Kihívója akadt az SBB-nek: a Gotthardbahnon ugyanis a regionális közlekedés koncessziójáért bejelentkezett a Südostbahn is. Többek között a Bázel felé közlekedő gyorsvonatokat is üzemeltetnék, ráadásul úgy, hogy az az ingázóknak és a turistáknak is megérje.
A Gotthard-vasút hegyvidéki szakaszának menetrendi kínálatáról már többször is írtunk: a látványos vasútvonal forgalmának nagy része, elsősorban a tehervonatok és a távolsági járatok a menetrendváltással eltűnnek a föld alatt: a Gotthard-bázisalagúton át visz majd ezeknek az útja. Cserében a hegyipályán felszabadul majd a menetvonalak nagy része, amelyet a helyi forgalom kiszolgálására lehet majd felhasználni.
A SOB vezető jó egy hónappal ezelőtt mutatták meg Luzernben azt a koncepciót, amelyet a Szövetségi Közlekedési Hatóságnak, a BAV-nak is benyújtanak.
A koncepció szerint elsősorban az Arth-Goldau–Lugano viszonylaton kínálnának órás ütemet: a vonatok a hegyi vasúton és a majd később elkészülő Ceneri-bázisalagútn keresztül közlekednének. A koncepció szerint összkötnék majd a Bázel és Erstfeld; illetve a Zürich és Erstfeld közötti Interregio-járatokat a TILO Erstfeld–Lugano járataival, ezzel megszűnne az átszállási kényszer Erstfeldben. A felváltva érintenék Luzernt, illetve érkeznének Zürich–Zug felől. A meglévő viszonylatok összekapcsolásával a SPB egy Kelet-Svájc és az Gotthard-régió közötti korridort hozna létre, aminek eredményeként hatékonyabb lehet a térség vasúti közlekedése és összességében éves szinte 25 millió frankot hozna a szövetségi kormányzat és az érintett kantonok konyhájára, köszönhetően a hatékonyabb menetrendnek – legalábbis így számol a SOB.
Az SBB Interregio-járata érkezik Arth-Goldauba, ahol a Luzern és a Zürich felé vezető vasúti pálya elágazik. Az SBB szerződése 2017 végén lejár, kérdés, hogy a SOB bejelentkezhet-e a regionális közlekedésért?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Mindezek mellett a SOB az utasok számára is kedvezőbb utazási lehetőséget kínálna az átszállási kényszer megszűntével, Erstfeldben pedig 20-25 új munkahelyet hoznának létre, elsősorban mozdonyvezetők és vonatkísérők számára.
A SOB már korábban, 2013-ban és 2014-ben is bejelentkezett a Gotthard-vasút regionális közlekedéséért, ám a BAV az SBB-t bízta meg a vonatok közlekedtetésével – a mostani szerződés 2017 végéig érvényes. Az SBB viszont most is hosszabbítana: a legtöbb távolsági közlekedésre vonatkozó koncessziójuk ugyanis lejár 2017 végén, viszont a BAV nem tervez pályázatot, hanem közvetlenül megújítaná az SBB közszolgáltatási szerződését. Ám a Gotthardbahn esetében még akár lehet verseny is, ám ennek kapcsán el kell dönteni: a szövetség kormányzat által szubvencionált regionális közlekedés legyen-e a Gotthard hegyi szakaszán vagy a költségeket saját maga fedező távolsági forgalomként legyen megrendelve a vasúti közlekedés? Nyilvánvalóan ennek függvénye az is, hogy a SOB ragaszkodik-e a pályázathoz, vagy sem?
A SOB egy alapvetően piaci jellegűen működő, saját pályahálózatottal is bíró vasúttársasság, amely a régi SOB és a Bodensee-Toggenburg Bahn fúziójával jött létre 2001-ben. A vasúttársaság tulajdonosa a környező kantonok, települések és maga a szövetségi állam is részes a társaságban – így tulajdonképpen az SBB-vel szemben saját magának csinál versenytársat a szövetségi kormányzat.
Halász Péter