2016. 08. 24.

Folytatódik a kocsifelújítás

Folytatódik az évek óta tartó kocsifelújítási program a ČD-nél. A cseh vasút ezúttal étkezőkocsikat és fekvőhelyes járműveket újíttat fel, igazodva a kor színvonalához és az utasok elvárásaihoz.






A ČD-nél fontos szempont az utasok kényelme és magas szintű kiszolgálása – enélkül ugyanis a távolsági forgalomban komoly hátrányba kerülne a mércét magasra tevő magánvasutak miatt. A ČD ezúttal étkezőkocsik és fekvőhelyes kocsik felújítására vonatkozó tendert írt ki.
A tervek szerint kilenc étkezőkocsi újul majd meg: a WRmee sorozatú járművek elsőosztályú utastérrel bővülnek az étterem rovására – cserében az 1. osztályú utasok az ülőhelyükön fogyaszthatnak az étterem kínálatából, hasonlóan a Railjet-vonatokhoz. A tervek szerint az ARmpee sorozatjelet kapó járművek kívül-belül megújul az utastér, valamennyi ülőhelyhez elektromos csatlakozás kerül, a járművek pedig korszerű utastájékoztató rendszert kapnak majd. A fedélzeti wifiszolgáltatás természetesen itt is elérhető lesz majd. A kocsik bisztrórészét is felújítják: az eddig 7 ülőhely helyett 15 lesz majd a bisztróban, ami egyben a bázisa lehet a vonaton a 2. osztályú kocsikat kiszolgáló minibárnak és az elsőosztályú utasok ülőhelyükön való kiszolgálására. A projektre 63 millió koronát, hozzávetőleg 630 millió forintot szán a ČD.

A WLABmee829 sorozatú kocsik közül mind a kilenc, állományban lévő darab megújul. A típus a ČD nagy dobása volt még a 2000-es évek elején. Bő másfél évtized múltán rájuk fér a felújítás
(a kép forrása: Vagonweb.cz)

A másik fő projekt kilenc WLABmee sorozatú hálókocsik felújítása. A 2000-es évek elején főjavítás keretében épített hálókocsik belső tere újul majd meg. A teljes utastér, a belső burkolatok, az ágyak és a vizesblokkok is megújulnak. Újdonság lesz, hogy a 8-as, a 9-es, a 10-es és a 11-es fülkék összenyihatók lesznek és hat fős családi fülkeként is használhatók lesznek majd. A vizesblokkok felújítása mellett a kiszolgáló részleg is megújul: a kocsikísérők új hűtőszekrényt és mikrohullámú sütőt kapnak majd. A járművek emellett új biztonsági rendszereket is kapnak, többek között a DB-nél bevált, az ajtókat a központi záró impulzus után reteszelő megoldással is felszerelik a kocsikat. Az átépítésre 54 millió koronát, hozzávetőleg 540 millió forintot szánnak.

Halász Péter