A szakma által csak „barnaköpenyesnek” nevezett mérnökök és egyéb hozzáértők pár évvel ezelőtt valahol sikeresen azt nyilatkozták, hogy a metró az csak kék lehet és a föld alatt kell menjen, harmadik sínről – ha nem is szó szerint ezt mondták, de az értelme ez volt. A szín kérdését már Budapesten is sikerült megugrani, ám egyelőre mást nem és nincs is közel például az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, főleg akkor, amikor a BKV-ból ki kell szervezni a HÉV-eket a fővárosi döntés szerint. Máshol persze ez a kérdés pofonegyszerű: példaképpen most csak egy képet hozunk Düsseldorfból.
Északrajna-Vesztfália tartományban és főleg a Rajna-Ruhr-vidéken a városi és a városközi közlekedés régóta alaposan összemosódik. Jó példa erre a két Stadtbahn-hálózat: a Essen-Bochum tengelyen végig lehet utazni villamossal és könnyűmetróval is, de igaz ez Düsseldorfra és környékére. Igaz, utóbbi meglehetősen régi hálózat, a düsseldorfi Rheinbahn már sok évtizede üzemeltet városiközi vonalakat Krefeld vagy éppen Duisburg, netán Neuss felé. Ezek képezték az alapjait az 1970-es évektől megépített Stadtbahn-hálózatnak. A korabeli elképzelések szerint ez összeért volna a Essen-Bochum duó hálózatával, ám erre egyelőre nem került sor a mai napig sem.
A düsseldorfi hálózat különlegessége, hogy a villamosok és a Stadtbahn is normál nyomtávolságú, míg a Ruhr-vidék másik hálózatán a villamosok általában csak méteres nyomtávolsággal bírnak. Düsseldorfban így könnyen megoldható, hogy némi barkácsolás után a Stadtbahn-vonatok és a villamosok is ugyanott álljanak meg. Jó példa erre az U79-es vonal, amely Düsseldorfot és Duisburgot köti össze, részben – az előd D jelű vonalhoz képest – új nyomvonalon, részben alagútban, részben az utcákon haladva, részben közös infrastruktúrát használva a villamosokkal.
Ez a felvétel 2015. augusztus 28-án készült az U79-es vonal déli végpontján, Düsseldorfban az Universität Süd/Botanischer Garten végállomáson. Látható, hogy a peron alacsony, itt a magaspadlós B80C sorozatú motorkocsik mellett (ezek a Rajna-Ruhr-vidék sztenderd Stadtbahn-kocsijai) a 707-es villamosviszonylat alacsonypadlós kocsijai is megállnak. A képen látható vonat Dusiburg-Meiderich állomásig közlekedik, az út több mint egy órás, miközben a „villamos”, amely rokona a Budapesten is ismert TW6000-eseknek helyenkén 80 km/h-val is robog a zárt pályán.
A villamosok és a Stadtbahn biztosítására jellemző, hogy sok helyen külön, vasúti jellegű sorompó védi a járműveket, a Stadtbahn-vonalakon pedig most még folyamatos, a jövőben pedig korszerűbb, de pontszerű vonatbiztosító rendszer gondoskodik a biztonságról.
Halász Péter