Tíz évvel ezelőtt, egészen pontosan 2006. augusztus 24-én indította el a Deutsche Bahn AG a mobiltelefonos jegyértékesítést – egy évvel azután, hogy az első iPhone megjelent a piacon. Akkor forradalmi újításnak számított, ma már azonban mindennapos lehetőség.
Egy évvel azután, hogy megjelent az első iPhone, a DB AG elindította az okostelefonokra szabott vasúti menetjegyek értékesítését. A tisztán digitális alapú, a telefon képernyőjéről leolvasható kódot tartalmazó alkalmazás egy merész kísérlet volt – mára azonban a mobiljegyek komoly részesedést mutatnak az összes menetjegy értékesítésében. Az első tervek szerint az igen merész, napi nyolcvan menetjegy váltásával számoltak, ám azóta már, tíz év alatt havi 800 ezerre emelkedett az eladások száma – egy év alatt például 41 százalékkal nőtt a jegyeladás ezen a platformon.
Ma már nem gond magyarként sem a mobiljegy használata: a képen egy Lipcse–Drezda jegy, amit az utazás előtti napon váltottunk meg egy IC-járatra
A rendszer előnye, hogy igen gyorsan és rövid határidőn belülre is válthatunk jegyet, nyilván persze ezzel nem kijátszva a kalauzok ellenőrzését. Ezt a gyorsaságot az utasok is kedvelik, közel 77%-uk jelölte meg ezt az elsődleges előnyként. De fontos előnye ennek a jegytípusnak, hogy papírmentes, így a környezetet is kíméli és könnyen kezelhető. A jegytípus sikerét jelzi az is, hogy az érvényes menetjegyet már több más szolgáltató is elfogadja, a vonatok személyzete pedig könnyebben tudja azonosítani az utasokat is.
Az utasok azonosítása és a jegy ellenőrzése a DB-nek és az utasoknak is kényelmes...
...hiszen elegendő a „vonalkód” beszkennelése. Ilyet a MÁV-START is tud, de csak bizonyos vonatokon mutathatjuk be így a PDF-fájlt: van hova fejlődni még
A menetjegyet egy egyszerű regisztráció után ráadásul bárki használhatja, akár külföldi utas is. Gyorsan és könnyen megvásárolható a DB Navigatorból, a német vasút okostelefonos alkalmazásából egy egyszerű bankkártyával is.
A bevezetéskor jellemzően még MMS-ben elküldött menetjegy megvásárlása pedig sokkal egyszerűbb lett azzal, hogy okostelefonos alkalmazásba került át a jegyértékesítés, hiszen így közvetlenül, különösebb gond nélkül megérkezik a telefonra minden szükséges adat egy külön, erre a célra létrehozott alkalmazásba. A telefonos jegyértékesítnek – ahogy az otthon nyomtatott jegyeknek kínálatának is – egyedül az szab gátat, hogy bizonyos vasúttársaságok nem tudják leolvasni a kódot a jegyről, így ezekre a relációkra nem váltható meg ilyen jegy. Németországon belül viszont gond nélkül, szinte bármilyen jegytípus elérhető.
A bevezetéskor jellemzően még MMS-ben elküldött menetjegy megvásárlása pedig sokkal egyszerűbb lett azzal, hogy okostelefonos alkalmazásba került át a jegyértékesítés, hiszen így közvetlenül, különösebb gond nélkül megérkezik a telefonra minden szükséges adat egy külön, erre a célra létrehozott alkalmazásba. A telefonos jegyértékesítnek – ahogy az otthon nyomtatott jegyeknek kínálatának is – egyedül az szab gátat, hogy bizonyos vasúttársaságok nem tudják leolvasni a kódot a jegyről, így ezekre a relációkra nem váltható meg ilyen jegy. Németországon belül viszont gond nélkül, szinte bármilyen jegytípus elérhető.
Magyarországon egyelőre még nagyon messze vagyunk ettől: a MÁV-START JÉ projektje keretében talán majd a Vonatinfo alkalmazás is kibővülhet valamikor ezzel a megoldással – addig csak annyi előnyünk van, hogy az otthon nyomtatott jegyeket tartalmazó PDF-et bemutathatjuk végre az okoseszköz monitorján is, feltéve, ha feláras vonattal utazunk. Ráadásul maga az értékesítő felület sem mobiltelefon-barát, hiába írja számos hirdetés is, hogy telefonnal a www.eticketm.hu címről vehetjük meg a vonatjegyünket, csak a MÁV-csoport honlapjára jutunk el, ahonnan elég körülményes elérni a jegyértékesítő felületet, ami egyáltalán nem okostelefon-barát.
Halász Péter