Ami az 1980-as években jó ötletnek tűnt, ma már idejétmúlt. A kényszervezetéses (troli)buszok ugyanis a németországi Essen városában, amely még ma is élenjáró a rendszer alkalmazásában, lassan kikopnak, velük együtt pedig a Spurbus-pályák is. Pár évvel korábban a Fulerumer Straßén szűnt meg a forgalom, most pedig a Wittenbergstraße két útpályája közötti buszút kerül sorra.
A közeljövőben fel kívánja számolni az EVAG, az esseni közlekedési társaság a Wittenbergstraßén, illetve annak két útpályája között vezető kényszervezetéses buszutat. A Spurbus-pálya, amelyet 1983 óta használnak a buszok és korábban a trolibuszok, ma már nem éppen a legjobb állapotban van, felújítása pedig költséges. A kényszervezetéses pályát használó buszok száma is csekély és nem tervez már ilyeneket beszerezni az EVAG, így maga a pálya is értelmét veszti.
A Wittenbergstraßén a Frankenstraße és az Am Uhlenkrug között vezető egy kilométeres kényszervezetésű pályát felszámolják a közeljövőben – nem éri meg felújítani
A Wittenbergstraßén vezető vonalat várhatóan még ebben az évben lezárják, a pályát használó járművek pedig a közúton közlekednek a jövőben. A szakasz felhagyásával a 142-es vonalon közlekedő szóló kényszervezetett buszok is feleslegessé válnak, így azokat átalakítják a normál kivitelnek megfelelőre, azaz leszerelik a vezetőgörgőket. Az intézkedés összesen tizenhat szóló Mercedes-Benz Citaro buszt érint.
A pálya betonelemeinek elbontása után a város zöldfelületet alakít ki a két úttest közötti részen.
A 142-es vonalon közlekedő szóló buszokon nincs már szükség a kényszervezetést biztosító görgőkre, átalakítják a kocsikat normál busszá
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A városban így már csak egyetlen, hosszabb kényszervezetésű szakasz marad üzemben: az A40-es autópálya két úttestje közötti zöldterületen vezető szakasz, ahol a jelenleg a 146-os és a 147-es buszok járnak. Igaz, e szakasznak is bizonytalan a sorsa, egyelőre nem tudni, hogy felújítják-e majd vagy el kell kezdeni gondolkodni a jövőjéről. Érdekesség, hogy korábban itt villamos járt, ezt váltotta a Spurbus – a városvezetésnél pedig felmerült, hogy a buszokat ismét villamos váltsa fel az autópálya közepén.
Az esseni Spurbus-vonalakkal részletesen is foglalkoztunk már, a különleges üzemet bemutató cikkünk ide kattintva olvasható.
Halász Péter