Sorra érkeznek a vasúti járműgyártók közleményei annak tekintetében, hogy mi mindennek készülnek elkápráztatni a látogatókat a szeptember 20-23. között Berlinben megrendezendő InnoTranson. Ezúttal a svájci Stadler Rail hivatalos előrejelzését nézzük meg.
Alighanem a korábbiaknál is komolyabb megjelenést terve a Stadler Rail az InnoTranson 2016-ban. A svájci járműgyártó az állásbörze és a megszokott belső stand mellett idén is hoz valódi járműveket – ellentétben a virtuális valóságra koncentráló gyártóval. Ráadásul igazi premierre is készülhetük: 2014-ben még csak látványterven és modellen létezett, de úgy tűnik, hogy Berlinben már teljes egészében megcsodálhatjuk az új Giruno-motorvonatokat, a Stadler Rail első nagysebességű villamos motorvonatát.
Az EC250-es márkanéven futó vonatokat hivatalosan 2014 októberében rendelte meg az SBB, bár már korábban is tudni lehetett, hogy ilyen rendelés készülődik, a 2014-es kiállításon pedig már komoly hangsúlyt kapott a motorvonat látványterve is. A innováció egyik remek példájának is tekinthető járművekből az első vonat egyik kocsiját tervezi elhozni a Stadler Rail a közleményük szerint. Emlékezetes: az SBB 29, tizenegy részes motorvonatot rendelt, amelyek több áramrendszerű járművek lesznek, ezen túlmenően pedig alacsonypadlós, klimatizált utastérrel rendelkeznek és megfelelnek a TSI Highspeed szabványban leírt követelményeknek is. A vonatok 2019-től állnak majd forgalomba és a tervek szerint Zürich és Milánó között járnak majd, a Stadler közleménye viszont a Frankfurt–Milánó viszonylat lehetséges járműveként is említi a vonatot, ám az SBB részéről ide egyértelműen az ETR610-eseket jelölték meg. De mindegy is: az EC250-esek első darabja mindenképpen érdekes jármű lesz majd. A vonatokat amúgy Svájc és Olaszország mellett Németországban és Ausztriában is tervezik engedélyeztetni.
A Giruno-motorvonatok első darabját mutatja majd be a Stadler Rail az InnoTranson
Újdonság lesz majd a holland vasútnak szánt FLIRT-motorvonat. Az NS még 2015 ápilisában rendelt 58 három- és négyrészes motorvonatot. A járművek 160 km/h-s tempóra alkalmasak és a legújabb törési szabványoknak is megfelelnek. A 158, illetve 214 utas befogására alkalmas vonatok elsősorban a színes belső térrel és a többcélú terek kialakításával hívja majd fel magára a figyelmet.
Szinte csak a szokásos: egy FLIRT a sok közül, ezúttal a holland NS-nek szánt járművet hozza el a Stadler Berlinbe
Ha már innováció: a Stadler Rail nemrégiben megvette a Vossloh vasúti jármű üzletágát. A Vossloh pedig korábban a brit vasúttársaságoknak tervezte meg az első dízel-villamos mozdonyt, ami a szigetországban mindkét üzemben, felsővezetékről és dízelmotorral is képes közlekedni. A 7000 kW teljesítmény leadására alkalmas mozdonyt is bemutatja a svájci cég.
A chemnitziek még a Vosslohtól rendelték, de a dicsőség már a Stadleré: a svájci cég a Vossloh járműgyártó részének megvásárlása után elhozza az egyik chemnitzi tramtrain-szerelvényt is. Pordán László felvétele a város főpályaudvarán készült 2016 tavaszán az egyik, éppen dízelüzemben érkező járműről
A városi közlekedési szektor is jelen lesz Berlinben: a dán Aarhus éppen új villamoshálózatát építi, ide rendelt 12 Tango és 14 Variobahn járművet a város. Utóbbi kétirányú, alacsonypadlós kocsi, a padlómagassága pedig 385 milliméter. Az elmúlt években folyamatosan fejlesztgetett és remélhetőleg a potsdami és müncheni nehézségek nyomán tökéletesített Variobahn komoly érdeklődést hozhat.
A Variobahnokkal Németországban volt itt-ott némi gond, de ennek ellenére talán sikeresnek is mondhatjuk a típust. Ezúttal a dán Aarhus számára épített változattal ismerkedhetünk majd meg
Ha már városi közlekedés: a chemnitzi CityLink-villamosokat is bemutatják: bár ezek fejlesztése még a Vossloh érdeme, ma már ezt a vonalat is a Stadler értékesíti. Fontos megjegyezni: a chemnitzi villamosok jelenleg csak a nagyvasúti engedélyekkel bírnak, a városi vasúti szabályok szerinti papírok jelenleg még nincsenek meg.
Ugyancsak komoly várakozás előzheti meg az új berlini S-Bahn-motorvonat 1:25-ös méretarányú makettjének bemutatója is: ekkor láthatjuk először már valamilyen kézzelfogható formában az új motorvonatokat, amelyeket a Siemensszel közösen épít a svájci cég.
Az új berlini S-Bahn-motorvonatokat eddig még csak látványterven láthattuk, de most már legalább maketten is elhozzák az új vonatokat
(grafika: Stadler Pankow GmbH / büro+staubach berlin)
A személykocsi-piacon eddig még leginkább csak egyedi megoldásokkal operáló járműgyártó hagyományos kialakítású személykocsival is bemutatkozik: az azeri vasutak számára építenek 30 hálókocsit, amelyeket Baku és Tbiliszi, illetve a török Kars között vetnek majd be. A kocsik nyomtávváltós, a Stadler által kifejlesztett forgóvázakon futnak, ezen túlmenően számos érdekességet vonultatnak fel: ezek egyike a segédüzemi generátor, amelyiknek köszönhetően a kocsi 24 órát a villamos fűtési fővezeték nélkül is teljes értékű üzemre teszi alkalmassá a klimatizált járművet.
Az azeri vasútnak szánt hálókocsik különleges forgóvázakon futnak, érdemes lesz ezt is megnézni közelebbről
(a másképpen nem jelzett képek a Stadler Rail sajtófotói, illetve grafikái)
(a másképpen nem jelzett képek a Stadler Rail sajtófotói, illetve grafikái)
Halász Péter