotók: DB AG)
(fotók: DB AG)
A határozott idejű engedélyek kibocsátásának oka a BAV részéről az volt, hogy jelentősen megszaporodtak a típusok hibái, ráadásul olyan gondokat okoztak, amelyek az üzemvitelben is fennakadásokat okoztak: többek között nem előre látható kényszerfékezéseket kezdeményezett a járművezérlő rendszer a hírek szerint. A BAV felszólította a járműgyártót, hogy korrigálja a hibákat, amíg ez nem történik meg, addig nem kapnak engedélyt a járművek a fontos svájci tranzitútvonal használatára.
A DB Schenker mellett az SBB-t és a BLS-t is érzékenyen érintheti a döntést, de több más magánvasút sem jár jól, hiszen a Crossrail, a Railpool vagy az MRCE gépei is megfordulnak a Gotthardon.
Halász Péter