
Az Egyesült Államok gazdaságának egyik motorja Kaliforni állam, azon belül pedig az egyik legfontosabb „erőcentrum” az informatika és biotechnológia hagyományos hazája, a San Jose és San Francisco közötti terület, melyet Szilícium-völgy becenéven ismer a nagyvilág. A nyüzsgő munkaerőpiachoz és a nagy népsűrűséghez képest elég vékonyka a közösségi közlekedési szegmens, sőt, bizonyos értelemben még elavult is - a két évvel ezelőtti cikkünkben bemutatott Caltrain-vonalon még mindig a klasszikus, ám öreg F40PH mozdonycsalád tagjai alkotják a vontatójármű-állomány gerincét. A vonal utasforgalma immár hatodik éve minden esztendőben rekordot dönt, és 2010 óta közel megduplázódott az utasok száma. Bár néhány éve sikeresen vezették be a „Baby bullet” fantázianevű gyorsított vonatokon alapuló sűrített menetrendet, a vonal kapacitása dízelvontatás mellett már nehezen növelhető érdemben. A fentiek újabb lökést adott a régi terveknek, miszerint a vonal villamosításával gyorsítják a járatokat és növelik a kapacitást. Az előkészítő munka tavaly augusztusban kezdődött meg.Időközben a kaliforniai nagysebességű hálózat koordinátorai is felismerték a villamosított Caltrain potenciálját, és már a San Francisco környékét Los Angeles vidékével összekötő nagysebességű hálózat fontos elemeként valósulhat meg a villamosítás.
A Caltrain múlt heti sajtóközleménye adta hírül, hogy feltételesen - az év későbbi szakaszában aláírandó szövetségi támogatáshoz kötve - elfogadták a villamosítása projekt költségvetését, mely a felsővezeték kiépítésével és az új járművek beszerzésével együtt 1.25 milliárd dollárt jelent; előbbivel 697 millió dollár értékben a Balfour Beatty vasútépítő céget, utóbbival 551 milliós költségvetéssel a Stadler amerikai leányvállalatát bízták meg. A villamosítást 25kV/60Hz áramnemmel végzik, mely az Egyesült Államokban szokásosnak tekinthető a személyforgalmú villamosított vonalakon. A nagysebességű vonatok közlekedésére tekintettel fejlesztik a vonatbefolyásolást is, az európai ETCS L2 szinthez hasonló kiépítettséget terveznek. A fejlesztéseket részben Kalifornia állam, részben regionális szervezetek és helyi önkormányzatok állják, és a korábbi 73 millió dolláron túl 125 millióval a szövetségi kormányzat is beszáll.
A villamosítással nagyobb kapacitású szerelvényeket tud szolgálatba állítani a cég - a korábbi látványtervek 10-12 kocsis emeletes szerelvényekről szóltak, szemben a mostani 6-7 kocsis egységekkel. A menetidő is rövidül, valamint a menetrendet is sűríteni tudják a jobb menetdinamikájú vonatokkal. Jim Hartnett, Caltrain vezérigazgatója nem is hagyott kétséget afelől, hogy szerinte a Caltrain 150 éves fennállásának legnagyobb fejlesztéséről van szó - hasonló léptékű változást valószínűleg a dízelmozdonyok bő fél évszázaddal ezelőtti megjelenése hozott. A párhuzamos főutak zsúfoltsága miatt komoly potenciál rejlik a vasútvonalban, ennek megfelelően pedig napi 619000, közúton megtett mérföldet válthat ki a vasútra csábított ingázók vasúti szállítása.
A villamosítással nagyobb kapacitású szerelvényeket tud szolgálatba állítani a cég - a korábbi látványtervek 10-12 kocsis emeletes szerelvényekről szóltak, szemben a mostani 6-7 kocsis egységekkel. A menetidő is rövidül, valamint a menetrendet is sűríteni tudják a jobb menetdinamikájú vonatokkal. Jim Hartnett, Caltrain vezérigazgatója nem is hagyott kétséget afelől, hogy szerinte a Caltrain 150 éves fennállásának legnagyobb fejlesztéséről van szó - hasonló léptékű változást valószínűleg a dízelmozdonyok bő fél évszázaddal ezelőtti megjelenése hozott. A párhuzamos főutak zsúfoltsága miatt komoly potenciál rejlik a vasútvonalban, ennek megfelelően pedig napi 619000, közúton megtett mérföldet válthat ki a vasútra csábított ingázók vasúti szállítása.
A 150 éves évforduló idején már európai forgmavilágú villamos motorvonatról álmodtak a nyugati parton – a jelek szerint ez hamarosan valóra is válhat
(grafika: Caltrain)
(grafika: Caltrain)
A projekt egyik érdekessége, hogy a Caltrain ezzel az Egyesült Államok harmadik villamosított elővárosi vasúthálózata lesz a hagyományosan elektromos üzemű keleti parti vonalakon (Amtrak, New Jersey Transit, Long Island Railroad, Metro North Railroad) kívül - ezekení kívül a hatalmas országban eddig csak a Chicago-i Metra Electric vonal, illetve az idén megnyitott denveri repülőtéri vonal volt eddig villamos üzemű. A másik sajátosság, hogy mivel a szinte kizárólag személyforgalmat bonyolító vonalra európai jellegű járműveket szereznek be, az előzetes hírek szerint a Caltrain a Szövetségi Vasúti Hatóságnál (FRA) korábban kezdeményezte, hogy a járművek felmentést kapjanak az amerikai ütközésbiztonsági normák alól. Az ügyben igyekszünk a gyártó Stadlert is megszólaltatni, a témával a későbbiekben foglalkozunk majd.
A villamosítás mellett egy további fejlesztésre is sor kerül majd: a jelenlegi, San Francisco belvárosától kissé távolabb eső Caltrain-állomás helyett egy intermodális csommópontot hoznak létre a BART és light rail hálózatok Embarcadero állomásához csatlakozva - ezzel nagymértékben javul a kötött pályás közösségi közlekedés átjárhatósága. A párhuzamosan megvalósuló BART-fejlesztésről alábbi keretesünkben olvashatnak bővebben.
A villamosítás mellett egy további fejlesztésre is sor kerül majd: a jelenlegi, San Francisco belvárosától kissé távolabb eső Caltrain-állomás helyett egy intermodális csommópontot hoznak létre a BART és light rail hálózatok Embarcadero állomásához csatlakozva - ezzel nagymértékben javul a kötött pályás közösségi közlekedés átjárhatósága. A párhuzamosan megvalósuló BART-fejlesztésről alábbi keretesünkben olvashatnak bővebben.
A Caltrain megrendelői szervezetének reklámfilmje a villamosításról - fókuszban a gazdasági előnyök közvetlen és közvetett formái, egészen az ingatlanárak remélt kedvez változásáig
Bővít a BART is
A közutak zsúfoltsága nem csak az Öbölmenti Régió nyugati oldalán okoz problémát - Oakland és San Francisco között minden reggel 10-20 kilométeres dugók alakulnak ki, az egyetlen menekülőútvonalat pedig a széles nyomtávú Bay Area Rapid Transit (BART) „nehézmetró” jelenti, mely a tengeröböl alatt köti össze a keleti és nyugati régiót. A BART egyik sajátossága, hogy a hálózat délkeleti vége kicsit a semmi közepén, Fremont városban van - nem messze innen fekszik San Jose és vonzáskörzete (Santa Clara, Milpitas, és így tovább), de oda már nem jutnak el a metrószerelvények. A BART azonban 2017-re igazi távolsági, városközi „metróvá” válhat: már folyik Fremont és Warm Springs, illetve Milpitas között a pálya építése, melyet jövőre adnak át a forgalomnak. A második fázisban szeretnének San Jose belvárosát is elérni, nagyjából a Caltrain villamosításának befejezésével egyidőben. Bár első ránézésre vetélytársnak tűnik a Caltrain és az új BART-vonal, inkább kiegészíthetik egymást. Már csak azért is, mert az eddigi, meglehetősen korlátozott értékű átszállási kapcsolat helyett San Francisco belvárosában új, közös állomáson kapcsolódik majd a két hálózat. A két hálózat így hosszú távon a két végponton kapcsolódva körbeöleli majd az Öbölmenti Régiót. Mit is mondhatnánk? Ez már tiszta Európa lesz...
Magyarics Zoltán