2016. 08. 02.

A villamosításig marad az Alex

Átmeneti időszakra szóló tendert írt ki a Bayerische Eisenbahngesselschaft, a BEG az egykori IR25-ös viszonylat üzemeltetésére. Az ok. csúszik a lindaui vonal villamosítása és eközben pedig napirenden van északon is a vasútvillamosítás. A nyertes a Netinera-csoport érdekeltsége, az Alex-járatokat most is üzemeltető Die Länderbahn.



A bajor szabadállam nevében eljáró megrendelőszerevzet, a BEG európai tenderen kereste az új üzemeltetőt az egykori 25-ös InterRegio-viszonylatra. A Hof, München és Lindau közötti vonatok közlekedtetésére vonatkozó közszolgáltatási szerződés ugyanis 2017 decemberében lejár, viszont a még dízeles fővonalak villamosítása is küszöbön áll. Emiatt a BEG nem akart hosszú kontraktusba baonyolódni, hiszen a villamosítással alapvetően megváltozhatnak a közlekedési viszonyok.
Az átmeneti időszakra, ami várhatóan 2020-2022-ig tart majd, az IR25-ös mindkét ágán, azaz München–Lindau/Oberstdorf és München–Hof/Furth im Wald között továbbra is az egykori Arriva, ma Netinera-csoporthoz tartozó Die Länderbahn szolgáltathat majd. Cserében a szolgáltató számos, elsősorban az utasok kényelmét fokozó intézkedést ígért meg.

Az északi Alex-vonatok mindegyike stokkozós lesz majd: a hofi vonatrész mellett Furth im Wald felé is lesz 120 perces ütem a bajor főváros felől
(fotó: Halász Péter)

A tenderben az északi rész az alábbi viszonylatokat foglaja magában:
  • München Hbf–Regensburg Hbf–Schwandorf–Hof Hbf
  • München Hbf–Regensburg Hbf–Schwandorf–Furth im Wald
Itt fontos megjegyezni, hogy Furth im Wald bár határállomás a csehek felé és jelenleg itt járnak át a prágai Alex-vonatok is; a BEG csak az államhatáron belül rendelheti meg a vonatközlekedést. A cseh fél döntése egyelőre még várat magára, szögezi le a BEG közleménye.
A déli hálózatban az alábbi vonalak szerepeltek:
  • München Hbf–Kempten (Allgäu) Hbf–Immenstadt–Lindau Hbf
  • München Hbf–Kempten (Allgäu) Hbf–Immenstadt–Oberstdorf
A megrendelt teljesítmény az északi szekció esetén éves szinten 2,77; a déli vonalak esetében pedig 1,65 millió vonatkilométert rendel meg a BEG az operátortól. A BEG hangsúlyozza: a déli vonalak a München és Lindau közötti vonal Geltendorf–Lindau szakaszának villamosításáig szól a szerződés, ekkor átkerül a vonalhálózat másik részhálózatba, amelyre új pályázatot fognak kiírni, részben villamos, részben pedig dízelüzemű járművekre. A déli szerződés várhatóan 2020 végéig érvényes, míg a jelen állás szerint északon 2022 decemberétől jöhet új szolgáltató.

A déli, lindaui vonalon változatlan marad a kínálat, de jön a vonatokra a wifi
(fotó: Halász Péter)

A Länderbahn ígérete szerint az északi szakaszon München és Hof, illetve Furth im Wald között javulnak az utazási lehetőség. A vonatok két órás ütemben követik egymást, amelyek München és Schwandorf között egyesítve járnak majd, így a forgalmas szakaszon továbbra is jelentős kapacitást kínálnak majd a járatok, amiket a tartományi és közlekedési szövetségi jegyekkel is igénybe lehet venni, így komoly hivatásforgalmi szerepe is van a járatoknak. A járatok sűrítését elsősorban a Furth im Wald felé vezető ágon érzik majd az utasok: a napi négy helyett hét pár vonat jár majd errefelé, összességében pedig öt perccel rövidül az utazás ideje. A menetrendi kínálatot is bővítük: reggel 4 óra körül Schwandorfból München felé; ellenkező irányban pedig 22:44-kor is lesz majd vonat.
Lindau felé a jelenlegi menetrend változatlan marad, néhány perces korrekciókra kell számítani.
ám egyes régebbi kocsikat klimatizált, InterCity-színvonalat biztosító járművekkel vált majd ki a Länderbahn. Ez sok vasútbarát számára jelenti a vonat fő vonzerejének, a lehúzható ablakok eltűnését is. Újdonság lesz az is, hogy a Furth im Wald felé tartó vonatrészek mindegyikében lesz majd bisztrókocsi.

A bisztrókocsik Furth im Wald felé járnak majd,  a többi vonatrészen mozgóbüfések lesznek. A képen a TEE-fényezés szerint festett büfékocsi látható, ami egyedi az Alex vonataiban
(fotó: Magyarics Zoltán)

A BEG elvárása a magas színvonalú szolgáltatás, ennek keretében minden vonaton legalább egy vonatkísérő lesz majd jelen. A forgalmas szakaszokon, így München és Kempten, illetve München és Schwandorf között párban járnak majd a vonatkísérők. A Länderbahn vállalta a BEG minőségbiztosítási rendszerében való részvételt is, így komoly szankciókra, de komoly elismerésekre is számíthat majd a szolgáltató.
Az utastájékoztatás színvonalát emeli majd a kocsinként két LED-es kijelző és két TFT-monitor is. Utóbbin valós idejű információkat kaphatnak az utasok az aktuális csatlakozásokról.

Több klímás kocsira lesz szükség, így alighanem kevesebb lehúzható ablakos, jobbára egykori NDK-s gyorsvonati kocsi járja majd a fordákat
(fotó: Halász Péter)

A fedélzeti szolgáltatások bővítését jelenti, hogy az összes járművön is kínál majd vezeték nélküli internet-hozzáférést a szolgáltató, ezzel a BEG előírásainak felel majd meg a jármű. Érdekesség, hogy nem egy, hanem több mobilszolgáltató hálózatát is használják majd a routerek, így a cseh és a német oldalon is működnek majd az eszközök és több szolgáltató hálózatát is használhatják majd egy-egy országon belül is, így az eddigi kiesésekkel nem kell szembesülni az utasoknak. A vonatjegyeket az Alex-járatokra a továbbiakban is meg lehet majd váltani a fedélzeten is felár nélkül.
A Bayerische Eisenbahngesselschaft a lindaui vonal villamosításának bizonytalanságai miatt döntött az átmeneti tenderről. A jelen állás szerint talán 2020-ra elkészül majd hálózat, így a jelenlegi, szintén átmeneti szerződés alapján működő regionális vonatok helyét egy új, átgondolt és komplex rendszer veheti majd át. A korábbi tendert a DB Regio nyerte meg, az abban kiírt „Dieselnetz Allgäu” része lesz majd 2020-tól a mostani Alex déli ága is – a BEG szerint a DB Regio billenőszekrényes vonatai járnak majd erre.

Halász Péter