A Brexit úgy látszik, elérte a londoni metrót is. Eleddig – éveken át – a Siemens tűnt esélyesnek a London Underground tenderén, ám most mégis, meglepetésre a Hitachi Rail Europe és a Bombardier Transportation konzorciumától rendeltek 250 úgy vonatot a Tube számára.
Alighanem sokak meglepetésére a Bombardier és a Hitachi konzorciuma szállíthat 250 új szerelvényt a londoni kisprofilú metróhálózat számára. A London Underground New Tube for London nevű programja keretében létrejövő szerződés szeptember 26-án írják majd alá. A tenderen a német Siemens mellett a francia Alstom és a spanyol CAF is indult.
Az új vonatokat a Bombardier-Hitachi duó szállíthatja majd London számára
Az első rendelés egyelőre 250 vonatról szól, ami összesen 1700 kocsit foglal magában. A tenderen indulóknak vállalni kellett azonban azt, hogy akár 3000 kocsira vonatkozó opciót is kiköthet a megrendelő. A nyertes pedig azt vállalta, hogy a Hitachi és a Bombardier között megosztják majd a járművek gyártási feladatait és arra a Brit-szigeteken, a Derbyben és Newton Aycliffeben lévő telephelyeken kerül majd sor.
A vonatok elvileg teljes hosszban átjárhatók lesznek
(grafikák: London Underground)
(grafikák: London Underground)
Egyelőre egyik konzorciumi tag sem nyilatkozott a járművek műszaki tartalmával kapcsolatosan, így a kocsiszekrényekről és a villamosberendezésekről sem lehet tudni semmit, ám valószínű, hogy a Hitachi a Class 465-ös motorvonatoknál már bevált eszközökkel szereli fel az új metrókocsikat is.
A London Underground videója az elvárásaik szerinti új metrószerelvényekről
Az elvárásokról annyit tudni lehet, hogy a London Underground elsősorban a Piccadilly, a Central. a Waterloo & City és Bakerloo vonal vonatait váltaná fel az új járművekkel. Elvileg teljes hosszban átjárható és automata, vezető nélküli üzemre is alkalmasnak kell lennie az új járműveknek a LU elképzelései szerint és 2025-2033 között kell forgalomba állítani a vonatokat, amelyek a meglévő kapacitásokat 25-60%-kal növelnék.
Halász Péter